איך לחסוך בסופר? 10 עצות פרקטיות

לחסוך בקניות בסופר

כולנו שמענו על יוקר המחיה ועל כך שהמחירים בסופר רק עולים. למעשה, אחרי דיור, מזון הוא הוצאה הכי גדולה שיש למשפחה ישראלית. כך שלא מפתיע שהנושא של איך לחסוך בסופר מעניין לא מעט ישראלים.

השבוע מתארח כאן אייל שחר. אייל שחר הוא יזם ומנטור בסוד הכסף. אייל הקים מיזם חסכוני בשם FeedMe לחישוב סל הקניות המשפחתי אשר מבוסס על החישובים שעושות מסעדות. המטרה היא לעזור לכל משקי הבית בישראל להגיע לרשימת קניות מותאמת, חכמה וזולה.

העניין הוא, שבעוד אנחנו מוציאים לא מעט כסף על אוכל, כשליש מתוכו אנחנו בכלל זורקים. כמעט בכל בית בישראל נזרק מזון שהיה יכול להיחסך משמעותית אם היינו מאמצים הרגלי קניות אחרים. מעבר לבזבוז המזון, יש גם בזבוז גדול מאוד של כסף.

http://https://www.youtube.com/watch?v=9klwTRWrxU0

איך אפשר לחסוך בסופר ובהוצאות אוכל ולא ליפול לטריקים ומניפולציות של רשתות השיווק ? אתן כאן מספר טיפים וכללים שאני פועל לפיהם, ומצליח לשלוט לחלוטין בסל הקניות שלי. חלק מהכללים מתבצעים עוד לפני שכף רגלנו דורכת בסופר, וחלק במהלך מסע הקניות.

 

1. איך לחסוך בסופר – אל תקשיבו לחדשות

 

אחד מהכלים הכי חזקים שעובדים עלינו כצרכנים הוא צפייה בחדשות, בין אם זה בעיתונות כתובה, דיגיטלית או משודרת. רוב מה שמשודר לנו גורם לנו לחיות בהרגשה של פחד, שכן פחד הוא הכלי השליטה האפקטיבי ביותר שיש לשלטון על אוכלוסייה.

כיצד זה משפיע עלינו כצרכנים? קחו לדוגמא את החורף הישראלי שלנו. התקשורת דואגת להתריע מפני מזג אוויר סוער, ועושה זאת באגרסיביות ובהפחדה. זאת למרות שישראל היא לא מדינה חורפית, אנחנו לא נמצאים במסלולי הטורנדו וההוריקנים ואין לנו תנאי מזג אוויר קיצוניים. כאשר התקשורת מודיעה על מזג אוויר סוער ומייעצת להתכונן, אנו עדיין מכינים את עצמנו לשהייה בבית ולהיות בסוג של מצור. תחושת מצור גורמת לנו לצייד את הבית באספקה יתרה שלא לצורך.

שמתם לב שתמיד מספר שבועות לפני חגים (בעיקר ראש השנה ופסח), מודיעים כי עומד להיות מחסור בבשר, עוף, ביצים וכדומה? כשאנו נחשפים לידיעות האלו היצר ההישרדותי שלנו שוב מתחיל לפעול ואנו קונים יותר מהמוצרים האלו כדי שלא יהיה מחסור. מעולם לא ראיתי מחסור במוצרים אלו בסופרים או בשווקים.

בקיצור, אל תקשיבו לכל מה שאומרים בחדשות ותבינו שחלק מהדברים שנאמרים, נאמרים רק כדי לייצר רייטינג ולא לתת ערך אינפורמטיבי כלשהו.

איך לחסוך בסופר
מפחידים אותנו כדי שנקנה יותר

2. איך לחסוך בסופר – הגדירו תקציב חודשי קבוע לקניות

 

רוב משקי הבית בישראל אינם מתנהלים בתקציב ועל כן מוציאים יותר כסף ממה שהם באמת יכולים להוציא. תקציב חודשי קבוע הוא כלי הכרחי  לשליטה בהוצאות. מבחינת יעילות, אין תחליף לדיווח הוצאות, מעקב אחרי עלויות והתמקדות בתקציב.

קיימות אפליקציות שונות למעקב אחרי התקציב ולוודא שאין חריגות, ואפשר לנהל את התקציב בטבלת אקסל פשוטה.

* הערת האופטימית – אני אישית משתמשת בשתי אפליקציות, Cozi ו-Moneylover. אחת לדיווח הוצאות והגדרת תקציב והשנייה לרשום בה תמיד מה חסר בבית כדי שאוכל לא ייזרק סתם.

