השקעות במימון המון – האם זה כדאי?

איך להשקיע במימון המון

השקעות במימון המון – האם זה כדאי?

לאחרונה, יש הייפ מטורף סביב הנפקות והשקעות במימון המון וקיבלתי הרבה מאוד שאלות על דעתי בתחום הזה. נראה שכולם רוצים חתיכת מעוגת הסטארטאפים המטורפת שלוקחת חלק בשנים האחרונות. מי לא היה רוצה להתעשר ולעשות אקזיט מטורף? השקעות במימון המון נשמעות כמו דרך מדהימה להיכנס לחברות בתחילת דרכן ולהרוויח מפוטנציאל צמיחה אדיר. אך כמו תמיד, המציאות לא תמיד נוצצת כמו שמציגים אותה. 
🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶

אז מה זה בכלל השקעות במימון המון

השקעות במימון המון מאפשרות לנו להשקיע בחברות שלא מונפקות בבורסה. חברות סטארט-אפ, פיתוחים טכנולוגיים ואפילו ברשת בתי הקפה החביבה עלינו. בעבר, השקעות בחברות כאלו היו שמורות לקרנות הון סיכון ול"כסף הגדול והחכם" אבל היום בזכות פלטפורמות אינטרטיות והאישור של הרשות לניירות ערך, כל אזרחית מעל גיל 18 יכולה להשקיע בחברות שלא נסחרות בבורסה בקלות ובמנות קטנות.
והאמת הסיפור הזה נשמע חלומי. בואו נשקיע בסטארט אפ הבא ונוכל לעשות אקזיט מטורף. מדהים לא? אבל כשצוללים לעומק מבינים שיש הרבה דברים מתחת לפני השטח שחשוב שנכיר.
קל להתפתות להשקיע במוצר שנראה המוצר הבא וגם נראה שהרבה אחרים כבר השקיעו בו ושמו בו כסף. חכמת ההמונים בכל זאת לא? אז ההיסטוריה מלמדת שחוכמת ההמונים היא לא משהו בלנתח חברות עם מעט מידע עליהן. חכמת ההמונים טובה מאוד בלזהות טרנדים חדשים ומוצרים שיתפסו, אבל לא ממש בלזהות את החברה הספיציפית בעלת היכולת להוציא את זה לפועל. הניסון בחו"ל מראה שמימון המונים, יכול גם להיות מאכזב המונים. פעמים רבות גויסו כספים לצורך רעיון שנשמע מעולה, אבל רעיון מעולה לא מתורגם אוטומטית ליכולת ביצוע ונתח שוק. גם אם יש למישהו רעיון מעולה לגאדג'ט מטורף שישנה את העולם, למה שחברות הטכנולוגיה הגדולות לא ייכנסו לשוק הזה גם בעצמן ? זה כבר קרה בעבר עם מימון המון של שעון חכם למשל. 
🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶

השאלה הכי חשובה – מתי נראה חזרה את הכסף?

