איך ללמוד על כסף דרך המשפחה – המסע שלי עם הכסף

ללמוד על כסף

בימים אלו אני נמצאת בעיצומו של קורס ומלווה משפחות בדרכן לשיפור המצב הכלכלי ובתהליך שלהם ללמוד על כסף. מדהים אותי תמיד לגלות מחדש מה יכול לקרות עם מעט הדרכה והרבה רצון ומוטיבציה. לאורך הדרך אני מגלה שלכל אחד ואחת מאיתנו יש מסע שונה לחלוטין עם כסף. האסוציאציות, הגישה, הפחדים והדברים שלמדנו בבית בנוגע לכסף פשוט שונים לגמרי.

אני מתחילה יותר ויותר להבין את המשמעות שיש למסע האישי שכל אחד עובר עם הכסף. את ההשפעות שיש למה שספגנו מבית ההורים ולמה שהם ספגו מההורים שלהם. בתור אחת שתמיד אהבה להתבונן בנפש האדם, זה מדהים אותי לגלות כל פעם מחדש כמה חוויות הילדות שלנו משפיעות על הבחירות שלנו בתור בוגרים.

המסע שלי עם הכסף

המסע שלי עם הכסף היה מלווה במסרים הפוכים בצורה קיצונית לכל אורך הילדות שלי. בעצם בתור ילדה זכיתי לחוות שתי גרסאות שונות לחלוטין של הכסף. אם הייתי רוצה ללמוד על כסף, הייתי מקבלת שתי גרסאות שונות לחלוטין, תלוי את מי שאלתי.

הצד שלו

הצד של אבא, הצד שידע להרוויח כסף והיה לו נכסים רבים, הצד האשכנזי שגר בצפון תל אביב וששם דגש גדול על אקדמיה, ידע וקריירה. הצד הזה היה בעל ירושות, קרקעות והשקעות. התנהלות עם סכומים גדולים הייתה מאז ומעולם חלק מהחיים שלהם. אמנם המשפחה חיה בצניעות ובענווה, אך זה היה מתוך ערכים ולא מתוך הכרח.  המקצועות בצד הזה היו רופאים, מהנדסים, בנקאים וכל מה שהיה הופך אמא פולניה לגאה. הצד הזה באופן מפתיע כמעט ואף פעם לא דיבר על כסף. זה פשוט מעולם לא הייתה בעיה, יש כסף אם צריך וזה כל מה שצריך לדעת בנושא.

הצד הזה תמיד עודד את התולעת ספרים שבי ועזר לי לפתח ביטחון עצמי בידע וביכולות שלי. הצד הזה נתן דגש גדול מאוד על לימודים ואקדמיה, על פיתוח אישי ועל קריירה. כל הבית של סבא וסבתא שלי תמיד היה עמוס בספרים ודברי מידע ותמיד ניסו ללמד אותנו עוד דברים ולעודד את היכולות הלימודיות שלנו.

ללמוד על כסף
הצד שקידש ידע, לימודים ואקדמיה

הצד שלה

בניגוד קיצוני לזה, היה את הצד של אמא. הצד שלא ממש ידע להרוויח כסף, הצד המזרחי שגר בדרום תל אביב והיה שרוי פעמים רבות בבעיות כלכליות. הצד הזה שגדל על קצבאות ועזרה ממשלתית ושרד עוני קשה ומחסור תמידי. צד שלא תמיד היה ברור מאיפה יגיע הכסף לארוחה הבאה. המקצועות בצד הזה היו יותר עממיים, מסחר, קוסמטיקה, אחות וכדומה.

זה היה הצד שלימד אותי שאפשר לשרוד לא מה משנה מה. גם אם יש כסף וגם אם אין. הצד הזה לימד אותי שהכח שלנו בתור בני אדם בכלל לא קשור לאם יש כסף או לא. זה קשור לרצון ולנחישות שלנו. זה הצד שלימד אותי לא לוותר גם אם קשה ולהאמין בעצמי לאורך כל הדרך. זה צד שהיה מלא בנשים חזקות, מעוררות השראה ושלעיתים רבות לא זכו להערכה המגיעה להן.

