האם כדאי להשקיע בשוק המניות בישראל – בעד ונגד

השקעה בשוק המניות הישראלי

מאז שהוצאתי  את הקורס הצעד הראשון למיליון  שמלמד פרקטית איך להשקיע בשוק ההון, קיבלתי הרבה תגובות מאנשים שרוצים להשקיע בעיקר בשוק הישראלי אך היה חסר להם מידע איך לעשות זאת. את מה שיכולתי השלמתי אבל הרבה מידע שניתן להשיג בקלות לגבי מניות בשוק האמריקאי, מסובך יחסית להשיג בשוק המניות בישראל. חוסר היכולת שלי לתת מענה מקיף לתלמידים שלי על שוק ההון הישראלי גרם לי לחשוב על שוק ההון הישראלי מול האמריקאי והאם יש יתרונות לשוק המניות בישראל.

 בתור מי שמשקיעה בעיקר בשוק האמריקאי, הופתעתי לגלות שאני מצליחה למצוא לא מעט יתרונות לשוק המניות בישראל שגורמים להשקעה בו להיות הרבה יותר אטרקטיבית ממה שחשבתי

יתרונות שוק המניות בישראל

 

תחרות נמוכה

 כשכל העולם בערך, משקיע בשוק ההון האמריקאי, זה אומר שיש הרבה פחות תחרות בשוק המניות בישראל. היכולת שלנו לגלות "מניות מתחת לרדאר" או לאתר הזדמנויות מעניינות גדולה יותר, פשוט כי יש פחות אנשים שבוחנים את אותן העסקאות. תחשבו על זה, מי משקיע בכלל בשוק המניות בישראל? בעיקר ישראליים, וגם לא כולם כי יש הרבה שמשקיעים בחו"ל. לכן, אם יש לכם את הרצון והיכולת להתעמק ולחפור דעו שיש פחות אנשים שעושים זאת ולכן יש לכם סיכוי טוב יותר להצליח. 

יכולת ניתוח עומק

 המידע שאנחנו חשופים אליו לגבי חברות ישראליות הוא גדול לאין שיעור מאשר זה של חברות אמריקאיות. אחד המאפיינים הכי ישראליים שיש, זה שכולם פה אחוקים. 

תכלס, לא משנה לאן נלך, אנחנו יכולים למצוא מישהו שהוא חבר של שכן של או אח של מנכלית החברה שאנחנו מעוניינים לרכוש את המניות של החברה שלה. בעוד שכדי לקבל מידע על איך החברה והעסק של חברת אפל עובד מבפנים יהיה לנו קשה מאוד, כנראה שנוכל די בקלות לאתר מישהו שעובד בדרגות הגבוהות בשופרסל ולהבין מה קורה שם. היכולת לעשות ניתוח מעמיק לחברה הוא משמעותית קל יותר כשאנחנו יכולים לבקר בסניפי החברה, לדבר עם העובדים וגם להצטרף בקלות לאסיפות המשקיעים ולקבל מידע מגוף ראשון. זהו יתרון שאין לנו בבורסות בחו"ל. 

היכרות טבעית עם השוק

 לפעמים, הבדלי התרבויות הם כה גדולים שהם ממש משפיעים על העסקים וההתנהלות השוטפת. חברה שמצליחה למכור בישראל לא בהכרח תצליח בסין או בארה"ב באותה המידה עקב הבדלי התרבויות וזה לא תמיד משהו שניתן לצפות בו מראש אם לא חיים את זה.

 כשאומרים לנו שחברה הולכת לפתוח סניף באילת, אנחנו מבינים את המשמעות של זה. אנחנו מבינים את הניתוק של אילת משאר המדינה ואת האופי התיירותי שלה. אנחנו יכולים להבין שאם מדובר באטרקציה תיירותית יש לזה סיכוי להצליח בעוד אם מדובר בסניף לחברת הייטק אז זה יהיה מאתגר הרבה יותר. לעומת זאת אם יגידו לנו שחברה הולכת לפתוח סניף ביוטה, זה לא אומר לנו הרבה ולא נוכל להסיק את אותן המסקנות שלמקומיים שגרים שם הן מובנות מאליו.