כשכל שני וחמישי נראה שיש חברה ישראלית חדשה שעושה אקזיט והופכת את המשקיעים והעובדים בה למיליונרים, קל להבין למה שנרצה להשקיע בחברה כזו במיוחד כשסכומי ההשקעה נמוכים כל כך. אבל בואו נשאל את עצמנו מתי, אם בכלל נראה חזרה את הכסף.
  1. הנפקה – בתור בעלי מניות כשהחברה תונפק בבורסה אנחנו נרוויח ארגזים של כסף. כי קנינו בזול וברגע שהחברה עברה את כל שלבי ההנפקה נוכל למכור במחיר הרבה יותר גבוה. הסיכויים לזה אגב, די נמוכים. רובן הגדול של החברות לא מונפק בבורסה אלא נשארות כחברות פרטיות.
  2. מכירה / אקזיט – בתור בעלי חברה נקבל חלק מסכום המכירה אם חברה גדולה יותר מחליטה לקנות את החברה שהשקעתם בה יש פוטנציאל לעשות סכום כסף לא רע בכלל. גם כאן הסיכויים לא גבוהים כי לרוב החברה צריכה להצליח קודם ולהיות רווחית או להיות עם פטנט ממש טוב כדי שיקנו אותה.
  3. דיבידנד – בתור בעלי מניות אנחנו זכאים לחלוקת רווחים במידה ויש! איזה כיף! רק מה הקאץ'? חברות סטארט אפ לרוב הן לא רווחיות אלא נוטות להיות הפסדיות. כשחברה רוצה לגדול ולצמוח כל הכסף מושקע בפיתוח המוצר, גיוס אנשים, שיווק וכדומה ולכן לא סביר שיחלקו דיבידינדים, לפחות לא עד שיתחילו להיות רווחיים ולהתייצב.
  4. מכירה עצמאית – נניח ואתם רוצים את הכסף חזרה. תיאלצו למצוא משקיעים בעצמכם. חלק מהפלטפורמות מאפשרות לקשר בין קונים למוכרים ואפשר לנסות למצוא קונים באופן עצמאי. אם המצב של החברה נראה חיובי יש סיכוי לרווח קל בדרך זו. ניתן גם להצטרף למכירת מניות אם בעל עניין (מישהו עם 5% מניות ומעלה) מחליט למכור ולקבל תנאים זהים למכירה.
חשוב לי לציין שהסטטיסטיקה לא ממש לטובתכם בהשקעה כזו. רוב הסיכויים שלא תראו חזרה את הכסף שלכם מה שהופך את ההשקעה הזו להרבה יותר הימור מאשר השקעה. סטטיסטית מעל 90% מהחברות המגייסות לא יצליחו, לא יימכרו ולא יונפקו והמשקיעים לא יקבלו את כספם בחזרה. בכלל, היכולת לצאת מההשקעה אם תרצו את הכסף שלכם חזרה די קטנה. לא מדובר פה במניה שתוכלו למכור מתי שתרצו, תקבלו את הכסף, אם בכלל, רק ברגע שהחברה תחליט לתת אותו. 
🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶
האם יש פיקוח של הרשות לניירות ערך?
כן, אבל…..
הרשות לניירות ערך דורשת מרכז ההצעה (הפלטפורמה למימון המון) לנקוט אמצעים סבירים למנוע הונאות. אך הרשות גם טוענת שרכזי ההצעה יכולים להסתמך על המידע שהחברה מספקת להם ולרשות אין ממש פיקוח ישיר על החברות שמגייסות במימון המון. בהתחשב בכך שמודל הרווח של רכזי ההצעה הוא לגבות את הכסף עבור הגיוס במימון המון מהחברות המגייסות, יש להן אינטרס די ברור לגייס כמה שיותר חברות.
הפיקוח של הרשות מסתכם בעיקר בלוודא שהסכומים שמגייסים במימון המון לא יהיו גבוהים מדי ככה שגם אם נפסיד כסף כי השקענו בחברה שלא צלחה, זה יהיה סכום נמוך יחסית.
אם בך לך לקרוא את ההנחיות והאזהרות של הרשות לניירות ערך, הכל נמצא כאן.
שימו לב למשל למה שרשום במסמך (הנגיש להפליא) של הרשות לניירות ערך. רכזי ההצעה (הפלטפורמה למימון המון) יכולים להסתמך לגמרי על מצגת החברה בלבד כדי לגייס. הם לא נדרשים לעשות בדיקות מעמיקות, לבחון אם המספרים לגבי הצריכה, נתח שוק פוטנציאלי והרווח האפשרי הם הגיוניים. הם לא נדרשים לבדוק לעומק את התהליך בו החברה נמצאת והיכולת שלה להוציא את התכנית לפועל. הרשות אפילו מודה שהם לא יכולים לעשות סינון לתרמיות והיא בכלל לא ממש מפקחת על התהליך של השקעה כזו. בדרך כלל השקעה בסטארט אפים הייתה שמורה לאנשי מקצוע, קרנות הון סיכון למיניהן שהיו מעסיקות אנליסטים מומחים לבדוק ולוודא את כל מה שהחברה אומרת ולוודא שבאמת יש סיכוי אמיתי לסטארט אפ הזה להצליח.
אבל במימון המון, למשקיעים הפרטיים אין את הכלים הללו. גם לפלטפורמות אין את הכלים הללו לבדיקה ואנליזה של חברה וגרוע מכך, אין להן ממש אינטרס לעשות את זה. אם תשימו לב בפלטפורמות השונות הם תמיד יתגאו בכמה כסף הן הצליחו לגייס, לא כמה כסף חזר למשקיעים או כמה כסף הרוויח מי שהשקיע דרכם, כמה סטארט אפים הונפקו בסופו של דבר וכדומה. תהיו בטוחים שאם הנתונים הללו היו משהו להתגאות בהם, היו מפרסמים אותם בכל פינה.
מימון המון
🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶
איזה אינטרס יש לחברה לגייס במימון המון?
למען האמת, מהצד של החברות שמגייסות יש לא מעט יתרונות לגיוס כספים במימון המון.
  1. זה הרבה יותר זול, קל ופשוט מאשר להנפיק בבורסה. זה גם לא דורש מהם את רמת השקיפות והמחוייבות שנדרשת מחברות בורסאיות. חברה שמגייסת בבורסה, תיאלץ להגיש דוחות מורכבים, לדווח לרשות לניירות ערך ולעמוד לדין פלילי אם הונו את המשקיעים. במימון המון אין את כל המגבלות הללו. גם ככה רוב המשקיעים הם משקיעים קטנים ששמו כמה מאות או אלפי שקלים ולא יתחילו להתאמץ במיוחד כדי לקבל את הכסף חזרה.
  2. הרבה יותר קל לגייס מעט כסף מהרבה אנשים מאשר הרבה כסף ממעט אנשים. המשקיעים המתוחכמים לרוב דורשים אחוזי שליטה ניכרים בחברה, יהיו הרבה יותר מעורבים, יבדקו ויחקרו לעומק לפני שישקיעו. משקיעים ששמים כמה מאות או אלפי שקלים סביר להניח שלא יפריעו להנהלה להתנהל כרצונה ולא יגיעו לכל פגישת משקיעים להתעדכן בנעשה בחברה. מימון המון מאפשר לחברה לשמור על העצמאות שלה, על ההנהלה שלה ובגדול להמשיך לעשות כרצונה בלי שהמשקיעים באמת יפריעו או שתהיה להם מילה בניהול העסק.

