יוקר המחיה? בורות פיננסית? ארגון מתייעלים הולך לפתור את זה

היום אני רוצה לספר על ארגון מתייעלים. ארגון מתייעלים הינו ארגון שחרת על דגלו שתי מטרות עיקריות. להילחם ביוקר המחיה ולעזור בחינוך פיננסי לכלל הציבור.

שתי מטרות נעלות לכל הדעות. סה"כ אף אחד לא יודע להגיד מה באמת שינתה מחאת האוהלים מלפני 6 שנים. האינפלציה אמנם לא עלתה יותר מדי בשנים האחרונות אבל יוקר המחיה רחוק מלהיות משביע רצון. ולגבי חינוך פיננסי, מספיק לי לראות את כמות השאלות והפניות שאני מקבלת מדי יום (ושאלתי בעצמי לפני כמה שנים). המצב לגבי חינוך פיננסי בארץ הוא פשוט ציני ומטריד.

בהתחלה החליטו שהבנקים ילמדו את הילדים חינוך פיננסי, כי ה-OECD הכריח את המדינה להוסיף חינוך פיננסי לאג'נדה. כן כן, ממשלת ישראל בכלל לא רצתה ללמד ילדים על כסף. כשהיא כן החליטה לעשות זאת, הוחלט שהבנקים ילמדו. כן, אלו שהמטרה שלהם לדחוף לנו הלוואות, להכניס אותנו למינוס ולתת לנו ז** בעין בתור ריבית על החסכונות. הם אלו שילמדו את הילדים איך להתנהל נכון עם כסף.

מה קרה אז? הציבור התקומם (אולי עזר במשהו השינוי התודעתי במחאה החברתית?) והבנקים יוצאים מהכיתות. מצויין ניצחנו! רגע, אבל… עכשיו אין מי שילמד חינוך פיננסי בכלל! כאן נכנסים לפעולה ארגון מתייעלים.

 

שיתוף פעולה בין מתייעלים לאופטימית

אתחיל בגילוי נאות. לאופטימית ולארגון יש שיתוף פעולה שהולך וגדל. אני בימים אלו מעבירה קורסים מטעם הארגון, אנחנו מתכננים הרצאות ביחד ועוד פרוייקטים משותפים עתידיים. אנחנו גם מנהלים קבוצת פייסבוק להתייעלות כלכלית והשקעות (מה? עוד לא הצטרפתם?? הכנסו לכאן).

סה"כ יש לנו מטרות מאוד דומות. לעזור לאנשים לנהל את הכסף שלהם בדרך יותר יעילה ואפקטיבית. אני עושה זאת לרוב על ידי כתיבה כאן בבלוג ועל ידי ליווי משפחות בסוד הכסף. מתייעלים עושים זאת על ידי הקמת פרוייקטים ברחבי הארץ ביעילות שלא ראיתי כדוגמתה.

בפוסט הזה אני מראיינת את דברי מאור זלוצבר שייסד את הארגון. אני חייבת לפני כן לספר לכם קצת על מאור. מאור הוא בחור צנוע ברמות ומוכשר אפילו עוד יותר. הוא הקים מאפס את הארגון, יצר קהילה תוססת בחיפה להתייעלות כלכלית ומגוון רחב של הרצאות בחיפה. מאור גם היה ממקימי את עמותת ירוק בלב לשימור הטבע בחיפה וכיום הוא בלימודי דוקטרט לכלכלה אקולוגית. בנוסף לכל זה הולך לצאת עליו מאמר באוניברסיטת הארוורד בנושא פיתוח מנהיגות ויזמות בישראל.

באיזה ערב בעוד אני מדברת שטויות חצי שיכורה מכוס יין. מאור ישב וחשב ומצא פתרון לזיהום בירקון. בזמן שאני חושבת איך לשווק את האתר שלי כדי שיוכל לעשות יותר שינוי ולהעביר את המידע הלאה. מאור כבר סגר חוזים עם משרד החינוך ובסיסים צהליים להעברת קורסים להתנהלות כלכלית והשקעות. אני רושמת דברים באתר שיכולים לסבך אותי משפטית. מאור מסתבר גם בעל הכשרה כמשפטן (בנוסף לתואר שני במנהל עסקים ומסלול ישיר לדוקטרט) ושולח לי את התיקונים הנדרשים. בקיצור, הספק לא רע לגיל 32.

