כמה עולה ילד? איך להתכונן כלכלית לילד חדש במשפחה?

כמה עולה ילד

בפוסט הזה וכנראה גם בפוסטים עתידיים אדבר על נושא שלא דיברתי עליו כלל. ילדים. ספיציפית, כמה עולה ילד בתחילת הדרך. הסיבה שנמנעתי עד כה מלדבר על ילדים וכל העלויות הכלכליות שנלוות לכך היא כי אני לא כותבת על דברים שאני לא מבינה בהם. אך עם שינויים בלתי נמנעים שקרו, נושא הילדים הפך להיות בהחלט רלוונטי בחיי. אז בשלהי חודש שביעי 😆 החלטתי להיוועץ עם אופיר זילביגר מומחה לכלכלת משפחה על כמה עולה ילד וההכנות הכלכליות שיש להתייחס אליהן.

כמה עולה לגדל ילד?
נראה לי שמגיע לנו מזל טוב =)

 

אז ישבתי עם אופיר לשיחה צפופה על כל מה שמעניין אותי וכנראה עוד הורים רבים שבדרך. כמה עולה ילד? כמה צריך לשים בצד? איך נערכים כלכלית לילד חדש במשפחה? והאם באמת צריך את כל הדברים הנוצצים והחדשים לילד או שכנראה שהוא ישרוד גם בלעדיהם? מה שאני אוהבת אצל אופיר, זה שלמרות שאנחנו באותו הגיל, הוא כבר עם רקורד של 5 ילדים. עקב הניסיון האישי שלו והידע שלו בכלכלת משפחה, הנחתי שהוא בהחלט יהיה האדם הרלוונטי להתייעץ איתו בנושא.

 

מה משתנה כשמגיע ילד חדש למשפחה?

 

כשנכנס ילד החיים משתנים בהרבה מובנים. מבחינת תעסוקה, זוגיות, זמן פנוי ועוד תחומים רבים. אך אחד השינויים הגדולים ביותר הוא השינוי הכלכלי שקורה. נדרשת היערכות כלכלית ושינוי תפיסה, במיוחד בילד הראשון. ילדים הם אושר וברכה, אך גם דורשים הכנה כלכלית לא קטנה לפני כן. ניתן להגיד שכל החיים משתנים כשנכנס ילד חדש למשפחה, אבל אפשר בהחלט להתכונן נכון ולסדר את הפיננסיים המשפחתיים ולעבור זאת בשלום. 

מה דעתך על אנשים שלא רוצים להביא ילדים בגלל העול הכלכלי ?

 

מאוד קשה לי עם זה, כי בסוף ההחלטה להביא ילדים לא צריכה להיות רק כלכלית אלא עניין של מוכנות ורצון. אני פוגש לא מעט משפחות כאלה ומנסה לעזור להן. אפשר להביא כמה ילדים שרוצים אך חייבים לקחת בחשבון שעלינו להתנהל נכון ולהתכונן לכך. אם זוג יודע להתנהל נכון, ומכין את עצמו מראש, הנושא הכלכלי לא צריך להיות מכשול.

התנהלות בשוטף עם תקציב מוגדר, עם הבנה של מבנה ההוצאות וההכנסות ומודעות פיננסית יכולים לפתור בעיות רבות. לא צריך להימנע מילדים בגלל המצב הכלכלי. צריך להכין את המצב הכלכלי לילדים נוספים. אם הויתורים הכלכליים הדרושים שיהיה צריך לעשות הם כבדים מדי, ויפגעו ברמה שרוצים לתת לילדים הקיימים זה בסדר גמור. על כל משפחה להחליט מה נכון ומתאים ספיצפית עבורה. אך חשוב גם להבין שבסוף זה הכל פתיר ועניין של סדר עדיפויות.

 

למה לגדל ילדים היום זה כל כך יקר?

 

הערכות כלכליות כיום טוענות שילד מגיל לידה עד גיל 18 עולה בין חצי מיליון למיליון שקל. זה טירוף! ואיכשהו זה נראה לנו שפעם זה לא היה ככה, פעם לגדל ילדים היה עולה פחות. יש משהו באמרה הזאת. העניין הוא שהצרכים האמיתיים של הילד לא השתנו משמעותית. ילד עדיין צריך אוכל, בגדים, קורת גג ואהבה. מה שהשתנה זה הצרכים התרבותיים, דברים שבעבר נחשבו למותרות והיום הם נחשבים (שלא בצדק) לחובה.

