בהשקעות התחילו עם למה

התחילו עם למה

כל מי שאי פעם פנתה אליי לייעוץ או אפילו סתם שלחה אליי הודעה עם שאלה איפה כדאי להשקיע, יודעת שהתשובה שלי הייתה קודם כל מה המטרה. למה בכלל היא רוצה להשקיע את הכסף מלכתחילה? זה כל כך חשוב בעיני לדעת למה בכלל רוצים להשקיע את הכסף, למה מוכנים לסכן אותו. ולא, התשובה היא לא באמת כסף, זו לא תשובה מספיק טובה. אנחנו לא באמת רוצות את הכסף, אנחנו רוצות את מה שהכסף יאפשר לנו, מה שנוכל לקבל בחיינו באמצעות הכסף. זה הלמה האמיתי.

 

לאחרונה קראתי את הספר Start with Why של סיימון סינק (למי שמתעצל לקרוא יש כאן הרצאת טד בנושא). בספר הוא חוזר ואומר שאנשים לא קונים את מה שאנחנו עושים, אלא למה אנחנו עושים את זה. זה סקרן אותי והחלטתי לנסות ולהתמקד יותר בלספר יותר למה התחלתי את התהליך שלי אל עבר עצמאות כלכלית ולמה אני ממשיכה לייצר תוכן פיננסי. הופתעתי לחלוטין מהתוצאות החיוביות שהגיעה בעקבות כך. החלק המצחיק הוא שאני ידעתי שמאוד חשוב שאנשים ידעו את הלמה שלהם, לפני שהם מתחילים להשקיע לא חשבתי שרלוונטי לדעת מה הלמה שלי. מסתבר שזה עושה הבדל עצום.

 

 

הלמה שלי

 

אם הייתם שואלים אותי בשנות העשרה שלי מה אני רוצה לעשות כשאהיה גדולה הייתי עונה לכם בלי היסוס שאני רוצה להיות פסיכולוגית. זה היה ברור לי שזה מה שאני רוצה לעשות, וזה המקצוע בשבילי. היום אני מבינה למה מקצוע כמו פסיכולוגית קסם לי, זה כלל שני ערכים החשובים לי מאוד, יכולת לעזור לאנשים מצד אחד וחופש פעולה מצד שני. היום אני יודעת שאלו שני ערכים (לעיתים מנוגדים) שמניעים אותי וגורמים לי להמשיך לפעול ולקדם את הידע הפיננסי בישראל אך לא בעוצמה שהייתי יכולה.

 

מצד אחד חשוב לי מאוד לעזור לאנשים, אך מצד שני חשוב לי מאוד החופש שלי והזמן הפנוי שלי. חשוב לי להיות בעשייה שתעזור לאנשים ותקדם אותם ותתן להם ידע והשראה להגשים את הלמה שלהם. אני גיליתי במהלך המסע שלי במקסיקו, שכשאני לא בעשייה בכלל ולא מקדמת ועוזרת לאחרים בשום דרך, אני הרבה פחות מאושרת. מצד שני, כאשר יש לי תקופות עמוסות מדי, אין לי זמן פנוי ואני לא יכולה לקחת סתם חופש או להבריז וללכת לים אם בא לי אני גם לא מאושרת.

 

בעברי בהייטק, היה לי את כל מה שאני אמורה לרצות, תפקיד מעניין, שכר הוגן, בוס אכפתי וקשוב, נסיעות לחו"ל ואחלה קולגות. באמת שעל הנייר זה היה יכול להיות מושלם. אבל הייתי אומללה. היה חסר לי את הלמה שלי, היה חסר לי את הלעזור לאנשים. מבחינתי בסוף היום, כל מה שעשיתי לא היה משמעותי במיוחד ולא הרגיש לי שעשיתי משהו חשוב. מעבר לכך, עבודה במשרה מלאה ועוד כשכירה פגעה מאוד בחופש שלי. הפריע לי מאוד שלפני שיכולתי לקבוע חופשה הייתי צריכה לבקש ממישהו אחר אישור.

