פעמונים – עמותת ייעוץ כלכלי שתוציא אתכם מהמינוס

פעמונים ייעוץ כלכלי

עמותת פעמונים היא עמותה ללא מטרות רווח ששמה לעצמה דגש על ייעוץ כלכלי, לעזור וללמד משפחות להתמודד כלכלת המשפחה. עקב המחסור העמוק בהשכלה פיננסית בישראל, משפחות רבות בישראל מוצאות את עצמן בתסבוכת כלכלית, מוציאים יותר ממה שהם מכניסים ולא יודעים איך לצאת מזה. נכון, אפשר להאשים את יוקר המחיה, מחירי הדיור מרקיעי השחקים, עלות האוכל, חשבונות כן הרבה דברים בסיסיים בארץ יקרים אבל עדיין התנהלות נכונה יכולה לאפשר לאנשים לשנות לחלוטין את המצב הכלכלי במשפחות. הנושא הזה נהיה יקר לליבי ופעמים רבות אני מוצאת את עצמי מדברת עם קרובים ומנסה לשכנע אותם לא לעשות קניות מיותרות של דברים שהם לא יכולים להרשות לעצמם. עקב כך שלרוב זה נופל על אוזניים ערלות החלטתי לעבור את ההכשרה של מתנדבי פעמונים כדי ללמוד איך ללמד את זה טוב יותר ולפעול עם אנשים שבאמת רוצים לעשות שינוי ולא רק להתלונן.

 

תהליך ההכשרה

בעבר כשעשיתי עבודות התנדבות זה היה לבד אבל את ההכשרה יצא לי לעבור עם משתתפים אחרים והופתעתי מאיכות הגבוהה מאוד של המתנדבים. אנשים בתפקידים בכירים מאוד שלוקחים מזמנם היקר כדי לעזור ולתרום לאחרים וזה פשוט מחמם את הלב. המפגשים היו פעם בשבוע וכללו חוברת הדרכה, סימולציות והדרכה על הכלים והתהליך. תוך כדי התהליך, מקבלים את המשפחה שאותה אנו מלווים ומתחילים בהתנדבות תוך כדי הקורס. ההכשרה עצמה כיסתה סימולציות וקווים מנחים להתמודדות עם המשפחות והמצבים שניתקל בהם לצד שיטות ותהליכי עבודה לתהליך ההבראה הכלכלית של המשפחה.

 

הגדרת מטרות ותיאום ציפיות

התהליך עצמו יחסית מאוד פשוט וכל אחד יכול לעשות אותו גם לבד, פשוט לבד יש לאנשים פחות מחוייבות. מתחילים בהגדרת מטרות ורצונות, למה רוצים לעשות את השינוי? איך המשפחה רואה את עצמה לאחר השינוי? מה הם רוצים להשיג בתהליך? מה הם מצפים מפעמונים? לאחר שמוודאים שבאמת הציפיות שלהם תואמות את הדרך של הארגון ושיש להם מטרה ברורה ומוטיבציה לעשות את התהליך מתקדמים לשלב הבא.

ייעוץ כלכלי הגדרת מטרות ותיאום ציפיות

שיקוף הוצאות והכנסות

השלב השני הוא איך לא, מיפוי הוצאות. זה לרוב השלב הקשה והכואב ביותר (כן אפילו יותר מצמצום שמגיע בהמשך). מדהים לפעמים לגלות עד כמה הפער גדול בין כמה שאנחנו חושבים שאנחנו מוציאים על תחום מסוים לעומת מה שמוציאים באמת. השלב הזה כואב כי הוא דורש התעמתות עם המציאות, שרוב האנשים מנסים להדחיק. יש המון הארות בשלב הזה והרבה התחייבות לשינוי כשמגיעים להבנה שמוציאים יותר מדי על דברים שלא באמת חשובים למשפחה. מיפוי ההוצאות נעשה על ידי אקסל אימתני שלא נותן למשפחה לפספס כמעט שום הוצאה נסתרת. הרבה פעמים אנחנו שוכחים כמה כסף יוצא ועל מה ומעבר על סעיף סעיף באקסל מאפשר לקבל תמונה אמיתית של המצב הכלכלי. מהשלב הזה על המשפחה להמשיך לתעד כל הוצאה באקסל באופן שוטף.