אין סיכון מטבע

 אנחנו חיים את החיים שלנו בשקלים, מרוויחים וקונים בסופר ומשלמים מיסים בש"ח. לכן יש הגיון לא רע להשקיע בשקלים. עצם העובדה שהשקענו בדולרים, גורמת לסיכון נוסף בהשקעה שלנו. כך שאנחנו לא רק צריכים לוודא שההשקעה שלנו תעלה, אלא שגם שער הדולר יעלה, או לכל הפחות לא ירד.

 בעוד שוק ההון האמריקאי עלה בטירוף מאז שפל הקורונה, השווי של הדולר צנח וכנראה לא יתאושש בקרוב כך שישראלים שירצו לקבל את כספם חזרה בשקלים, לא ירוויחו את מלוא העלייה.

חשיפה למס ירושה אמריקאי

 תשמעו, זה קטע שלא הרבה יודעים או מכירים, אבל הדוד סאם די קשוח כשזה נוגע למיסוי זרים. בעוד בישראל אין מס ירושה, בארה"ב יש מס ירושה, אבל בעיקר למשקיעים זרים. זאת אומרת שאם השקעתם סכום של מעל 60,000$ במניות אמריקאיות, אתם (יותר נכון, היורשים שלכם) חשופים למס ירושה שיכול להגיע עד ל-40%! שימו לב, המס הוא לא מהרווחים כמו מס רווחי הון, אלא מכל הסכום המושקע. זה יכול להיות חתיכת תיק רציני אם אתם משקיעים סכומים גדולים ומתכננים להעביר את ההון הזה לדור הבא (אם תכננתם מראש לתרום חלק נכבד ממנו לכלכלת ארה"ב, אז במקרה זה אין בעיה). 

שוק המניות בישראל

תמיכה בכלכלה המקומית

 אפשר להגיד הרבה על מה שקורה במדינת ישראל, אבל הערך של כל ישראל אחים הוא משמעותי לאנשים רבים. השקעה בחברות במדינת ישראל פירושה השקעה בחברות מקומיות, בתעסוקה מקומית ובייצור כחול לבן. אם זה ערך שחשוב עבורכם, זה בהחלט יכול להוות יתרון לבורסה הישראלית.

 

חסרונות שוק המניות בישראל

 סה"כ לפי התיאור כאן נשמע די משכנע כל הסיפור של השקעות בארץ לא? יש אכן יותר יתרונות ממה שחשבתי. העניין הוא שכמו כל השקעה, יש כאן יתרונות לצד חסרונות, והחסרונות של השקעה בישראל הם לא קטנים.

נזילות נמוכה

 הבורסות בעולם מתבססות על עיקרון של נזילות ניירות הערך שמאפשר את המסחר. ככל שיש יותר משקיעים, יותר קל לקנות ולמכור ניירות ערך. דמיינו לכם שקניתם מנייה של חברה והחלטתם אחרי זמן מה שאתם רוצים למכור אותה. מה תעשו? תציעו אותה למכירה בשוק. אבל מה אם אין קונים בצד השני? לא יהיה לכם למי למכור. זאת בדיוק הבעיה של הבורסה הישראלית, מכיוון שיש מעט שחקנים, יש מעט נזילות בניירות ערך. 

שוק קטן

 בדרך כלל אומרים שעדיף להשקיע בחברות קטנות, כי להן יש הכי הרבה לאן לגדול, בעוד חברות גדולות ומסיביות לא יכולות לגדול ולצמוח באותם קצבים. אך הבעיה היא שכל שוק המניות בישראל הוא קטן, לכן אם מדובר על חברה מקומית יכולת הגידול שלה היא גם ככה מוגבלת. מעבר לכך, הבורסה הישראלית היא פחות מ-1% מהבורסות בעולם, כך שאנחנו משקיעים בחלקיק קטן במדינה שאנחנו אולי מכירים ואוהבים אבל לא בטוח שהיא השקעה כדאית.