 

איך הלמה שלי עזר לי

 

הלמה החזק שהיה לי הוא שזה שנתן את הכח והמוטיבציה להגיע לעצמאות כלכלית בגיל 31. כשלא היה לי חופש ולא עזרתי לאנשים, הרגשתי שאני חייבת לעשות שינוי וזה גרם להקדיש לכך שעות רבות, ללמוד על העולם הפיננסי ולקחת סיכונים. הלמה שלי כל כך חזק שהוא גרם לי לקום בוקר מוקדם וללכת לישון מאוחר, רק כדי שאוכל להגשים את הלמה שלי. כיום אני מרגישה שאני נמצאת באיזון בין הרצון שלי לעזור לאנשים ולתרום לבין הרצון שלי לחופש. ההתגלמות של התהליך מבחינתי הייתה המעבר למקסיקו כאשר הוירוס הארור הפך את החיים קשים מאוד למי שמעריכה חופש כמוני. החופש לקום וללכת ולהיות מסוגלת להמשיך להגשים את הייעוד שלי ולעזור לאנשים, זו הגשמת הלמה האולטימטיבית בעיני.

 

 

למה קריטי לדעת את הלמה שלך

 

הלמה שלנו הוא מקור ההצלחה שלנו. כל חברה, כל מדינה וכל אדם שיודעים מה הלמה שלהם ופועלים לפיו מצליחים הרבה יותר. לא רק זה, הם פועלים יותר בבהירות ונוטים להשיג את התוצאות שלהם. תמיד טענתי שרק להרוויח עוד כסף זו מטרה אומללה. כסף הוא אמצעי, לא המטרה, זה לא הלמה האמיתי שלנו. הלמה האמיתי הוא הסיבה שבגללה אנחנו רוצים את הכסף, הדברים והתחושות שהוא יכול לתת לנו.

 

מוטיבציה

ידיעת הלמה מספקת לנו את הדחיפת אנרגיה שאנחנו חייבים כדי לפעול ולקדם את עצמנו מבחינה כלכלית. זה אולי המקום להודות בו, שהעולם הפיננסי לא מרתק אותי במיוחד לכשעצמו. אין בי התרגשות מיוחדת לקרוא דוח פיננסי או לנתח עסקה כלשהי. זה לא ממש עושה לי את זה. כי בואו נודה בזה, עולם שמורכב ברובו ממספרים בירוקרטיה וניתוחים יבשים לרוב לא יהיה חומר קריאה מרתק במיוחד.

 

אז מה גרם לי בכל זאת להיכנס לעולם הזה בכל הכח ואפילו ללמד אחרים? הלמה שלי, זה מה. הבנתי שהעולם הפיננסי הוא פשוט הדרך שלי להשיג את החופש שלי וגם לעזור לאנשים. מה שמרגש אותי, מה שמעניין אותי כל כך בעולם הפיננסי זה הפוטנציאל שלו לאפשר שקט נפשי, ביטחון וחופש כלכלי.  במשך שנים לא הבנתי את זה, אז התרחקתי מהעולם הפיננסי כמו מאש. ברגע שהבנתי למה חשוב שאבין את העולם הפיננסי התחלתי לחפש את איך הוא יכול לעזור להגשים את המטרה שלי. זה נתן לי את המוטיבציה להמשיך גם אם זה לא היה מעניין או מרגש במיוחד, פשוט כל הזמן ראיתי מול העיניים את הלמה שלי.

 

 

עוזר לנו לקבל החלטות

כשאנחנו ממוקדים על הסיבה שלנו לעשות דברים, הרבה יותר קל לקבל החלטות שמתאימות לערכים שלנו. פנו אליי מהצוות של בית השקעות לבקש אישור לפרסם תכנים בקבוצת פייסבוק שלי (מה עוד לא הצטרפתם? מכאן) . אני לא נוהגת לאשר פרסומים גם של תוכן בקבוצה ולכן שאלתי מה אקבל בתמורה לפרסום הזה? ברגע ששאלתי, ידעתי ששום סכום שהגיוני שיציעו לי, לא יהיה רלוונטי כי לא בא לי למכור את הקבוצה למרבה במחיר.