 

3. איך לחסוך בסופר – קנו בהתאם לצורך

 

למי שיצא להתארח בבתים בווינה, ברלין, פריז וכו' בטח שם לב שהמקררים קטנים מאוד יחסית לגודל המקררים בבתים בישראל. באירופה נהוג לקנות את מה שצריך ליום – יומיים הקרובים ועל ידי כך מונעים בזבוז מזון וכסף.

כאשר אנו קובעים יום קניות מרוכז, כמו ביום שישי, אנו יוצרים תחושה של חוסר לאורך השבוע ואז שמגיע זמן הקניות אנו מפצים על כך בקניות עודפות. נסו לחלק את הקניות למספר ימים. כמו כן, למי שעדיין לא קנה מקרר מומלץ לא לקנות מקרר גדול מדי. ככל שהמקרר גדול מדי, כך תמיד נרצה שהוא יהיה מלא ונרצה לקנות עוד ועוד.

* הערת האופטימית – מניסיון שלי לכל משפחה מתאים משהו אחר. יש כאלו שכל פעם שנכנסים לסופר קונים דברים שלא תכננו ולכן אין היגיון בללכת לסופר כל יום יומיים. יש כאלו שקונים תמיד רק מה שצריך ואז יש היגיון בלקנות כל פעם קצת. יש כאלו שמשלבים ועושים פעם בחודש קנייה גדולה של מוצרים שנשמרים וכל שבוע מוצרים שמתכלים כמו ירקות ומוצרי חלב. הנקודה היא, שתמצאו מה נכון עבורכם מבחינת קניות וגורם לכם להוציא פחות.

 

4. איך לחסוך בסופר – אל תגיעו לסופר רעבים

 

תהיתם פעם עד כמה רווחית המאפייה שיש בסופר? כדאי שתדעו שלרוב המאפייה עצמה לא כזאת רווחית. בכל זאת אנשים רוצים לקנות משהו טרי מדי יום. עם זאת, המאפייה מאוד רווחית לסופר ככלל כי היא גורמת לכם לקנות יותר. אין מה לעשות, הריח של לחם טרי פשוט עושה לנו את זה וגורם לנו לקנות יותר.

כאשר אנו מגיעים לסופר רצוי להגיע על בטן מלאה. אם נגיע רעבים לסופר מלא במוצרי מזון, אנחנו עלולים לקנות יותר ממה שתכננו מכיוון שתחושת הרעב היא זו שתוביל את הקניה, ולא הרשימה שעשינו. נהיה יותר חשופים למוצרי מזון זמינים כמו מאפים טריים, מוצרי מעדניה, פיצוחים וכו'.

 

5. איך לחסוך בסופר – תימנעו מלהגיע עם ילדים

 

לעיתים קרובות קניות בסופר הן טרדה ומטלה שצריך להכניס בשגרה. לא פעם אנו נאלצים לקחת את הילדים אתנו כי לא נשאיר אותם בבית לבד.

אתם בוודאי מכירים את התמונה של ילד או ילדה עוברים ליד מדפי הממתקים ומתחננים להורים שיקנו להם משהו, ולא מוכנים לוותר. אז מעבר לכך שהילדים צורכים מוצרים מעובדים עמוסי סוכר, שומן ומלח, ההוצאה בסופר תהיה מעט יקרה יותר. אם בכל זאת אתם נמצאים עם ילדכם בסופר, אפשר לנצל זאת לטובת שיעור בדחיית סיפוקים מידיים.

* הערת האופטימית – עצה ששמעתי עליה לא מעט היא שקובעים לילד לפני שנכנסים לסופר שהוא מקבל רק דבר אחד או עד סכום מסוים (נגיד 5 שקלים). כך מלמדים את הילד להתנהל עם תקציב בעצמו ולבנות סדר עדיפיות.

איך לחסוך בסופר
אבא, אמא תקנו לי!

6. איך לחסוך בסופר – היו צרכנים מודעים

 

כיום בעידן הסלולרי יש לנו את האפשרות לבדוק את הפרטים על כל מוצר ומוצר, מבחינת הרכב תזונתי, ומבחינת מחיר. אנו יכולים לחשב את העלות היחסית לכל יחידה ולהשוות למוצרים מקבילים, אנו יכולים להשוות את המחירים של המוצרים ברשתות השונות ולמצוא את הסל קניות המתאים עבורנו בכל רשת. יש דברים שאקנה ברשת אחת ואף פעם לא ברשת אחרת בשל פער מחירים גדול.

* הערת האופטימית – בארגז הכלים הפיננסי (להורדה כאן), תוכלו למצוא כלים ואפליקציות להשוואת מחירים וחיסכון בעלויות המזון.

