10 כללי אצבע להפחתת סיכונים בשוק ההון

סיכונים בשוק ההון

מדי פעם אנשים פונים אלי ושואלים אותי מה עושים בשוק ההון איך מתחילים להשקיע ומה עדיף איך לתכנן את העניין ובמה להשקיע. הפחד של רבים הוא הסיכון שיש בשוק ההון והרצון להימנע ממנו. אז המלצות לניירות ערך ספיציפים אני לא הולכת לתת כאן מסיבות ברורות אבל כן אוכל לעזור עם כללי אצבע. אז בלי יותר מדי הקדמות להלן 10 כללי אצבע להפחתת סיכונים בשוק ההון.

סיכונים בשוק ההון
השקעות לא חייבות להיות מסוכנות אם עושים אותן נכון

1. תתחילו עם תוכנית

 

למקרה שתהיתם, הדרך להשקיע היא לא ללכת לפי מניה חמה שבן דוד שלכם פעם נתן לכם ועשה עליה קופה. לפני שאתם שמים שקל בשוק ההון תחליטו מה התוכנית ההשקעות שלכם. איך עושים את זה? תענו על השאלות הבאות:

  • כיצד אתם הולכים לפזר את הכסף? באיזה נכסים תשקיעו? מניות? אג"ח? מדדים? דיבידנדים?
  • מה היחס בין סוגי ההשקעות השונים? 50% מניות 50% אג"ח? רק דיבידנדים? 20% בארץ ו-80% בחו"ל?
  • לכמה זמן ההשקעה? אם אתם צריכים את הכסף בזמן הקרוב עדיף שתוותרו מראש על ההשקעה
  • מה תעשו במקרה של ירידה של 50%? מה תעשו במקרה של עלייה של 30%?
  • כמה כסף תוסיפו כל פעם לתיק ההשקעות?
  • כמה כסף נראה לכם שתוכלו להפסיד בלי להיכנס לפאניקה ולמכור הכל?

אישית לפני שהתחלתי להשקיע ישבתי עם בן הזוג וכתבנו חוזה כזה. אני חייבת לציין שכל פעם שחטאתי וסטיתי מהחוזה הפסדתי. למען האמת נראה לי שהיה לי מזל. המצב היותר גרוע היה אם מדי פעם שהייתי סוטה מהתוכנית הייתי מרוויחה ואז לא היה לי שום תמריץ לשמור על התוכנית המקורית. יש לי עדיין מניה בתיק שאני משאירה לאחר ירידה רצינית רק כדי להזכיר לי לא לסטות מהדרך ושכר הלימוד כשמשקיעים מחוץ לתוכנית הוא יקר. אז עשו לעצמכם טובה, קודם כל תחליטו על חלוקת התיק וסוגי ניירות הערך שתשימו בו ורק אחר כך תתחילו להשקיע. קחו את התוכנית הזו כחזוה מחייב וזה ימנע מכם הרבה טעויות יקרות בעתיד. אם אתם לא יודעים איך לעשות את הפיזור תתייעצו, תלמדו עד שתגיעו למסקנות שמתאימות לכם. טיפ נוח לבחינת התוכנית הוא פשוט לבנות תיק וירטואלי לפני שמתחילים להשקיע ובו תחלקו את הסכומים לפי התוכנית שלכם ותראו איך אתם מגיבים לאורך זמן. רוב הבנקים מאפשרים באתרים שלהם לבנות תיק השקעות וירטואלי ויש גם דרך גלובס וכלכליסט.

 

2. דעו את סיבולת הסיכון שלכם

 

הסיכון העצום במניות דיבידנד למשל הוא השקעה בתיק שכולו מנייתי. כלומר, ניירות ערך בעלות התנודתיות הגבוהה ביותר. האם תוכלו לראות את התיק שלכם נופל בחצי ולהישאר רגועים כי אתם עדיין מקבלים דיבידנדים והכנסה שוטפת מהתיק? האם תילחצו ותמכרו את כל התיק? האם יהיה לכם את עצבי הברזל להיצמד לתוכנית שבניתם? אנשים מפסידים כסף לא בגלל שהשוק יורד אלא בגלל שהם מגיבים בפאניקה. במשבר של 2008 בארה"ב, מי שלא נלחץ ומכר את כל תיק ההשקעות שלו, ב-2010 כבר ראה רווחים גדולים יותר ממה שהיה לו. האם תוכלו להיצמד לתוכנית המקורית שלכם?
אם אתם לא יודעים אז כדאי שתתחילו להשקיע בסכומים קטנים או תיצמדו לתיק וירטואלי כדי לראות איך תגיבו ועדכנו את תוכנית ההשקעות שלכם בהתאם ליכולת ההתמודדות שלכם.