אך הם הפתיעו ואמרו לי שאוכל לקבל אנשי מקצוע בכירים לוובינרים עבור הקהילה ללא עלות בכל נושא שארצה. זה הסתדר לי מצויין עם הלמה שלי – לעזור לאנשים. כבר כמה זמן בוגרי הקורסים שלי ביקשו תכנים ספיציפיים בתחומים שהידע שלי בהם לא מספק כדי להעביר את הידע הלאה. הדיל הזה נתן לי את ההזדמנות לתת להם את המידע שביקשו ללא תוספת עלות. העובדה שיכולתי לתת לבוגרי הקורסים שלי את מה  שהם ביקשו ולקדם את דרכם הכלכלית קסמה לי. זה הסתדר מצויין עם הלמה שלי, הרבה יותר מכמה מאות או אלפי השקלים שיכלו להציע לי. כי הלמה שלי לעולם לא היה כסף, אלא מתן ערך ועזרה לאחרים. ברגע שהלמה שלי היה ברור, קבלת ההחלטה הייתה קלה מאוד.

 

 

ממקד אותנו

לאורך המסע שלי לעצמאות כלכלית וויתרתי על הרבה דברים. לא מתוך התכלבות אלא מתוך הגדרת סדר עדיפויות. היה לי יותר חשוב לשים בצד כסף כדי להשקיע ולקנות את הזמן שלי בעתיד מאשר על רכישה של משהו חומרי כזה או אחר. למען האמת, זהו הרגל שכיום קצת קשה לי להשתחרר ממנו עד היום. הרצון להמשיך להשקיע גובר הרבה פעמים על הוצאות שאני יכולה להרשות לעצמי. כי זה כבר הפך להרגל מאוד ברור אצלי, כשיש כסף, משקיעים אותו כדי שבעתיד יהיה יותר. ידיעת הלמה גם עזר למקד אותי לטובת השקעות שאני יודעת שהן נכונות ומתאימות לי ולצרכים שלי ולא להתפזר להשקעות שלא מקדמות אותי למטרות שלי.

 

אז תתחילו עם למה. למה אתן בכלל קוראות את הפוסט הזה? למה נכנסת לאתר הזה מלכתחילה? למה מעניין אותך הנושא הפיננסי. קשה לי להאמין שניתוח אקסלים ומספרים זה מה שעושה לך את זה. אז מה הסיבה האמיתית?

 

איך למצוא את הלמה שלך ב-5 שלבים

 

זאת אולי שאלת השאלות ופה הרבה אנשים נתקעים. מה בכלל הלמה שלנו? מכיוון שכפי שהינכם כבר יודעים, לא ממש המשכתי בקריירת הפסיכולוגיה שלי אני לא חושבת שאני האדם הנכון לענות על זה. אך בכל מקרה, אנסה לתת כמה שאלות שיעזרו לך למקד ולמצוא את הלמה שלך. ממליצה לקחת דף ועט ולכתוב כל מה שעולה לך לראש ולפרט כמה שיותר את המענה לשאלות הללו. שסביר להניח יעזרו לך להבין איך בא לך באמת לחיות. ממילצה להכין רשימה שכוללת את כל התשובות שמעניינות אותך עבור כל שאלה. זה יקל עלייך בהמשך.

 

1. בואו נניח שזכית בלוטו ב-100 מיליון דולר, נכנס לך נקי לעו"ש סכום די יפה לכל הדעות לא?

  • מה היית קונה עם הכסף הזה? בתים? רכבים? עסקים?
  • איך היית מחלקת אותו?
  • האם היית מטיילת בעולם?
  • קונה מתנות למשפחה וחברים?

 

 

2. עכשיו נניח וכבר באמת קנית כל מה שרצית ואפשר לנוח בכיף. אין משהו שרצית ולא קנית אותו. מה הלאה?

  • איך החיי יום יום שלך היו נראים?
  • מה היית מקדישה לו את הזמן הפנוי הרב שלך?
  • היית יותר עם המשפחה וחברים? או אולי מקדמת עסקים ויוזמות שחשובים לך?
  • היית מטפלת יותר בבריאות שלך? בילדים? בתזונה?
  • האם היית תורמת ומתנדבת מזמנך לטובת מטרות שחשובות לך? מה הן?