 

7. איך לחסוך בסופר – אל תיתפסו למותגים

 

כיום לרוב רשתות השיווק קיימים מותגים פרטיים במוצרי מזון ובחומרי ניקוי. אי אפשר לומר שתמיד המותג הפרטי הוא גם איכותי, תלוי במוצר וברשת, אך הוא כמעט תמיד יהיה זול ומשתלם יותר. אני ממליץ לנסות פעם אחת ולבדוק האם המוצר מתאים לשימושים שלנו או לא.

* הערת האופטימית – בהרבה מקרים מדובר על אותם מוצרים, שמיוצרים על ידי אותם יצרנים באותו מפעל בדיוק רק עם מיתוג שונה. איך מוצאים את המותגים הזולים? מסתכלים במדפים העליונים ביותר או התחתונים ביותר כדי למצוא.

8. איך לחסוך בסופר – לבדוק האם המבצעים באמת משתלמים

 

ברשתות השיווק אוהבים מבצעים, ואנחנו אוהבים אותם בחזרה. מבצעים נותנים לנו תחושה גדולה של סיפוק, שעשינו עסקה משתלמת ביותר, ושאם לא נעשה אותה אנחנו פראיירים. אך הרבה פעמים ההפך הוא הנכון.

אמנם אם קונים במבצע המחיר ליחידה נמוך יותר, אך בפועל הוא גורם לכם להוציא יותר כסף. שלא תטעו, רשתות השיווק לא "מפסידות" עליכם במבצעים, הן פשוט מפעילות עליכן טריקים פסיכולוגיים שיגרמו לכם לקנות יותר.

כל פעם שתקנו משהו במבצע תמיד תחשבו, האם אני צריך עוד יחידות של המוצר הזה? אם באמת אצטרך האם אוכל להשלים אותו במהלך השבוע? אני בטוח שאם נפתח את המזווה של רוב משקי הבית נמצא אין ספור קופסאות שימורים ומוצרי מזון יבשים שנקנו כי היו במבצע, וכי במילא זה לא מתקלקל ובעל חיי מדף ארוכים.

איך לחסוך בקניות בסופר
לא צריך לרוץ לקנות כל פעם שיש מבצע

9. איך לחסוך בסופר – תזמינו קניות דרך האינטרנט

 

כיום בעידן הדיגיטלי רשתות השיווק מצוידות באתר אינטרנט בו ניתן להזמין את הקניות לבית. הדבר מבורך ונוח וכדאי לנסות את השירות למי שיכול.

ישנם לא מעט יתרונות לרכישה דרך האינטרנט:

  • אנו לא נמצאים פיסית בסופר ופחות חשופים לפיתויים ולתרגילים השיווקיים האינסופיים שיש שם
  • סל הקניות תמיד מול העיניים שלנו ואנו רואים בכל רגע נתון מה אנחנו קונים ומה העלות הסופית
  • הורדה והוספה של מוצרים היא פשוטה וקלה – לא צריך לחפש את המדף או סתם לשים את החטיף שהתחרטנו לגביו במחלקת מוצרי ניקיון ולהעמיד פנים שאין לנו מושג איך הוא הגיע לשם.
  • הרבה יותר קל להשוות מחירים בין מוצרים כי תמיד כתוב גם כמחיר ליחידה מתחת למחיר הרגיל
  • ניתן להשוות בקלות בין רשתות השיווק השונות ולמצוא את סל הקניות האידיאלי ביותר עבורכם.
  • יש אפשרות לשמור את עגלת הקניות כך שחוסכים גם כסף וגם זמן
  • המשלוח מגיע אליכם הביתה שהכל שקול וארוז
  • חיסכון בזמן נסיעה, דלק, חיפוש חניה, חיפוש עגלה, לעמוד בתור וכמובן התהייה הנצחית – האם ניתן יהיה להעלות את כל השקיות הביתה בנגלה אחת.
  • כל המחקרים מראים שככל שאנחנו נמצאים פחות בסופרים ומרכזי קניות, אנחנו קונים פחות

 

10. איך לחסוך בסופר – אמצו תפריט בריא יותר

 

אם נבחן את סל הקניות שלנו, נראה שחלק בלתי מבוטל מבוזבז על פריטים לא כל כך בריאים. חטיפים מלוחים עתירי שומן ומלח, חטיפים מתוקים עמוסי סוכר, מוצרים מעובדים המכילים כמויות של חומרי שימור לא בריאים וכו'.