שוק המניות בישראל

 

שווי השוק הקטן מהווה בעיה נוספת, הוא מושך חברות בעייתיות להנפיק בארץ. בעוד בחו"ל שווי שוק של מיליונים או עשרות מיליונים זה חברה שכמעט ולא יסתכלו לכיוונה, בישראל חברה כזו נחשבת חברה גדולה. לכן, חברות זרות וקטנות ולרוב גם מסוכנות רוצות מאוד להנפיק בישראל כי כאן הן יוכלו לתפוס נתח שוק גדול יותר, להשתלב במדדים ובכלל ישתינו לכיוון שלהן. 

שוק לא מפותח

 בתחילתו של משבר הקורונה, יום שלם הבורסה בישראל לא פעלה. למה? כי הייתה שביתה של עובדי הבורסה כי לא היו מרוצים מהבונוסים שקיבלו (בזמן שהתחיל להיות סגר במדינה כן?). דבר כזה, בלתי נשמע בבורסות אחרות בעולם, שהבורסה פשוט לא תעבוד בגלל סכסוכי עבודה. 

מעבר לבלגן בהתנהלות השוטפת שוק המניות בישראל אינו מפותח בלשון המעטה. חוסר הנזילות משפיע על פעולות מתקדמות יותר בשוק ההון כגון ביצוע שורטים או אפילו הגדרת סטופ לוס ולכן הכלים הללו בקושי קיימים בבורסה הישראלית. כך שיש לנו פחות אפשרויות כמשקיעים. תוסיפו לכך את מספר ההנפקות המועט שיש כאן מדי שנה ותראו שאכן השוק מציע לנו הרבה פחות אפשרויות.

הרבה פחות מידע זמין

 כשרוצים לבדוק מניה אמריקאית, גם היא איזוטרית וקטנה, יש שפע של אתרים שמספקים עליה מידע מכל זווית אפשרית. ניתן למצוא כמויות של ניתוחי אנלסטים, ניתוחי עומק של הדוחות הכספיים, הסברים ויזואליים ובאמת כמעט כל מה שתרצו. בישראל, המצב שונה. צריך לעבוד הרבה יותר קשה להבין מה קורה בחברה ולמצוא את המידע בעצמנו אחרי חפירה לעומק. בעוד בשוק האמריקאי מדובר בכמה קליקים שייתנו לנו שפע של מידע, בשוק המניות בישראל נצטרך לחפור לעומק בדוחות כדי להגיע למידע הזה.  

הבחירה האישית שלי

 אני ברמה האישית מעדיפה את השוק האמריקאי. למרות היתרונות של השוק המניות בישראל, אני בן אדם די עצלן באופי. אני אוהבת להיות מסוגלת להיכנס ולראות תוך שתי דקות אם המניה מעניינת אותי או לא. היכולת הזו חוסכת לי הרבה מאוד זמן. 

בכל מקרה, בתור מי שעושה בימים אלו הסמכה לייעוץ השקעות, יהיה אסור לי להשקיע במניות בישראל. לכן, אין שום היגיון מבחינתי להיכנס לשוק הזה, גם אם יש בו הזדמנויות. הנקודה שלי היא כרגיל, שאין נכון לא נכון חד משמעיים בהשקעות. יש תמיד יתרונות וחסרונות לכאן או לכאן ועלינו לבחור את האפשרות הרלוונטית שמתאימה לנו ולצרכים שלנו. 

 

ידעתם שיש לי יש קורס שילמד אתכם להשקיע בשוק ההון?

אם בא לכם להכיר יותר טוב את שוק ההון ולהשקיע בו לבד ולא באופן מנוהל זה הקורס בשבילכם! הקורס מתמקד בלהסביר את מושגי הבסיס שחייבים לדעת בצורה הכי ברורה שיש ובללמד שתי אסטרטגיות השקעה: השקעות במדדים ובמניות ערך. בקורס הצעד הראשון למיליון – איך להרוויח בשוק ההון אני מלמדת את בסיס של השוק ההון עם חלקים פרקטים וצ'ק ליסטים שממש מלמדים אתכם איך להשקיע. הקורס קליל ובעל ערך שיעזור לכם להתחיל לבנות את תיק ההשקעות שלכם ולהשקיע בעצמכם! 25% הנחה לקוראי האתר באמצעות קוד קופון website

 

9 מחשבות על “האם כדאי להשקיע בשוק המניות בישראל – בעד ונגד”

    1. לא מכירה דרכים להערים על מס הירושה, שוב אני בעד לעשות הכל תמיד חוקי ולא להסתבך.