יוקר המחיה
שיתוף פעולה בין מתייעלים לאופטימית

אז מה זה בדיוק ארגון מתייעלים? מאיפה הכל התחיל?

ארגון מתייעלים התחיל כמיזם התנדבותי בעקבות יוזמה של פורום מתנדבים (מועדון הסולידיים הצפונים) שקם מתוך הפורום הנהדר של הסולידית.
המטרה הייתה להנגיש ידע עצמאי ובלתי תלוי לציבור הרחב (סטודנטים, מבוגרים, משפחות, נוער, אוכלוסיות מודרות, ועוד…)
אני גיליתי בזמנו שלא קיים בזמנו שום מקום פורמלי שבו אני יכול לקבל מידע פיננסי עצמאי ובלתי תלוי.

80% מיועצי / מנהלי ההשקעות בישראל עובדים בתוך הבנקים או כבולים בחוזים איתם. ולכן יש להם אינטרס לשווק מוצרים מסויימים. אחת המטרות של מתייעלים היא לתת אופציות ואלטרנטיבות להתייעלות פיננסית של הציבור על מנת שהוא יוכל לנהל את כספו בצורה יעילה ועצמאית

המטרה העיקרית שלנו היא צמצום החוב הלאומי. המטרה שלנו היא מתן כלים וכישורים לציבור על מנת שיוכלו לבנות לעצמם עתיד כלכלי בטוח, ולא להסתמך על מקורות חיצוניים (הלוואות, ביטוח לאומי, או תמיכות ממשלתיות).

מה ההבדל בין מתייעלים לארגונים אחרים דוגמת פעמונים?

יש כמה הבדלים שמייחדים אותנו מארגונים אחרים וטובים שפועלים כיום.

  1. התמקדות במניעה ולא בכיבוי שריפות – אנחנו מתמקדים בעיקר בעזרה לאוכלוסיות על מנת שלא ייכנסו לחובות כלכליים, בצורה זו אנחנו משלימים את פעמונים אשר עבודתם המבורכת מתמקדת בעיקר במשפחות שנכנסו למצוקה כלכלית.
  2. אובייקטיביים – אין לנו שום כוונה למכור שום מוצר כזה או אחר, אלא להנגיש ידע בצורתו המלאה על מנת שכל אדם יוכל לנהל את המצב הכלכלי שלו בצורה עצמאית לחלוטין.
  3. עצמאיים ובלתי תלויים – ככלל ועיקרון אנחנו לא חיים על תרומות, אלא מרווחים עסקיים (מתייעלים נתמכת על ידי קבוצת אקסיוס, אשר עוסקת בתחומי מזון בריאות והפקת אנרגיה ממקורות ירוקים ומתחדשים).המדריכים שלנו עושים זאת בהתנדבות, וכל הכנסות הקורסים שלנו הולכות לקרן מלגות ייעודית שמטרתה לקדם הבנה של כלכלה נכונה והוגנת בקרב סטודנטים.
  4. הגדלת הכנסות – אנחנו מתמקדים בפיתוח הגדלת מקורות ההכנסה של המשפחות והאנשים איתם אנחנו עובדים.

 

מה הפעילויות שעשיתם עד עכשיו?

 

עשינו מספר פעולות לעבור עם קהלים שהכי צריכים את הידע שיש לנו לתת.