ילדים היום שעוצרים ברחוב שווים הרבה כסף. השווי הכלכלי של מה שיש על ילדים היום זה מטורף. יש להם קורקינט חשמלי, פלאפון שעולה כמה אלפי שקלים, נעלים ממותגות, צעצועים של מבוגרים כמו רחפן או שעון חכם. יש גם המון תחרות בין הילדים דור של אינסטגרם שמשווה את עצמו לאחרים כל הזמן. ילדים בתיכון מסתובבים רק עליהם בחוץ עם ציוד בשווי אלפי שקלים. ילדים מצפים היום כל חופשת קיץ לטוס לחופש בחו"ל, לפחות פעם בשנה. בדורות הקודמים זה פשוט לא היה ככה.

 

כמה עולה ילד
היום כל נער ברחוב מחזיק עליו ציוד בשווי אלפי שקלים, זה לא הגיוני

 

כהורים האתגר הכי גדול שלנו הוא להתמודד מול תרבות הצריכה הזו. לתת לילדים את מה שהם צריכים באמת ולנטרל את רעשי הרקע הצרכניים של התרבות שלנו. ילד שיגדל ללא טיסה לחו"ל כל שנה או ללא רחפן או הסמארטפון הכי חדש הוא לא מסכן ולא פחות אהוב. כהורים אנחנו צריכים להגדיר את סדר העדיפויות של הדברים שחשובים ולא חייבים לתת לילדים דברים יקרים על חשבון המינוס או העתיד הכלכלי של המשפחה.

 

מה העצה הכי טובה שאתה היית נותן למי שמצפה לילד חדש?

 

כיום, הפיתויים אין סופיים, הדרישות לילדים אין סופיות וכמויות הפרסומות שנחשפים אליהן בעל כורחינו זה טירוף. העצה הכי טובה היא לא להתפתות לקנות את כל מה שמפרסמים לנו שחייבים. עכשיו זה נראה קל ויכולים לעמוד בתקציב הזה אבל בעתיד יהיה לנו קשה יותר ככל שהילד יגדל. חשוב להבין, ציוד יד שנייה או מתנות ממשפחה ומחברים לא יעשו אתכם הורים פחות טובים. זה לא משנה שלאחרים יש יותר יקר. במיוחד אם בוחרים לקחת את הכסף לעתיד של הילד ולא בשביל שיצאו תמונות יותר טובות באינסטגרם.

אם תצליחו לפתח את הכלים לעמוד בפני הלחץ הזה עוד לפני שהילד מגיע, יהיה לכם קל יותר להתמודד בעתיד. הדרישות רק הולכות ועולות והן לא הגיוניות בעליל.  למדו להגיד לא לדברים שאתם יודעים שלא באמת צריך וקחו בחשבון שתקבלו ביקורת על כך מהסביבה. אבל רק בגלל שכולם סביבכם חיים במינוס ומהלוואות ולא דואגים לעתיד, לא אומר שגם אתם צריכים להיות ככה.

כמה עולה ילד
צריך ללמוד להגיד לא להוצאות מיותרות רק כי לאחרים יש

כמה עולה לגדל ילד באמת?

אפשר להתפנק ולקנות את מה שמוכרים לכם אך עשו זאת בהתאם ליכולת האמיתית של מה שאתם יכולים להרשות לעצמכם. אפשר לגדל היום גם בלי להוציא שקל. נכון, זה פתרון קיצוני שמסתמך על קבלת תרומות ועזרה מעמותות, אבל צריך להבין זאת בשביל לקבל פרופורציה מבחינת ההוצאות. אף אחד לא יכול לבוא ולהגיד שיש הוצאה שממש חייבים להוציא, לכל הוצאה יש אלטרנטיבה אז אל תקחו שום דבר כהוצאת חובה.

מבחינת הוצאות ראשוניות, אחרי שהבנו שעלות הציוד ההתחלתי לא חייבת להיות כל כך יקרה. יש עלות נוספת שלא ניתן להתעלם ממנה והיא העלות של הוצאות המסגרת טיפול לילדים עד גיל 3. העלות הזו יכול להגיע לכמה אלפי שקלים בחודש, שקשה מאוד להימנע ממנה. מה שחשוב להבין שזו תקופה וזמני בלבד ויש להיערך לכך. מגיל 0 עד 3 אנחנו יודעים שזו הוצאה ואנחנו חייבים להתכונן אליה. יש לבנות את התקציב מחדש ולהתכונן לוויתורים שיהיה צריך לעשות. החדשות הטובות הוא שלאחר כמה שנים כשההוצאה הזאת נגמרת מתפנה לנו סכום נכבד בתקציב שאפשר להשתמש בו להעלאת רמת החיים או כמובן להשקיע ולחסוך לטובת העתיד.

מה צריך לעשות כדי להתכונן כלכלית לילד חדש?

