איך לבחור יועץ השקעות חלק א'

איך לבחור יועץ השקעות

השקעות זה תחום שלא קל לכל אחד להיכנס אליו לבד. מסיבות מובנות לחלוטין לכולם יש חששות לגבי איפה להשקיע את הכסף שהרוויחו בעמל רב ורוצים מישהו שייתן ייעוץ וילווה אותנו בדרך. הבעיה היא, איך לבחור יועץ השקעות מתאים. זה נראה שלכולם יש אינטרס כלשהו ויועצים אובייקטיביים זה משהו שקשה מאוד למצוא. אז איך בכל זאת אפשר לבחור יועץ השקעות שמתאים לנו ולצרכים שלנו? בכלל כשאנחנו מקבלים ממשקיע מסוים עצה להשקעה איך נדע שזה נכון עבורנו?

 

ייעוץ השקעות גרוע יכול להיות קטלני

 

השבוע קיבלתי שיחת טלפון מחברה שלי. החברה הזו יושבת על סכום כסף שהיא מייעדת להשקעה לא מעט זמן אך חוששת מדי לבצע צעד ולהשקיע. היא סיפרה לי שמישהו מהעבודה שלה משקיע ומלווה משקיעים בקניית דירות בארה"ב והוא מציע לה עכשיו לרכוש נכס שאמנם נכנס בתקציב שלה אבל היא לא בטוחה. לפי מה שהוא טען, היא חייבת לקבל החלטה באותו היום. כמובן שברגע ששמעתי את זה אמרתי שלא מעניין אותי פרטי העסקה, אין לה את הכלים והידע לנתח השקעה כזו ולקבל החלטה באותו יום אז כדאי שתרד מזה. בגלל שהוא שכנע אותה שמדובר בתשואה מעולה של 24% לשנה היא התעקשה שאני לפחות אדבר איתו לפני שאני פוסלת את ההשקעה. ביקשתי שתשלח לי את הכתובת (תמיד לבקש כתובת של הנכס!) ושתתן לי לדבר איתו.

רוצים לדעת מה ה"חבר" המעולה לעבודה הציע לה? בחורה שלא מבינה בהשקעות, לא השקיעה מעולם בארה"ב ולא מכירה את העולם הזה כלל?

  • בית בן יותר מ-100 שלא מתוחזק כראוי
  • מצב מוזנח כיום ודורש שיפוץ רב כדי שיהיה צריך להכניס לשם דייר
  • איזור עם אוכלוסייה מאוד בעייתית שלא בטוח שתוכל לעמוד בתשלום (משהו כמו איזור התחנה המרכזית בתל אביב לצורך העניין)
  • תשואה נטו באיזור ה-6% במקרה הממש אופטימי (אחרי שלוקחים בחשבון את ההוצאות הרבות שיהיו לנכס כזה)
איך לבחור יועץ השקעות
ייעוץ השקעות שמתייחס לתקציב בלבד יכול להיות הרסני

 

כששאלתי אותו למה לעזאזל הוא חושב שעסקה כזאת מתאימה לה הוא ענה לי ככה: זה מתאים לה לתקציב והיא חייבת כבר לבצע השקעה כלשהי, היא יושבת על החסכונות שלה יותר מדי זמן. שאלתי אותו מה הוא חושב שיקרה לאותה חברה ברגע שיילך הגג, יתפוצץ הדוד או אחד הדיירים יהרוס לה את הנכס. איך היא אמורה לטפל בזה? מאיפה היא תביא עכשיו אלפי דולרים לתיקונים? רוב הסיכויים שהיא תתעצבן על ההפסד הכספי, תבקש למכור את הדירה גם בהפסד ולא תשקיע יותר לעולם. השקעה כזו, תעשה לה הרבה יותר נזק מאשר תועלת כי היא ברמת סיכון גבוהה שלא מתאימה לה ודורשת ממנה המון התעסקות וידע שפשוט אין לה.

 

כמובן לאחר שהסברתי לחברה את כל הבעייתיות בעסקה עבורה היא ירדה מזה. הבהרתי שלא בחנתי את העסקה לעומק, יכול להיות שהמחיר מעולה, העסקה ממש טובה ביחס לשוק והתנאים באמת טובים. אבל מכיוון שספיציפית עבורה זה כולל סיכונים רבים, אמרתי לה שעדיף לה שלא להיות חלק מזה.