הילדות

בילדות חוויתי שפע רב מבחינה כלכלית. מעולם לא היה חסר לנו דבר. אבא שלי היה מהנדס בכיר באחת מחברות ההייטק המובילות ואמא שלי הייתה עקרת בית שגידלה אותי ואת 3 אחיותיי. גרנו בארה"ב בבית כל כך גדול שהיו בו פשוט חדרים ריקים מרוב שכבר לא היו לנו דברים לשים בהם. הייתה חצר ענקית עם בריכה, סט בגדים חדש לכל עונה וחוגי החלקה על הקרח ורכיבה על סוסים. מעולם לא היה חסר לנו דבר ומעולם לא שמעתי את המשפט אין לנו כסף, כל מה שרציתי בתור ילדה קיבלתי.

ללמוד על כסף
מה שלומדים על כסף בתור ילדים יכול להישאר איתנו לאורך שנים

שנות ההתבגרות

כשנכנסתי לשנות העשרה שלי, ההורים שלי התגרשו. אבא שלי, בתור הצד שמחובר לכסף, שכר עורך דין יקר שיטפל בגירושים. מכיוון שהוא ידע בדיוק איפה כל הנכסים נמצאים, היה לו יתרון עצום על אמא שלי והוא פשוט רוקן את חשבונות הבנק. בשלב כלשהו לאחר הגירושים הוא איבד את זה לגמרי לקח את כל הכספים, ברח מהארץ והפסיק לשלם מזונות.

אמא שלי, שהייתה עקרת בית נשארה לגדל 4 בנות מתחת לגיל 15 לבד ללא שום עזרה כלכלית. עד היום אני לא יודעת איך היא עשתה את זה. עברנו ממשפחה שיש לה הכל, למשפחה שבה הקניות השבועיות בסופר הן לא דבר מובן מאליו. אמא שלי בתושייה העצומה שלה, חינכה אותנו שאנחנו יכולות לדאוג לעצמינו. בעצם זה שלה אין כסף בכלל לא אמור להשפיע עלינו ועלינו להתחיל לעבוד אם נרצה דברים כמו רישיון נהיגה, בילויים או אפילו בגד חדש.

אז למדתי לדאוג לעצמי כלכלית, פשוט כי ידעתי שאם אני אבקש מאמא לקנות לי משהו, זה ישבור לה את הלב להגיד לי שאין לה כסף. במשך שנים חצי מהסכום שהייתי מרוויחה היה הולך לטובת הוצאות שוטפות של הבית.

מה למדתי מזה?

באופן מפתיע להיות בלי כסף לא זכור לי כטראומתי במיוחד. אני מניחה שזה בזכות אמא שלי שהיה לה את השכל לקחת את זה למקום האופטימי והחזק. עצם זה שגדלתי עם הידיעה שאני מסוגלת לדאוג לעצמי והוכחתי את זה לעצמי שוב ושוב תרם לי המון. מהתהפוכות הללו בצעירותי למדתי 3 דברים :

א. כסף זה לא הכל בחיים. יש דברים הרבה יותר חשובים כמו משפחה, סביבה תומכת, תושייה ועצמאות.
ב. הכסף אולי לא הכל, אבל הוא יכול לאפשר הרבה, בעיקר שקט נפשי. אני חייבת ללמוד להתחבר לצד של אבא שלי מבחינת מנטליות של כסף והתפתחות אישית.
ג. כאישה, אסור לי להיות תלויה במישהו אחר כלכלית, אני חייבת להיות מסוגלת לפרנס את עצמי בכבוד.