  1. שיתוף פעולה עם עמותות – כיום משתפים פעולה עם עמותת "יוצאים לשינוי" אשר מסייעת ליוצאים בשאלה להסתגל לעולם החילוני. שיתוף פעולה נוסף הוא עם פרויקט קרן אור שנועד לעזור לנשים וטרנס'גנדריות שנמצאות במעגל הזנות להסתגל לחיים נורמטיביים על ידי הקניית כלים להבנה של התנהלות בצורה חוקית.
  2. הדרכות בבתי בתי ספר – אנחנו עובדים עם מספר בתי ספר לנוער בסיכון בנפת חיפה בתוכנית מיוחדת שפיתחנו שמטרתה היא לפתח כישורי מנהיגות פיננסית אצל צעירים. התגובות אותם קיבלנו בתוכנית הם מצויינות והשאיפה היא להרחיב את התוכנית לשאר חלקי הארץ.
  3. הדרכות לסטודנטים – אנחנו מפעילים מספר מועדונים פיננסים במוסדות אקדמאיים ברחבי הארץ, כאשר מועדון הדגל שלנו נמצא בטכניון.
  4. הרצאות לכלל הקהילה – אנחנו פועלים ביחד עם מתנ"סים על מנת להנגיש ידע לקבוצות מתעניינים בנושאים שונים (פנסיה, ביטוחים, קרנות השתלמות, מו"מ על שכר, השקעות, קופות גמל, התנהלות מול בנקים, ועוד נושאים רבים)

מה ההצלחות הכי גדולות של מתייעלים?

אני באופן אישי מתנדב בבית ספר לנוער בסיכון בחיפה, ואני עובד עם גילאי 16 עד 18 טרום צבא.
מבחינתי ההצלחה הכי גדולה של הארגון היא השיפור שזה עושה בחיי הילדים. כשבא ילד ואומר לי שבפעם הראשונה בחייו מאז שהוא פתח את החשבון בנק הוא לא במינוס בגלל השיטות אותם הוא יישם בעקבות השיעורים שלנו, אני יודע שעשיתי את שלי. לא רק זה הוא מציין אלא שהוא הגדיל גם את מקורות ההכנסה שלו ושל המשפחה. בעקבות כך שהוא לא נאלץ לבקש כסף מאמא שלו, ההשפעה של השיעור הייתה גדולה יותר גם ברמה הפנימית וגם ברמה החיצונית.

יש לא מעט קוראים כאן שרוצים לקדם את המטרות הללו. כיצד הם יכולים לעזור?

 

אם אתם רוצים לארגן קבוצת לימוד או מועדון פיננסי אצלכם במתנ"ס\בית ספר\או מקום העבודה, רק אמרו לנו ואנחנו נשמח לבוא אליכם.

אנחנו גם תמיד שמחים למתנדבים נוספים בתפקידי הדרכה או פיתוח אתרי האינטרנט שלנו.

קצת על הצוות המדהים שעוזר לי:
1. יוסי קצורין – פנסיונר נהדר בעל ידע עצום בתכנות, שעזר לבנות את כל הבסיס לאתר של מתייעלים. בזכות המפגשים החברתיים שלו התגבשה החבורה הראשונית של מתייעלים.

2. איליה מאירוביץ – מהנדס תוכנה מאינטל, שאחראי להדרכות של מתייעלים בחיפה. גיק אוטודידקאט מוכשר ברמות ואיש משפחה מופלא.

3. שי שני – סטודנט למחשבת ישראל במרכז האקדמי שלם בירושלים, מנהל אזור ירושלים של מתייעלים, מארגן חברתי מוכשר, ואיש קהילה שאני מקנא בו באופן אישי על היכולות המדהימות שלו.

כמובן שאנחנו נשמח לכל עזרה, תמיכה ושיתוף וגם לפרסום נוסף על פעילות הארגון 😉
מי שמעוניין מוזמן בשמחה לפנות ל: Info@mityaalim.org.

7 מחשבות על “יוקר המחיה? בורות פיננסית? ארגון מתייעלים הולך לפתור את זה”

  1. פינגבאק: השקעות קטנות למתחילים בשוק ההון - מהגרוע למצויין - האופטימית

  2. פינגבאק: איך להתנהל נכון כלכלית בזמן הקורונה - האופטימית

  3. פינגבאק: איך לשמור על מיינדסט של שפע כלכלי בתקופת משבר - האופטימית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top

שמעת על כך שאפשר בעזרת מדדים להשקיע בקלות ולעשות "שגר ושכח"?

רצית לפתוח תיק השקעות אבל לא ידעת בדיוק מה לעשות ומה לקנות ולא היה לך עם מי להתייעץ?

זאת בדיוק הסדנא עבורך! מזמינה אותך להצטרף אליי לסדנא שבה נבנה ביחד ונמצא את התיק השקעות המותאם במיוחד עבורך. 

דילוג לתוכן