 

 

צריך להתאים את ההשקעה למשקיע ולא להיפך

 

אחת הבעיות שאני רואה אצל "יועצים" רבים ומלווי השקעות למיניהם היא חוסר התאמה בין המוצר ללקוח. ברוב המקרים מדובר על משווקים שמוכרים סוג השקעה ספיציפי אחד ובטוחים שהוא הכי טוב שיש. ברוב הפעמים, אני בטוחה שהם עושים זאת מכוונות טובות. רובם באמת ובתמים מאמינים במוצר שלהם וחושבים שזו השקעה טובה. הבעיה היא, שמי שיש לו פטיש ביד כל בעיה נראית לו כמו מסמר. זאת אומרת שהם מתמחים רק בסוג השקעה אחד ומבחינתם זאת ההשקעה האידיאילית. לכן, הם מציעים את ההשקעה הזאת לכולם ללא התייחסות לצרכים של המשקיעים הספיציפיים. או כמו שהיה במקרה של חברה שלי התייחסות לצורך אחד בלבד (התקציב) והתעלמות משאר הצרכים.

 

אין דבר כזה השקעה מושלמת

 

באמת, חקרתי את הנושא לעומק. אין דבר כזה השקעה מושלמת. בכל השקעה יש יתרונות ויש חסרונות. היופי הוא שהיתרונות והחסרונות הללו עוזרים להתאים את ההשקעות למשקיעים בצורה אידיאילית. מה שמהווה חיסרון משמעותי למשקיע אחד, לא מזיז למשקיע אחר.

 

למשל, השקעה בדירות בארה"ב מחייבת להגיש דוחות שנתיים לארה"ב וכמובן שליטה בסיסית באנגלית כדי לתקשר עם מנהלי הנכסים. עבור מישהו עם אזרחות אמריקאית שדובר אנגלית שוטף ומגיש גם ככה דוחות שנתיים לארה"ב זה פשוט לא מהווה חיסרון. אבל עבור מישהי כמו חברה שלי, שלא רוצה שום התעסקות עם רשות מיסים והאנגלית שלה סבירה מינוס זה חיסרון רציני.

איך לבחור יועץ השקעות
כל השקעה כוללת יתרונות וחסרונות

 

דוגמא נוספת היא היכולת והרצון להתעסק עם ההשקעה. עבורי למשל, יש לי רצון רב ללמוד את עולם ההשקעות ולהכיר יותר לעומק את התחום. לכן, השקעות שדורשות ממנו התעסקות נוספת, תחזוקה או תפעול כמו שנדל"ן לעיתים דורש לא מרתיעות אותי. עבור מישהו שרוצה להיות פסיבי לחלוטין, השקעה בסגנון שגר ושכח ולא להתעסק כלל זה פשוט לא יתאים. עבורו, יתאים משהו יותר כמו קרן השתלמות שניתן יהיה לעשות הוראת קבע ולא להתעסק עם ההשקעה מעבר.

 

בקיצור, מה שאני מנסה להגיד זה שלכל אדם יתאימו השקעות שונות, וזה לא הופך את ההשקעה ליותר או פחות טובה. מעבר לכך לכל מטרה של אדם תתאים השקעה אחרת. כסף שמושקע לצורך חיסכון לילדים קטנים רצוי שיהיה בסוג השקעה שונה מאשר כסף שמושקע לצורך הגדלת הכנסה פסיבית למשל. אלו מטרות שונות לחלוטין ולמרות שאולי מדובר באותו אדם, כאן יתאימו לו השקעות שונות למטרות שונות.

איך לבחור יועץ השקעות
יועצת השקעות טובה תתאים את ההשקעה לצרכים שלכם

 

 

למה כל כך קשה למצוא יועצי השקעות?

 

לאחר שהתחלתי את הלימודים לייעוץ השקעות הבנתי בעצמי למה כל כך קשה למצוא יועצי השקעות טובים ואובייקטיבים שעובדים כעצמאיים. הסיבה היא רגולציה שמחמירה יתר על המידה. לאדם פרטי אסור לייעץ בנושא השקעות (בחוק תקף בעיקר לשוק ההון ומוצריו) ללא רישיון. זהו תהליך שיכול לקחת כשנתיים עד שמוציאים רישיון מהרשות לניירות ערך.