לפני שהילד מגיע לעולם, חשוב לתכנן תקציב חדש מבחינה ריאלית. עדיף לעשות זאת לפני הלידה כדי לא להיות מופתעים וגם כי אחר כך, תהיו פחות פנויים מנטלית לזה. השאלה כמה עולה ילד היא מורכבת ותלויה בכל משפחה ובצרכים שלה. כיצד מגדירים תקציב ריאלי לילד ראשון? זה הכל תלוי בצרכים וביכולות שלכם. יש עמותות שיכולות לתת הכל, אפשר לקחת יד שניה מחברים ומשפחה. לא חייבים להוציא שקל אם אין. אך כן צריך להתאים מבחינה ריאלית. אפשר להיעזר במחשבונים של משרד האוצר כאן, ולהתייעץ עם חברים ומשפחה ולהבין מה הן ההוצאות שבאמת נחוצות. תבינו כמה עולה חבילת לידה, כמה עולים גנים באיזור שלכם או מטפלת וכמה צריך באמת להוציא. כמובן יש להתכונן ל-3 השנים הראשונות שבהן תהיה עלות לא מבוטלת של מסגרת לילדים ולראות איך מסדרים את התקציב שלכם בהתאם.

עלות ילדים
כדאי להתחיל להתכונן כלכלית ולתכנן תקציב עוד לפני הלידה

 

קחו בחשבון, שילד נוסף זה לא רק עוד הוצאות, אלא יש גם הכנסות נוספות שמגיעות איתו. דברים כמו מענק לידה, קצבאות ילדים ונקודות זיכוי במס הם דברים שמעלים את הסכום נטו שאנחנו מקבלים. לכן, כשמתכננים את התקציב בררו מה הם הזכויות שלכם באתרים כמו זה למשל והכינו תקציב שיכלול גם הכנסות נוספות. הכנסות אלו יכולות לעזור לנו לאזן את התקציב ולהתכונן להוצאות שבדרך.

 

מה לגבי חיסכון לילדים ?

 

כשאנחנו מתכננים את התקציב, עלינו לקחת בחשבון את העלויות של חיסכון לעתיד הילד. אם נסתכל על הדברים שאנחנו נרצה לתת לילדים בעתיד, בין אם זה בר מצווה, אוניברסיטה, טיול לפולין או כל הוצאה אחרת. אם לא נשים את הכסף בצד עבור העתיד הוא פשוט לא יהיה שם. לכן עלינו כמובן לתכנן זאת מראש. להחליט מה רוצים לתת לילד בעתיד, מתי נרצה לתת את זה וכמה זה יעלה.

אפשר להחליט שמתחילים לחסוך החל מגיל 3, כאשר מתפנה בתקציב סכום חודשי של המסגרת לילדים. כך אפשר להמשיך להשתמש בכסף שהתרגלנו לשים בצד לטובת עתיד הילדים ולא רק ההווה. בסופו של דבר הכל עניין של תכנון נכון מראש.

 

 

4 מחשבות על “כמה עולה ילד? איך להתכונן כלכלית לילד חדש במשפחה?”

  1. מזל טוב!

    רק רציתי לציין, שאי אפשר אף פעם לתכנן במדויק כמה יעלה ילד.. עם ילדים באות הרבה הוצאות בלתי צפויות. מעבר לכך, גם עלול חס וחלילה להיוולד ילד עם צרכים רפואיים שמייקרים את כל העניין.
    אני מסכימה שתרבות הצריכה מוגזמת לגמרי, אבל תזכרו שגם אם תצליחו לעמוד בהפצרותיו של הילד ולא תקנו לו שום דבר שאינו חיוני, עצם העובדה שלא יהיו לו דברים מסוימים עלולה לבודד אותו חברתית, דבר שלדעתי צריך לקחת בחשבון.

    1. את בהחלט צודקת, לא ניתן לדעת.
      אך כמו כל דבר בחיים ניתן להיערך עד כמה שיכולים וזה הרעיון.
      לגבי בידוד חברתי זה עניין של שיקול איך רוצים לעשות זאת ומה החשיבות שיש לדברים הללו. אפשר לנסות להשיג יד שנייה או אם הילד גדול מספיק לתת לו לעבוד ולהרוויח חלק מהכסף כדי להנחיל הערכה. שוב, קטונתי מלחנך על ילדים אבל פשוט צריך להבין שלכל דבר יש מחיר וצריך להתנהל על פי סדר עדיפויות בפאן הכלכלי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top

שמעת על כך שאפשר בעזרת מדדים להשקיע בקלות ולעשות "שגר ושכח"?

רצית לפתוח תיק השקעות אבל לא ידעת בדיוק מה לעשות ומה לקנות ולא היה לך עם מי להתייעץ?

זאת בדיוק הסדנא עבורך! מזמינה אותך להצטרף אליי לסדנא שבה נבנה ביחד ונמצא את התיק השקעות המותאם במיוחד עבורך. 

דילוג לתוכן