 

3. העדיפו את הטווח הארוך

 

בטווח הקצר קל מאוד לאבד כסף בשוק ההון. למען האמת כל יועץ השקעות הגון יגיד לכם שאם מדובר בכסף שצריך אותו בטווח הקצר עדיף שלא להשקיע את הכסף בשוק ההון בכלל. הדרך הכי טובה להפחית את הסיכונים בשוק ההון היא על ידי השקעה לטווח הארוך באפיקים בעלי סיכון גבוה יותר. למען האמת, מחקרים סטטיסטיים מראים שהשקעה בסיכון גבוה (מניות) הופכת לפחות ופחות מסוכנת עם הזמן. ככל שאתם מושקעים ליותר זמן, הסיכוי שלכם להרוויח גדל. אז אם מדובר על כסף שתרצו להשתמש בו בשנה שנתיים הקרובות, ותרו מראש על שוק ההון. אם מדובר על כסף שאתם לא צריכים למחיה ורוצים להעלות את ערכו, לכו על השקעה של מינימום 5 שנים ורצוי 10. הסיכויים שלכם להפסיד כסף יורדים ככל שטווח ההשקעה עולה ולכן העדיפו שתוכנית ההשקעות שלכם תהיה לטווח הארוך.

4. פיזור

 

אני זוכרת לפני כמה שנים כל ישראלי היה מבסוט כשהיה קונה מניה של טבע. החברה נחשבה למניית העם וכולם שמו את המניה הזאת בתיק. היום טבע כבר לא בדיוק אטרקטיבית כמו פעם וכל מי שהשקיע אך ורק בה  ב-5 שנים האחרונות ראה את ההשקעה שלו צונחת. ההיגיון של לא לשים את כל הביצים בסל אחד הוא ברור לחלוטין. עם זאת, רבים חוטאים בחוסר פיזור בתיק ההשקעות. פיזור זה לא אומר רק ניירות ערך שונים אלא גם השקעה בתחומים שונים (פיננסיים, תעשייה, סחורות וכדומה) מדינות שונות (הכי גרוע זה שכל ההשקעות יהיו רק בישראל) וכמובן סוגים שונים של ניירות ערך (מניות ואג"חים). דאגו שהתיק שלכם יכלול פיזור כמה שיותר רחב כדי להפחית משמעותית את הסיכון שלכם. ככל שהפיזור יכלול יותר ניירות ערך, כך הסיכון שלכם יורד.

הדרך הכי טובה להשיג פיזור גבוה גם בסכומים נמוכים הוא על ידי השקעה במדדים באמצעות תעודות סל או קרנות נאמנות מחקות. יש היום מדד לכל תחום שרק תרצו אז בחרו את הפיזור שלכם לפי תוכנית ההשקעה ומצאו את המדדים הרלוונטיים להשקיע בהם

5. עלויות נמוכות

יש ספר מוכר בוול סטריט של מבקר בארה"ב שהגיע לסיור בנמל. המנהל עושה לו סיור ברציףואומר לו תראה, הנה היאכטה של המנכ"ל, זו היאכטה של הסמנכ"ל, זו של נשיא החברה וזו של העובד המצטיין. המנהל טען שזו ערובה לכך שחברת ההשקעות הזו היא הטובה ביותר ובעלת התשואות הגבוהות ביותר. המבקר התמים התבונן ברציף היאכטות ושאל, אם כך אז איפה היאכטות של המשקיעים?
הסיפור הזה נועד להבהיר דבר אחד מרכזי, לא משנה כמה כסף אתם עושים, בית ההשקעות או הבנק שתשקיעו דרכו עושה יותר. אתם לוקחים על עצמכם 100%  מהסיכון והם מרוויחים בין אם הפסדתם או הרווחתם. זה אחלה מודל עיסקי לבתי ההשקעות אבל לנו בתור המשקיעים זה פוגע משמעותית בתשואה. דאגו להוזיל כמה שיותר את העמלות על תיק הניירות ערך שלכם. שימו לב במיוחד לעמלה דוחה במיוחד של הבנקים שנקראת דמי משמרת שפשוט לוקח לכם מדי רבעון עמלה סתם ככה כי הם יכולים על זה שהם מאפשרים לכם להשקיע דרכם. התמקחו, תשוו עלויות ותבררו מה הדיל הכי משתלם שאתם יכולים להשיג.