      מה שאני יודעת שאנשים עושים זה או רושמים את הנכסים על שם חברה בע"מ משפחתית ואז הנכסים שייכים לישות משפטית ולא לאדם ספיצפי ואין מס ירושה
      או שהם עושים ביטוח חיים בסכום שהיה צריך להיות מס הירושה וכך יורשיהם מקבלים את הסכום

      יכול להיות שיש דרכים יותר יצירתיות או יותר "אפורות" אך אני לא מכירה אותן ולא מתעסקת עם לעבור על החוק.

  1. מעניין ביותר! מעלה הצעה לפוסט נוסף – שוק המניות האמריקאי למול בורסאות אחרות בעולם (לונדון, גרמניה, סין וכד) – נראה שהבחירה הטבעית של השקעה שהיא לא בשוק הישראלי היא השוק האמריקאי ואין הרבה התייחסות לשווקים מפותחים אחרים.. מעניין לשמוע גם על ההשוואה שם והכדאיות/קשיים בהשקעות שם

    למה כיועצת השקעות לא תוכלי להשקיע בארץ?

    1. בהחלט רעיון מעניין, למרות שאני משתדלת לכתוב על דברים שאני מכירה ואני פחות משקיעה בבורסות אחרות בעולם אבל יכול להיות פוסט אורח נחמד.

      לבעלי רישיון מהרשות לניירות ערך יש מגבלות ואני חייבת להשקיע במדדים או לתת למישהו אחר לנהל לי את התיק. מכיוון שהשוק בארץ קטן יש חשש שבעלי רישיון ימליצו ללקוחותיהם לקנות מניה X שגם הם קנו אותה ובכך יגרמו לעליה מלאכותית של המניה. בארה"ב השווקים גדולים יותר וכמה לקוחות ישראליים כנראה לא ישפיעו על מחיר המניה באופן מהותי. גם אז מגבילים לניירות זרים בשווים של מעל 50 מיליון דולר.

  2. מה לגבי מיסוי?
    בעוד שבארץ המס הוא על רווח ריאלי, בחו"ל הוא על פי שער המטבע ללא קשר לאינפלציה.
    עוד יתרון לישראל.

  3. פוסט מעניין!
    מה לגבי קרנות מחקות?
    "תוחלת החיים" של הקרנות בארץ, קצרות. עבור השקעות לטווח ארוך בקרנות מחקות, האם עדיף להשקיע בשוק האמריקאי?

    1. יש אפשרות להשקיע בארץ בקרנות של בלאקרוק ולקבל גם עקיבה פיזית אחרי המדדים וגם יתרונות מיסוי קלים
      אבל צריך להבין שאם הולכים על קרנות זרות אמנם דמי הניהול לרוב נמוכים יותר אבל מבחינת סיכון יש יותר סיכון מטבע

      1. תודה על המענה.

        עבור השקעות לטווח ארוך, תוחלת החיים הקצרה של הקרנות המחקות בארץ, עלול לפגוע בעיקרון הריבית דריבית (במקרה שקרן נסגרת וגורמת לאירוע מס).

        האם לקרנות המחקות בשוק האמריקאי, תוחלת חיים ארוכה יותר?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top

שמעת על כך שאפשר בעזרת מדדים להשקיע בקלות ולעשות "שגר ושכח"?

רצית לפתוח תיק השקעות אבל לא ידעת בדיוק מה לעשות ומה לקנות ולא היה לך עם מי להתייעץ?

זאת בדיוק הסדנא עבורך! מזמינה אותך להצטרף אליי לסדנא שבה נבנה ביחד ונמצא את התיק השקעות המותאם במיוחד עבורך. 

דילוג לתוכן