 

הגדרת סדר עדיפויות

לאחר שיודעים את כל ההוצאות ורואים את היחס האמיתי בין ההוצאות להכנסות הגיע הזמן לחשוב היכן עושים שיפורים. עוברים על ההוצאות ומדרגים את רמת החשיבות שלהן וכמה קשה יהיה לצמצם את ההוצאה הזו. כך שאם למשל חינוך לילדים הוא ערך עליון, אז משאירים את המורה הפרטית אבל יכול להיות ששווה לבחון להוריד את תדירות המפגשים וכך יהיה קל לצמצם את ההוצאה אולי לטובת הוצאה אחרת לטובת הילדים. הכי חשוב בתהליך, לתת למשפחה להגדיר את סדר העדיפויות בעצמה (ואם יש בני זוג על כל אחד לעשות זאת בנפרד). קשה שלא להתערב ולא לשפוט כשרואים על מה אנשים שאין להם כסף מוציאים את המעט שיש להם אבל אין מה לעשות.

 

בניית תקציב

בשלב הזה המשפחה כבר יודעת כמה היא צריכה לצמצם כדי להגיע לאיזון ו/או חיסכון חודשי. עכשיו מיישמים את סדר העדיפויות ורמות הקושי עוזרות להבין איפה יהיה קל ופשוט לצמצם. לעיתים גם מגיעים למסקנה שיהיה צורך להגדיל הכנסות כדי לעמוד בדרישות ובוחנים עם המשפחה אלטרנטיבות להגדלת ההכנסה. החלק שהיה לי קשה כאן הוא לשמור את הדעות שלי לעצמי ולתת למשפחה לקצץ את ההוצאות לפי הצרכים שלה. היו המון הוצאות שנראו לי מיותרות לחלוטין אבל למשפחה הרגישו נחוצות. התערבתי רק בהוצאות שבהן לא ידעו שהיה ניתן לשפר במאמץ קטן יחסית כמו מעבר למסלול עמלות מוזל בבנק ועדכון חשבון המים לפי מספר הנפשות בבית כך שהחשבון החודשי ירד. האמת שהמשפחות הפתיעו אותי והגיעו לפתרונות יצירתיים בהחלט בכוחות עצמם לאיך ניתן להתייעל בהוצאות והצליחו לבנות תקציב יעיל.

ייעוץ כלכלי בניית תקציב

 

עדכון התקציב

ועכשיו המבחן האמיתי, על המשפחה לעמוד בתקציב שקבעה. בשלב הזה תדירות המפגשים יורדת ומתחילים להגיע לשגרה כלשהי. מעדכנים סעיפים לפי הצורך ומנסים לשמור על העיקרון שאם מעלים את התקציב במקום אחד חייבים להוריד במקום אחר או להגדיל הכנסה בעוד עבודה בהתאם. הפגישות הופכות לעדכונים ווידוא התקציב והתמודדות עם חוסר התאמות בשוטף.

 