שימו לב גם למיסוי, שנוגס נתח רב (25%!) מהרווחים שלכם. נסו להשקיע באפיקים שמאפשרים פטור ממס כמו קרן השתלמות וקופת גמל להשקעה כדי להפחית את תשלום המיסים.

 

6. תצפו לנפילות אל תפחדו מהן

 

נפילות הן חלק משוק ההון בדיוק כמו עליות. שוק ההון הוא תנודתי אך לאורך זמן ניתן לראות שמי שמתמיד ונשאר עם תוכנית השקעות מפוזרת וזולה מרוויח למרות הנפילות. ב-2015 היו נפילות בשוק ההון בגלל משבר בסין, ב-2016 שבועיים לפני הבחירות בארה"ב כשהתחיל להתחוור שלטראמפ יש סיכוי לנצח השווקים חוו נפילות. בשתי הפעמים באתי לביקור החודשי אצל יועץ ההשקעות וראיתי את האנשים שלפני כועסים על יועץ ההשקעות כי הם הפסידו כסף. כאילו שזו אשמתו. אני לעומת זאת נכנסתי מחויכת ובדקתי מה כדאי לקנות עכשיו. היועץ שאל אותי איך זה שכולם עצבניים ואני מחייכת? עניתי לו בבדיחה שכאישה אני יודעת להעריך סיילים, מבחינתי עכשיו יש מבצעי סוף עונה וזה בדיוק הזמן לעשות קצת שופינג 😆 . עוד הוכחה קטנה לכך שנשים אכן משקיעות טובות יותר  😉

סיכונים בשוק ההון נפילות

אם אתם ממשיכים להשקיע באופן קבוע הירידות הללו טובות לכם כי הן מאפשרות לכם לקנות יותר ניירות ערך באותו הסכום. במשברים כל השוק נוטה לרדת גם אם החברות עדיין רווחיות הן ירדו כי זו המגמה. משבר הנדל"ן ב-2008 גרם לירידות גדולות במניות אבל האם זה אומר שקוקה קולה נהפכה לפחות רווחית? אנשים קנו פחות קולה? לא, אבל עדיין המניה הזו גם היא ירדה כי היה משבר ואנשים נלחצו ומכרו והפסידו כסף. תצאו מתוך נקודת הנחה שלא משנה מה, משבר יגיע והתיק שלכם יפסיד תשואה על הנייר, מה תעשו אז? את מה שכתבתם בתוכנית ההשקעות שלכם כמובן! תיצמדו לתוכנית, תדעו שמגיע משבר ותשמחו שאתם יכולים עכשיו לקנות בזול יותר. אתם גם ככה שם לטווח הארוך זוכרים? אז נפילת רגעית לא צריכה לעניין אתכם.

 

7. התרחקו מכתבות עם כותרות מפוצצות

 