אם נאמץ תפריט תזונתי בריא יותר, ונפחית ככל האפשר במוצרים אלו, לא רק שנשפר את בריאותנו, גם נוריד את עלויות הקניות בצורה משמעותית. אין הכוונה להוריד לגמרי, אבל בינינו, גם להרוס לעצמנו את הבריאות וגם להפסיד על זה כסף? לא דיל כזה משתלם.

איך לחסוך באוכל
האמת שאותי זה מפתה =)

 

לסיכום איך לחסוך כסף בסופר

אלו 10 השיטות לחסוך בסופר ולקנות פחות. מה אתם אומרים? מה מתוך זה אתם מאמצים? יש לכם שיטות משלכם לחסוך כסף בסופר?

לחסוך כסף באוכל

אז כמה אתם הולכים לחסוך בקניות האישיות שלכם? 

9 מחשבות על “איך לחסוך בסופר? 10 עצות פרקטיות”

  1. רק הערה אחת – הכל נכון וטוב אבל לא להגיע עם הילדים – אני לא מסכימה עם זה. הסופר הוא המקום שבו אנחנו יכולים ללמד את הילדים חינוך פיננסי. בוא נחפש רסק עגבניות ונראה מי מהם הכי זול – ככה מתחילים ללמד אותם. צריך להצטייד בסבלנות וגם לתת להם סכום כסף שלגביו הם יכולים להחליט מה יקנו לעצמם.

    1. איה את אכן צודקת
      וגם הוספתי את הערת האופטימית בנושא שאפשר לנצל את הזמן הזה ללמד את הילדים דחיית סיפוקים והתנהלות כלכלית.

      אך כל עוד אני לא אמא, אני לא חושבת שזה נכון לתת עצות בנוגע לחינוך ילדים. מה שכן, זה רעיון נפלא לפוסט אורח 😉

    2. היי איה,מה שאת אומרת נכון.הסופר יכול להיות מקום מעולה ללמד ילדים חינוך פיננסי.צריך לקחת בחשבון את גיל הילדים והיכולת ריכוז שלהם,כמו כן הייתי מוסיפה שלא כדאי לעשות קניות גדולות עם הילדים.אם כבר אין ברירה,אז לבנות איתם בבית רשימת קניות,ולהפעיל אותם למצוא מצרכים מסויימים ולעשות השוואת מחירים.שיהיו דברים מוגדרים שייחשפו את הילדים לכמה שפחות פיתויים ובילבול.

  2. נחמד אחלה עצות
    לגבי מקרר אני חושבת שכן כדאי לפחות מקפיא גדול לי זה חוסך המון, כי ככה אני קונה במבצעים (כמובן חשוב מאד לשעם לב לתאריך) וגם מקפיא מנות, רטבים , פירות לגלידה , לחמניות וכו' מה שחוסך גם כסף וגם זמן עבודה
    ובקשר למזון יבש ושימורים גם למה לא? אם שמים לב לתאריך, ומוצרים יבשים דואגים לשים בצנצנות אטומות שלא יחדרו חרקים (אגב בקיץ פחות מומלץ לקנות כמויות של קמח אורז וכו' כי יש יותר נגיעות)
    זה דווקא יוצא חסכוני, כי תמיד יש ממה להכין בבית ארוחה או איזה עוגה וכו'
    וככה גם לא קונים במכולת ביותר יקר, כי לפעמים זו טרחה ללכת עד לסופר בשביל קצת מוצרים
    וגם לסופר עצמו הולכים פחות וחשופים לפחות פיתויים

  3. שלומי חמיצר

    מעשיר מאוד
    לגבי הסעיף של קניות מהאינטרנט חקרתי מעט את הנושא ושמתי לב שהמחירים של המוצרים הרבה יותר יקרים מהסופר עצמו וגם שיש מספר מצומצם של מוצרים (לא כל מה שיש בסופר יש באתר) יצא לי לא מעט מוצרים שמחירם הוא פי 2 מהמוצר בסופר

  4. פינגבאק: 10 מתכונים זולים ומהירים ב-10 דקות הכנה מתחת ל-10 שקלים | האופטימית

  5. פינגבאק: זהירות מבצע! איך חוסכים כסף בקניות - האופטימית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top

שמעת על כך שאפשר בעזרת מדדים להשקיע בקלות ולעשות "שגר ושכח"?

רצית לפתוח תיק השקעות אבל לא ידעת בדיוק מה לעשות ומה לקנות ולא היה לך עם מי להתייעץ?

זאת בדיוק הסדנא עבורך! מזמינה אותך להצטרף אליי לסדנא שבה נבנה ביחד ונמצא את התיק השקעות המותאם במיוחד עבורך. 

דילוג לתוכן