 

נניח ואדם עבר את כל המבחנים בהצלחה וסיים את ההתמחות וקיבל את תעודת יועץ השקעות. אז יש לא מעט מגבלות על בעל הרישיון כמו למשל:

  • איסור החזקת ניירות ערך מסוגים רבים בתיק ההשקעות האישי
  • איסור ללכת לכנסים מקצועיים שיש בהם משהו שהוא קצת מעבר או לא מקצועי נטו (כיבוד מאוד טוב, הופעה / הרצאת בידור / חלוקת מתנות וכדומה). על כל כנס מקצועי צריך אישור של הממונה (לא ברור לי איך זה אמור לעבוד אצל עצמאיים בכלל).
  • איסור כל זיקה שהיא לנכס פיננסי כלשהו.

הבחירה שלי בנושא רישיון השקעות

בכל מקרה, עקב האיסורים הרבים הללו כנראה גם אני אוציא רישיון של משווקת השקעות ולא יועצת השקעות. ממש לא בא לי להסתבך עם הרשות לניירות ערך, ועבירה על החוקים מהווה עבירה פלילית. רישיון של יועצת השקעות מגביל אותי מאוד ולא אוכל לעשות הרבה דברים שתכננתי כמו למשל:

  • להוציא לפועל קבוצות רכישה בהנחה (ייחשב כזיקה לנכס פיננסי)
  • להשיג הנחות ללקוחות שלי במוצרים פיננסיים שונים (ייחשב כזיקה לנכס פיננסי)
  • ללכת לכנסים והרצאות מקצועיים ללא חשש
  • לנהל את תיק ההשקעות האישי שלי כרצוני

 

מהסיבות הללו אני די בטוחה שכל כך קשה למצוא יועצי השקעות אמיתיים ומקצועיים. פשוט כי מי שעובר את כל התהליך מחוייב לכל כך הרבה מגבלות ואיסורים שמאוד קשה לעמוד בהם, במיוחד בתור עצמאי. בתור משווקת השקעות בעלת רישיון כל מה שאני נדרשת לעשות (מעבר ללשים את טובת הלקוח מעל הכל) זה לעשות גילוי נאות לגבי כל זיקה שיש לי להשקעה מסוימת. מכיוון שזה משהו שתכננתי לעשות בכל מקרה זה ממש לא מגבלה בעיני.

 

אז איך לבחור יועץ השקעות?

 

נכון שמאוד קשה למצוא יועצים שהם באמת אובייקטיבים. רוב הסיכויים שלא תמצאו מישהו כזה באמת. לכן אני חושבת שצריך לפחות לשנות את הפוקוס ממישהו אובייקטיבי למישהו שהוא מקצועי. זה בסדר אם מישהו מרוויח בדרך כלשהי על הפנייה להשקעה, השאלה היא האם ההפניה קורית רק במקרים שבהם ההשקעה מתאימה באמת למשקיע או שהפנייה קורית בכל מקרה ובכל מצב.

 

בחלק ב' שיצא שבוע הבא אכתוב על טיפים ועצות שיעזרו לכם לבחור יועץ השקעות / מתכנן פיננסי מקצועי שעובד לטובתכם.

ידעתם שיש לי יש קורס שילמד אתכם להשקיע בשוק ההון?

אם בא לכם להכיר יותר טוב את שוק ההון ולהשקיע בו לבד ולא באופן מנוהל זה הקורס בשבילכם! הקורס מתמקד בלהסביר את מושגי הבסיס שחייבים לדעת בצורה הכי ברורה שיש ובללמד שתי אסטרטגיות השקעה: השקעות במדדים ובמניות ערך. בקורס הצעד הראשון למיליון – איך להרוויח בשוק ההון אני מלמדת את בסיס של השוק ההון עם חלקים פרקטים וצ'ק ליסטים שממש מלמדים אתכם איך להשקיע. הקורס קליל ובעל ערך שיעזור לכם להתחיל לבנות את תיק ההשקעות שלכם ולהשקיע בעצמכם! 25% הנחה לקוראי האתר באמצעות קוד קופון website

 

1 מחשבה על “איך לבחור יועץ השקעות חלק א'”

  1. פינגבאק: איך לבחור יועץ השקעות - חלק ב - האופטימית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top

שמעת על כך שאפשר בעזרת מדדים להשקיע בקלות ולעשות "שגר ושכח"?

רצית לפתוח תיק השקעות אבל לא ידעת בדיוק מה לעשות ומה לקנות ולא היה לך עם מי להתייעץ?

זאת בדיוק הסדנא עבורך! מזמינה אותך להצטרף אליי לסדנא שבה נבנה ביחד ונמצא את התיק השקעות המותאם במיוחד עבורך. 

דילוג לתוכן