הייתי פעם בהרצאה על השקעה בנדל"ן בה המרצה פתח והתחיל שהוא מבקש ממי שייקח את הקורס להפסיק לחלוטין לקרוא עיתונות כלכלית בשוק הנדל"ן. רוב האנשים הגיבו בתדהמה הרי איך ידעו על שינויים בשוק או איפה כדאי להשקיע? המרצה ענה להם שאם זה כתוב בעיתון אז כבר כולם יודעים את זה כך שאין להם יתרון כלשהו על אחרים. בכלל רוב מה שכתוב זה בכלל כתבות מוזמנות של בעלי אינטרסים שמשלמים כדי שהכתבה הזו תהיה בעיתון. יש היגיון רב בדבריו שתקף גם להשקעות בשוק ההון. עשו לעצמכם מעין דיאטת פרסומות למשקיעים. עיתונות כלכלית דואגת לכותרות מפציצות כדי שתילחצו ותרצו לקרוא את הכתבה. לא משנה מה, תמיד יהיה אנליסט שיגיד שתהיה קריסה, אנליסט אחר שצופה שמניה מסויימת תקפוץ בטירוף ואחד אחר שיגיד שבכלל ביטקוין זו ההשקעה שצריך לעשות. גם אם כל השוק קורס, דעו לכם שעדיין תוכלו להרוויח מהשקעה גם אם תשקיעו יום לפני הקריסה. כל זה רק יבלבל אתכם, ולא יעשה לכם טוב. יותר גרוע, זה יכול לגרום לכם לשטויות כמו לסטות מתוכנית ההשקעות שלכם. אז עשו לעצמכם טובה, תחליטו על תוכנית ותיצמדו אליה לא משנה מה כתבת פרסומת כזו או אחרת אומרת.

 

8. לא להסתכל על התיק

 

האמת היא שהסיכון הכי גדול לתיק ההשקעות שלכם הוא, ובכן אתם. להסתכל באופן תכוף על תיק ההשקעות שלכם יכול להיות מסיח דעת בדיוק כמו לקרוא כתבות על השקעה תורנית כזו או אחרת. קבעו לכם זמן קבוע פעם בחודש/רבעון/חצי שנה והתעלמו מהתיק בשאר הזמן. תורידו בכך את הסיכון שתסטו מהתוכנית המקורית ותפסידו כסף.

9. מיצוע ההשקעה

מיצוע השקעה (מלשון ממוצע) אומר שבמקום להשקיע בבת אחת סכום גדול, משקיעים מדי חודש סכום קטן יותר. נניח יש לכם 12,000 ₪ להשקיע. אתם יכולים להשקיע את כל הסכום בבת אחת או להשקיע כל חודש 1,000 ₪. מיצוע ההשקעה גורם לכך שתשלמו את המחיר הממוצע בשוק. במשך השנה, השוק עולה ויורד אז פעם תשקיעו כשהשוק יקר, חודש אחרי כשהשוק זול יותר. כך תוכלו להפחית את הסיכון של להשקיע את כל הכסף בדיוק לפני ירידה גדולה בשוק.

מבחינה פסיכולוגית מיצוע ההשקעה הוא פתרון מעולה. בני אדם עובדים טוב עם הרגלים וברגע שנוסד לכם הרגל להשקיע כל חודש סכום קבוע, פחות תתפתו לסטות מהתוכנית שלכם. בנוסף לכך, ניתן לעשות את ההשקעה הזו באופן אוטומטי וכך בהכרח למנוע מעצמנו אפשרות להרוס ולסטות מהתוכנית.

 

 

10. תזכרו שאתם לא יותר טובים ומיוחדים מהשאר

 

מחקר אחרי מחקר מראה שוב שאנחנו לוקחים בערך עצמי מופרז. רוב האנשים כשישאלו אותם יגידו שהם נהגים טובים מהממוצע. כך גם רוב האנשים יחטאו בחטא הגאווה ויניחו שהם משקיעים יותר טובים מהממוצע. אלא אם כן אתן נשים אז דווקא מחקרים מראים שנשים חושבות שהן פחות טובות אבל בפועל עושות תשואות טובות יותר. כך או כך, בואו ננסה להוריד לכם קצת את הביטחון. מנהלי ההשקעות המקצועיים לא מצליחים להכות את השוק לאורך זמן ולהם יש צוות מומחים, תארים אקדמאיים ועוסקים בכך רוב שעות היום. אז האם אתם כמשקיעים חובבים יודעים משהו שהם לא יודעים? קשה לי להאמין. תעשו לעצמכם טובה, אל תחליטו שאתם יותר טובים ממישהו אחר ויודעים משהו שהם לא. אתם לא ווארן באפט הבא ואתם לא יודעים יותר טוב מאחרים. אתם משקיעים חובבים במקרה הטוב. אתם לא יכולים לתזמן את השוק, אתם לא יודעים מתי מניה תעלה או תרד ואתם לא יודעים מה הולך לקפוץ בקרוב (אלא אם כן יש לכם מידע פנים לא חוקי).