החוויה שלי

האמת שזה היה סיפוק עצום. מדהים היה בעיניי ללוות את השינוי הזה ולראות את השיפור שהולך בחשבון הבנק מדי חודש. זה הוכיח לי שאם רוצים באמת ניתן לעשות את זה ואנשים יכולים להגיע לחופש ועצמאות כלכלית בארץ גם אם נתוני הפתיחה שלהם פחות טובים, זה הכל עניין של התנהלות שוטפת ומשמעת עצמית. הרגשתי גאווה גדולה כשהתקשרו לספר לי שהם ויתרו על רכישה כי נאלצו לעשות אותה בתשלומים כי החליטו שלא עושים תשלומים יותר, או פשוט לעקוב מדי חודש ולראות את המינוס לאט לאט קטן. היה לי באמת מדהים לראות את השיפור שאפשר להגיע מהתנהלות כלכלית לבד וזה אפילו נתן לי את המוטיבציה להתחיל להתנסות בתקציב בעצמי. הבעיה היחידה שהייתה לי היא ההתמקדות הגדולה בתקציב ובקיצוץ הוצאות ודגש מאוד מועט על הגדלת הכנסות או מה לעשות עם החסכונות הלאה. נכון שתיאורטית אפשר להגיע לעצמאות כלכלית מחיסכון בלבד אבל זה כל כך לא יעיל! כן חשוב לדעת מה לעשות עם הכסף שחוסכים ואיך למנף אותו כדי לצאת לעצמאות כלכלית. פעמונים זאת תוכנית מעולה כדי לצאת מהמינוס ולהתנהל בפלוס בשוטף, אבל חסר בה את השלב הבא של מינוף הכסף והגעה לביטחון כלכלי וחוסר תלות במקום העבודה. לכן, החלטתי לעזוב את ההתנדבות לטובת ליווי בתוכנית של סוד הכסף שמאפשרת לטעמי התייחסות יותר מקיפה לנושא הכלכלי.

 

בכל מקרה, כל מי שמתקשה בין איזון בין הכנסות להוצאות, מרגיש שצריך ליווי או תמיכה מומלץ מאוד לפנות לפעמונים. זה ארגון מדהים שפועל כבר שנים כדי לעזור לאנשים להתנהל נכון יותר כלכלית ופועל ברובו על בסיס התנדבות. ניתן לקבל גישה להרבה מאוד ידע מקצועי ולפעמים הליווי והתמיכה של אדם חיצוני יכולים לעשות את ההבדל למצב הכלכלי ולהתחיל את השלבים הראשונים בדרך לחופש כלכלי. מכיוון שזמני ההמתנה גבוהים לקבלת ליווי אישי (הרבה משפחות נזקקות לצערי ומעט מדי מתנדבים) הארגון המקסים הזה העלה את כל הכלים באופן פתוח לקהל הרחב כאן. תוכלו למצוא כאן איך לעשות שיקוף של המצב הכלכלי, אקסל לבניית תקציב (כולל סרטוני הדרכה) ומגוון רחב של כלים ומחשבונים לתכנון של הוצאות שונות כמו חיסכון עתידי, חתונה, חזרה לבית הספר וכדומה.

 

בקיצור אם אתם מרגישים שאתם צריכים קצת במיפוי הוצאות והתנהלות כלכלית מומלץ מאוד לנסות להירשם לליווי אישי או הקורסים שהם מעבירים. אם הנושא קרוב לליבכם אני יכולה להגיד שיש תחושת סיפוק עצומה מליווי משפחה ולעזור לה להגיע ממצב של מינוס וחובות לפלוס וחסכונות.

7 מחשבות על “פעמונים – עמותת ייעוץ כלכלי שתוציא אתכם מהמינוס”

  1. היי אופטימית!

    אני קוראת חדשה בבלוג, בהחלט יכולה להזדהות איתך בהרבה דברים שאת כותבת.

    בעקבותך שלחתי להם גם בקשה להתנדב, זה אכן חשוב ומעניין!

    תודה!

    1. האמת שכשאני עשיתי את התוכנית היא עלתה הרבה פחות.
      עם זאת יצא לי ללוות לא מעט משתתפים בתוכנית ששילמו את הסכום הזה ויודעים שקיבלו הרבה מעבר לכך מבחינת תמורה.

  2. פינגבאק: הצבת מטרות 2019 - האופטימית

  3. פינגבאק: יוקר המחיה? בורות פיננסית? ארגון מתייעלים הולך לפתור את זה - האופטימית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top

שמעת על כך שאפשר בעזרת מדדים להשקיע בקלות ולעשות "שגר ושכח"?

רצית לפתוח תיק השקעות אבל לא ידעת בדיוק מה לעשות ומה לקנות ולא היה לך עם מי להתייעץ?

זאת בדיוק הסדנא עבורך! מזמינה אותך להצטרף אליי לסדנא שבה נבנה ביחד ונמצא את התיק השקעות המותאם במיוחד עבורך. 

דילוג לתוכן