 

3. בשלב הזה, אחרי שקנית כל מה שרצית ויש לך את חיי היום יום האידיאליים שלך , הרופאה שלך באה ומספרת לך בצער שנותרה לך שנה לחיות. בהנחה וזה המצב, תעברי על התשובות הקודמות שלך ותמחקי:

 

  • כל מה שנועד להרשים אחרים
  • כל מה שלא היית רוצה לעסוק בו בהנחה ונשארה לך שנה לחיות
  • שטויות שלא שווה לך לבזבז עליהן זמן או כסף (מכונית יוקרה ומכונית רגילה יעמדו באותו הפקק)
  • בעצם למחוק כל מה שלא היית עושה באותה השנה

 

הסעיפים הללו, אלו שנשארו הם המטרות האמיתיות שלך בחיים. אלו הדברים שבאמת באמת חשובים לך וכדאי לך למקד את הזמן, האנרגיה והכסף שלך בהם.

 

4. מתוך הרשימה שנשארה תעברי על כל הדברים שבאמת חשובים לך והיית רוצה במצב כזה ותני להם תג מחיר. לא במפתיע תשימי לב שחלק לא מבוטל מהדברים הללו עולים מעט מאוד.

  • כמה כסף תצטרכי כדי להקים את העסק שתמיד חלמת עליו?
  • כמה כסף תצטרכי כדי שתוכלי להקדיש יותר זמן לבלות עם האנשים החשובים בחייך?
  • כמה כסף תצטרכי כדי לקנות את הדברים שבאמת ישפרו את חייך?
  • כמה כסף תצטרכי כדי להרגיש ביטחון?
  • כמה כסף תצטרכי כדי להקים את המיזם שרצית לשפר את עולם או לקדם את האג'נדות שקרובות לליבך?

 

5. לאחר שיש לך את רשימת המטרות שבאמת חשובות לך ואת יודעת כמה כסף צריך כדי להגשים אותן נעבור לשלב הבא

  • דרגי את המטרות הללו לפי סדר החשיבות שבהן תרצי להגשים אותן
  • הכיני תכנית ואפשרויות השקעה מתאימות לכל מטרה
  • רשמי מקורות מימון אפשריים לכל מטרה

 

וזהו, אחרי התהליך הזה יהיה לך את הדבר החשוב כל כך הזה. הלמה שלך. הסיבה שלך לקום בבוקר, הסיבה שלך להמשיך לקרוא את הבלוג הזה וללמוד תכנים פיננסים, להתגבר על הפחד ולהתחיל להשקיע.

אז שתפו אותי, אשמח לשמוע, מה הלמה שלכם?

 

 

* הפוסט נכתב בלשון נקבה מטעמי שבירת מוסכמות אך כמובן מיועד לשני המינים

8 מחשבות על “בהשקעות התחילו עם למה”

  1. הייתי קונה נכסים רק נכסים גם אם היה לי את כל הכסף שבעולם מצדי מיליון נכסים העיקר שתהיה לי הכנסה יציבה ובטוחה למען עתיד שלי ושל ילדיי בעזרת השם, היום מאוד חשוב אי אפשר להסתמך על מקומות עבודה ועל השוק עבודה שהוא אכזרי מאוד שהוא רק הופך להיות יותר גרוע

    1. אז מכאן אני מבינה שהלמה שלך הוא ביטחון כלכלי. לישון בשקט בלילה ולדעת שתוכל להתפרנס בכבוד ולתמוך במשפחתך.
      זה למה חשוב מאוד שיכול לתת המוון מוטביציה 🙂

      1. כן אני מאוד צריך את הביטחון הזה כי באמת שהחיים די קשים וקשה מאוד היום להתפרנס ולבלוט בשוק וזה לא קל ונכסים זה הדבר שאני חייב שיהיה לי

  2. פוסט שמעורר הרבה מחשבה והשראה. זו נקודת מבט ממש חשובה שעושה הרבה סדר. תודה על זה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top

שמעת על כך שאפשר בעזרת מדדים להשקיע בקלות ולעשות "שגר ושכח"?

רצית לפתוח תיק השקעות אבל לא ידעת בדיוק מה לעשות ומה לקנות ולא היה לך עם מי להתייעץ?

זאת בדיוק הסדנא עבורך! מזמינה אותך להצטרף אליי לסדנא שבה נבנה ביחד ונמצא את התיק השקעות המותאם במיוחד עבורך. 

דילוג לתוכן