היצמדו לתוכנית שלכם, נטשו את הרעיון שאתם יודעים משהו שמישהו אחר לא ותסתפקו בתשואה ממוצעת של השוק. תמשיכו להשקיע לפי התוכנית גם אם מישהו מבטיח לכם עשרות אחוזים תשואה אם רק תשימו כסף על המניה הזו או ההשקעה הזו. לאט ובטוח זאת הדרך להרוויח בשוק ההון.

 

אז זהו, אלה הם 10 הכללים להפחית סיכונים בשוק ההון. מחקרים מראים שוב ושוב שמי שעוקב אחר הכללים הללו לאורך זמן מרוויח בטווח הארוך. יש לכם עוד טיפים למזעור סיכונים בשוק ההון? אשמח לשמוע. שיהיה בהצלחה!

ידעתם שיש לי יש קורס שילמד אתכם להשקיע בשוק ההון?

אם בא לכם להכיר יותר טוב את שוק ההון ולהשקיע בו לבד ולא באופן מנוהל זה הקורס בשבילכם! הקורס מתמקד בלהסביר את מושגי הבסיס שחייבים לדעת בצורה הכי ברורה שיש ובללמד שתי אסטרטגיות השקעה: השקעות במדדים ובמניות ערך. בקורס הצעד הראשון למיליון – איך להרוויח בשוק ההון אני מלמדת את בסיס של השוק ההון עם חלקים פרקטים וצ'ק ליסטים שממש מלמדים אתכם איך להשקיע. הקורס קליל ובעל ערך שיעזור לכם להתחיל לבנות את תיק ההשקעות שלכם ולהשקיע בעצמכם! 25% הנחה לקוראי האתר באמצעות קוד קופון website

 

13 מחשבות על “10 כללי אצבע להפחתת סיכונים בשוק ההון”

  1. נקודה חשובה שצריך להדגיש היא שלא ניתן לבחור שלא לסכן בכלל את הכסף. אפשר לבחור רק איזה סיכון רוצים.
    למשל, במזומן אין סיכון לטווח הקצר אך לטווח הארוך מדובר על הפסד וסיכון וודאי של הכסף.

    1. בגדול השיטה שאני ממליצה עליה היא להגיע מוכנים ולדעת מה האסטרטגיה שאתם רוצים וכך התפקיד של יועץ ההשקעות מצטמצם למציאת ניירות ערך רלוונטיים במקום להמליץ לכם על כיוון השקעות כללי

      1. במידה ולא טחנו את זה במקום אחר…
        מה עם מישהו שרוצה יועץ שגם יעזור לו בבניית התיק?
        הרי רוב העבודה זה ללמוד מה אתה רוצה ואיך לבנות תיק, ולחפש ניירות אחר כך היא פעולה יחסית שולית.

        1. נכון, רוב העבודה היא בניית האסטרטגיה עצמה וההבנה שלה. רוב היועצים פועלים על פי אסטרטגיה של אחוז מניות ואחוז אג"ח לפי רמת הסיכון שהם שאלו את הלקוח בתחילת התהליך.
          הבעיה היא שלא ממש נתקלתי ביועצים שבונים אסטרטגיה של השקעה פסיבית או פורסים בפני הלקוח את ההבדל בין השקעה פסיבית כזו או אחרת. זה די ברור למה, זה לא ממש ישתלם לגוף הכלכלי של היועץ להמליץ על השקעות פסיביות. לכן זה עדיין על הלקוח להגדיר לעצמו את האסטרטגיה הפסיבית ולגרום ליועץ לבחור ניירות ערך בהתאם.

  2. "אני לעומת זאת נכנסתי מחויכת ובדקתי מה כדאי לקנות עכשיו. היועץ שאל אותי איך זה שכולם עצבניים ואני מחייכת? עניתי לו בבדיחה שכאישה אני יודעת להעריך סיילים, מבחינתי עכשיו יש מבצעי סוף עונה וזה בדיוק הזמן לעשות קצת שופינג ? ."
    לא נראה רציני.
    זאת חוכמת הבדיעבד.
    הרי אם השוק לא היה מתאושש משנת 2009 אז לא היית כל כך מאושרת, ולא היית כותבת את זה בבלוג.
    למעשה הימרת שהקריסה רגעית.
    השפל יכל להימשך גם 20 שנה.