     

  3. זה יוצר לחברות הרבה פרסום ושיווק כחלק מתהליך הגיוס. מעין קהילה של אנשים שמושקעים במוצר שלהם, מאמינים בו ואם וכאשר יהיה מוצר סיכוי טוב שגם יהיו לקוחות. אחד הדברים הכי חמים היום אצל לקוחות זה קהילה וליצור קהילה של אנשים שגם אוהבים את המוצר וגם מושקעים בו כלכלית מחזק את הנאמנות למותג. יש לנו סיכוי יותר גבוה לקנות מוצר מסויים אם אנחנו בעלים שלו ויש לנו אינטרס שירוויח.

כך שנראה שעבור החברות המגייסות, השקעה במימון המונים היא אפשרות לא רעה בכלל. יש להם הרבה יתרונות ומעט חסרונות. נכון, הם צריכים להשקיע לא מעט משאבים בזמן הגיוס אבל לאחר מכן הם קיבלו הרבה מאוד כסף ויכולים להמשיך לנהל את החברה כרצונם כשאין להם מחוייבות קשיחה לתת דין וחשבון למה הם עושים בפועל עם הכסף.

חברות רציניות האמת, יעדיפו ללכת לקרנות הון סיכון. לא רק כי אפשר לגייס סכומים גבוהים יותר דרכן, אלא כי הן לרוב מגיעות עם הבנה וניהול עסקי של מה שצריך כדי לגרום לסטארט אפ להצליח. אם מדובר ביזמים חדשים, סיוע כזה יכול להיות יקר ערך.

🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶
ומה לגבי המידע שמקבלים על החברה?
בתור משקיעים במימון המון, יש לנו פערי מידע גדולים אל מול היזמים. הדרישה של הרשות לניירות ערך לנתונים שעל החברה לחשוף היא הרבה יותר מקילה מחברות בורסאיות וכך גם רמת הדיווחים השוטפים.
בנוסף לכך, אין סיקורים ובדיקות רבות על השוק והחברה עצמה, פשוט כי אין אינטרס. אם כן תמצאו כתבות באתרים כלכליים בארץ, יש סיכוי לא רע שמדובר בכתבה ממומנת מטעם החברה שנועדה לעזור בתהליך הגיוס. לכל מניה או חברה בבורסה אפשר יהיה למצוא סיקורים, ניתוח מתחרים חולשות וחוזקות של החברה ודעות בעד ונגד החברה וכך לקבל חוות דעת שלמה. העניין הוא שגם אם המידע העסקי על החברות הללו היה זמין (ולרוב הוא לא) בשביל כמה מאות שקלים שישקיעו אנשים לרוב לא יחפשו אותו.
🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶
אבל אם ממש בא לי להשקיע בחברה במימון המון איך לבחור?
לא הצלחתי לשכנע אתכם שזה השקעה בסיכון גבוה? אולי זה דווקא מתאים לאופי שלכם? או שאולי אתם ממש אוהבים את הפתרון? סבבה זה מה שצריך לזכור לפני שנשקיע
1. בדקו את היזמים באמת!
רוב כשמתארים את היזמים עצמם מספרים על התפקידים הבכירים שלהם בצבא או התארים האקדמאיים שלהם. זה אולי מרשים אבל לא ממש עוזר לנבא הצלחה בלהקים עסק מצליח ורווחי. יזמת שכבר הקימה חברה או שתיים והן הצליחו מנבא הרבה יותר טוב הצלחה עסקית מאשר מישהי שהייתה טייסת בצבא או ד"ר לכלכלה. כל הטייטלים המובחרים שיבחרו לתת לעצמם, התנדבות שעשו או אפילו תפקיד שנשמע מרשים באיזה חברה לא אומר שהם יודעים להרים עסק מ-0 ולקחת אותו לשלב הבא! 
כולנו יכולים להקים עסק כושל, מעטים יודעים לקחת חברה קטנה ולהפוך אותה ליוניקורן (הנפקה של מילארד ומעלה). הדרך הכי טובה לנבא אם יצליחו? אם עשו זאת בעבר.
2. האם יש משקיעים גדולים?
לפעמים רכזי ההצעה עצמם משקיעים גם בחברה. בהתחשב בכך שהם נפגשו עם האנשים ועשו את הבדיקות והם גם לא מחוייבים לעשות זאת, זה הבעת אמון לא רעה. במרבית המקרים, הפלטפורמה למימון המונים גובה תשלום מהחברה המגייסת ולא מהצלחת הגיוס או אפילו הצלחת הסטארט אפ. הדבר הזה גורם לכך שלפלטפורמות של מימון המונים יש אינטרס גבוה לגייס כמה שיותר חברות (כי על זה הן מקבלות תשלום) אבל אין אינטרס כלשהו שהן יצליחו. הן, קיבלו את הכסף בתחילת הגיוס.
בנוסף בדקו אם יש משקיע מוביל שהשקיע בחברה. אדם / חברה בעלי ניסיון ורקע בהשקעות בסטארט אפים או קרן הון סיכון יתנו לכם אינדיקציה טובה יותר שחכמים מכם (ולא חכמים כמובם) מאמינים גם בחברה. זה שיש אנשים שעושים זאת למחייתם שבחרו להשקיע בחברה ספיציפית הזו, מראה שאולי יש באמת פוטנציאל כמו שמתארים בסרטון היוטיוב המושקע להפליא של החברה. 
3. זכרו שמוצר טוב זה לא אומר הצלחה עסקית!
סביר להניח שכולנו יודעים להכין המבורגר יותר טעים ממקדונלדס, אבל בסופו של דבר מי מוכר יותר המבורגרים? מוצר טוב זה רק ההתחלה! צריך להבין את השוק והתחרות, צריך לעשות שיווק מסיבי של המוצר וצריך הבנה עסקית של איך לגדול, איזה סיכונים לקחת ואיך לנהל את כספי ההשקעה. ברצינות לא כל רעיון טוב או פטנט טוב יצליחו, פשוט זה לא יקרה ועולם העסקים מורכב הרבה יותר מזה. 
מיגיקובסקי הוא יזם אמריקאי שניסה ב-2012 לא הצליח לגייס כסף בדרכים מסורתיות לפרוקיט שלו של שעון חכם. הוא פנה למימון המון וגייס 10 מיליון דולר, סכום פורץ דרך. אך בסוף נכשל כי חברות ענק כמו אפל הבינו את הרעיון והיו בעלות יכולות הרבה יותר טובות להוציא את הרעיון לפועל ופשוט התחרות הייתה קשה מדי. ההיסטוריה מוכיחה שההמון ידע לזהות ולהעריך ממוצר עם רעיון טוב או חדשני אבל לא בהכרח ידעו להעריך איזה חברה תהיה זאת שתוציא את זה לפועל.
🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶
לסיכום השקעות במימון המון
השקעה במימון המון היא כזו שנושאת בתוכה פוטנציאל אדיר לרווחים אם החברה תצליח. עם זאת, עקב הסיכויים הנמוכים להחריד של חברות מתחילות להצליח ופערי המידע הקיימים הסיכון כאן גבוה משמעותית בהתאם. לכן, קחו בחשבון את הדברים הללו לפני שתתפתו להשקיע במוצר המדליק שהייתם ממש רוצים שיצליח. במידה והחלטתם להשקיע, הניחו מראש שאת הכסף לא תראו חזרה בקרוב, אם בכלל והשקיעו סכומים בהתאם.
ולבסוף אשאיר זאת לחכמת ההמונים, כי איך לא?
האם השקעתם בפרויקט כזה של השקעה במימון המון? אם כן איך הולך?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top

שמעת על כך שאפשר בעזרת מדדים להשקיע בקלות ולעשות "שגר ושכח"?

רצית לפתוח תיק השקעות אבל לא ידעת בדיוק מה לעשות ומה לקנות ולא היה לך עם מי להתייעץ?

זאת בדיוק הסדנא עבורך! מזמינה אותך להצטרף אליי לסדנא שבה נבנה ביחד ונמצא את התיק השקעות המותאם במיוחד עבורך. 

דילוג לתוכן