 

איך ללמוד על כסף ואיך הוא השפיע עלי

הנושא הכלכלי השפיע עליי רבות מבחינת הבחירות שלי בחיים. לא הלכתי ללמוד פסיכולוגיה כמו שרציתי אלא התחלתי לעבוד בהייטק כי לא יכולתי לסבול את הרעיון שאהיה סטודנטית תפרנית. בעוד שהחברים שלי למדו וחיו על חשבון הורים, אני הייתי עם משכורת הייטק, רכב צמוד ובמקביל הוצאתי את התואר שרציתי.

כשסיימתי את התואר, החלטתי שהגיע הזמן להתחבר באמת לכסף ולגרום לו לעבוד בשבילי. הייטק זה נחמד אבל מראש ידעתי שזה לא התשוקה האמיתית שלי. התחלתי ללמוד עוד ועוד על כסף שעושה כסף ומשם הדרך להפיכתי להאופטימית הייתה קצרה.  לילדים שלי אני יודעת שאני אעביר את הטוב משני הצדדים, את המשפחתיות והעוצמה הנפשית מהצד של אמא ואת הכמיהה לידע והשפע מהצד של אבא.

ללמוד על כסף
המשפחה שלנו יכולה ללמד אותנו הרבה על הגישה שלנו לכסף

איך אתם יכולים ללמוד על כסף?

סיפרתי לכם את זה כי אני חושבת שחשוב שכל אחד ואחת יבינו את המשמעות של כסף בחייהם האישיים. אני מזמינה כל אחת ואחד מכם להרהר בנושא הזה. ולנסות להבין האם מה שלמדנו בבית ההורים תורם לנו ומקדם אותנו כלכלית או מרחיק אותנו? האם יש דברים חדשים שעלינו ללמוד על כסף?

  • האם אנחנו מבצעים או לא מבצעים פעולות מסויימות רק כי אנחנו משחזרים דפוסים שלמדנו בבית?
  • האם למדנו בבית אמונות מגבילות?
  • האם אנחנו נמנעים להשקיע כי קרוב משפחה שלנו הפסיד את כל הכסף בשוק ההון?
  • האם אנחנו נמנעים מלהפוך לעשירים כי שמענו בבית תמיד שעשירים הם אנשים רעים ותאבי בצע?
  • האם למדנו בבית דברים שתורמים לנו מבחינה כלכלית או מעכבים אותנו?
  •  מה היה בבית הורים היחס לכסף? מה היה היחס לכסף בבית של ההורים שלהם?
  • מה היה הרקע הכלכלי שגדלתם בו?

ההשפעות של המשפחה ומה שספגנו בילדות לגבי כסף משפיעות מאוד עלינו גם בבגרות. אני מזהה לא מעט פעולות שלי שנעשו עקב דברים שלמדתי ביחס לכסף בבית. אני מזמינה אתכם לחקור ולשאול את עצמיכם את השאלות למעלה ולנסות להבין איפה ההשפעות של מה שלמדתם קיימות היום. הכי חשוב, האם זה תורם ומקדם אתכם היום או שהגיע הזמן ללמוד דברים חדשים ביחס לכסף?

 

שתהיה חקירה מוצלחת 🙂

2 מחשבות על “איך ללמוד על כסף דרך המשפחה – המסע שלי עם הכסף”

  1. במה עשית תואר ואיך עבדת בהייטק עוד תוך כדי לימודים?ובתקופה הזאת רק חסכת? בלי השקעות עדיין?

    1. עשיתי תואר בפסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה מה שהקל עליי לעבוד תוך כדי.

      בתקופה ההיא חסכתי אבל כל פעם הוצאתי את כל החסכונות על טיולים לחו"ל, אז לא השקעתי כלום לא ידעתי איך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top

שמעת על כך שאפשר בעזרת מדדים להשקיע בקלות ולעשות "שגר ושכח"?

רצית לפתוח תיק השקעות אבל לא ידעת בדיוק מה לעשות ומה לקנות ולא היה לך עם מי להתייעץ?

זאת בדיוק הסדנא עבורך! מזמינה אותך להצטרף אליי לסדנא שבה נבנה ביחד ונמצא את התיק השקעות המותאם במיוחד עבורך. 

דילוג לתוכן