    1. זאת לא חוכמת הבדיעבד אם באותו רגע באמת חייכתי כי המניות היו במבצע.
      אגב זו הייתה בדיחה, לא נועד להיות רציני, לפחות היועץ צחק 🙂
      והיו לא פעם ולא פעמיים שחשבתי שקניתי מניות בזול והן ירדו אפילו יותר. זה בסדר מבחינתי כי אסטרטגיית ההשקעות שלי היא לא להרוויח כל פעם שמנייה עולה אלא להרוויח מדיבידנדים. כל עוד אנשים ממשיכים לקנות מוצרים של החברות שיש לי מניות בהן, אמשיך לקבל דיבידנדים. יש לי מניות שעלו ב-80% מאז שקניתי אותן ומניות שירדו ב-50% מאז שקניתי אותן. כל עוד הן ממשיכות לחלק דיבידנדים זה לא ממש משפיע על האסטרטגיה שלי ולא אמכור אותן.

      1. אבל אם מניה ירדה 50%, מה זה עוזר לך שאת מקבלת דיבידנד של 2% בשנה או 3%?
        בשורה תחתונה את בהפסד הון משמעותי. ייקח לדיבידנדים כ- 20 שנים להחזיר לך את ההפסד של 50%.

        1. אני בהפסד על הנייר. כל עוד אני לא מתכוונת למכור את המניה זה לא ממש משנה לי מה השווי שלה. הכוונה שלי היא להחזיק את המניה מעבר ל-20 שנה, אז איך ההפסד הזה משפיע עלי?
          שוב זה הכל עניין של אסטרטגיה. אני החלטתי שמה שמעניין אותי זה ההכנסה השוטפת מתיק ההשקעות ולכן אני בוחרת ניירות ערך בהתאם. זה גם מתאים לאופי שלי כך שאני לא צריכה לבחון בכל רגע נתון את שווי המניה ולא עוברת סבל פסיכולוגי כשהיא יורדת.

  3. שאפו ויישר כח.
    גם את וגם הסולידית/המתורגמן הפיננסי עושים עבודת קודש, כיף גדול.

    ברשותך:
    "נסו להשקיע באפיקים שמאפשרים פטור ממס כמו קרן השתלמות וקופת גמל להשקעה כדי להפחית את תשלום המיסים"
    אך ברמה הפרקטית/טכנית
    איך אני עושה את זה?
    דרך הבנק [השנוא עליי, עד מאד]? דרך בית השקעות?
    אני הדיוט גמור בכל הקשור לנ"ל וממש אובד עצות.

    בתודה מראש והלוואי ולא תפסיקי לעולם.

    1. תודה רבה שלומי 🙂 ממש כיף לשמוע 🙂

      קרן השתלמות וקופת גמל להשקעה הם דרך בתי ההשקעות ולא דרך הבנקים.
      קרן השתלמות ניתן לעשות רק אם אתה עצמאי או אם המעסיק שלך נותן את ההטבה הזו (מומלץ להתמקח ולהתעקש על כך אם אפשר) וקופת גמל להשקעה פתוחה לכולם.
      ותתן לעצמך קרדיט, אתה לומד, קורא ושואל וככה מתקדמים 🙂

  4. פינגבאק: ניהול סיכונים בהשקעות - האופטימית

  5. פינגבאק: סיכון בהשקעות - השקעה סולידית עד סיכון גבוה - האופטימית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top

שמעת על כך שאפשר בעזרת מדדים להשקיע בקלות ולעשות "שגר ושכח"?

רצית לפתוח תיק השקעות אבל לא ידעת בדיוק מה לעשות ומה לקנות ולא היה לך עם מי להתייעץ?

זאת בדיוק הסדנא עבורך! מזמינה אותך להצטרף אליי לסדנא שבה נבנה ביחד ונמצא את התיק השקעות המותאם במיוחד עבורך. 

דילוג לתוכן