תעודות סל וקרנות סל – מה זה אומר ומה השתנה?

תעודות סל קרנות סל

מי שמתעניין בשוק ההון ודאי יצא לו לשמוע על השינויים לאחרונה בתעודות הסל בעקבות תיקון 28. תעודות הסל הופכות לקרנות סל. מה זה אומר? האם השינוי לטובתנו או לרעתנו? איך זה משפיע עלינו? כל התשובות בהמשך הפוסט. 

מה זה תעודות סל, קרנות סל וקרנות מחקות?

תעודות סל, קרנות סל וקרנות מחקות הן מכשירים להשקעה במדדים באופן פסיבי.

מה זה אומר בדיוק? לכל מי שקורא הסולידית בוודאי מכיר כבר את התחום לעומק. למי שלא, אסביר בקצרה כאן. הנכם מוזמנים גם לקרוא על ההבדל בין ניהול אקטיבי לפסיבי כאן.

השקעה פסיבית במדדים הינה השקעה שדורשת מאיתנו יחסית מעט מאוד אך נותנת לנו הרבה בתמורה. אני מניחה שיצא לכם לשמוע על שמות של מדדים מרכזיים כמו ת"א 35 (35 החברות הגדולות בבורסה הישראלית) או S&P 500 (500 החברות הגדולות בבורסה האמריקאית). השקעה במדדים כאלו מאפשרת לנו לקבל את התשואה הממוצעת של המדד בלי הצורך להשקיע בכל הרכיבים המרכיבים אותו.

זאת אומרת, שכדי לקבל את התשואה הממוצעת של 500 החברות האמריקאיות המובילות בשוק, אני לא צריכה לקנות את המניות של 500 החברות עצמן. מספיק שאני אקנה את המדד (S&P 500) וכך אקבל תשואה שוות ערך לאם הייתי קונה את כל ה-500 חברות במדד.

אז מה הן תעודות סל, קרנות סל וקרנות מחקות?

פשוט מאוד, אלו כולם מכשירים פיננסיים המאפשרים לנו לקנות ולהשקיע במדדים בשוק ההון. באמצעות המכשירים הללו אנחנו יכולים להשקיע בקלות במאות ניירות ערך באמצעות רכישה של נייר ערך אחד.

תעודות הסל, קרנות סל וקרנות מחקות כוללות מדדים רבים שונים ומגוונים שעוקבים אחרי ענפים, סחורות, מניות, אג"ח ועוד. חלקם מוכרים יותר וחלקם מוכרים פחות. הרעיון זהה בכולם. מוגדר מראש מהם ניירות הערך אשר נכנסים למדד ולפי איזה קריטריונים ולמנהל ההשקעה אסור לשנות זאת לפי שיקול דעתו.

יתרונות ההשקעה הפסיבית

השקעה פסיבית במדדים מספקת לנו יתרונות רבים:

  • פיזור רחב מאוד גם בסכומים קטנים– בנייר ערך אחד אנחנו יכולים לקבל פיזור גדול מאוד בין ניירות ערך שונים
  • פשטות גבוהה – המדדים הינם מאוד פשוטים וברורים
  • נדרש ידע והתעסקות מועטים – לא צריך הרבה ידע או יכולת בשביל להשקיע באופן פסיבי
  • עלות נמוכה יותר השקעה במדדים תהיה זולה יותר מהשקעה אקטיבית
    • דמי הניהול לרוב נמוכים יותר
    • מכיוון שאין קנייה ומכירה אנחנו משלמים פחות עמלות
    • מכיוון שאין קנייה ומכירה אנחנו דוחים את מס רווחי ההון
  • סטטיסטית הדרך לעשות את התשואות הגבוהות ביותר בטווח הארוך

 

אז מה השינוי בתעודות סל בעצם?

בשנת 2000 הונפקה תעודת הסל הראשונה בישראל. מאז, מכיוון שההשקעה הפסיבית במדדים הפכה ליותר ויותר פופולארית הונפקו עוד תעודות סל רבות. לאחר מכן, הונפקו גם קרנות נאמנות מחקות שכאמור גם הן מחקות את התשואה של מדדים. קרנות סל כמוצר, פשוט לא היה קיים בארץ. מי שרצה לקנות קרנות סל, היה צריך לקנות קרנות סל זרות (ETF).

תיקון 28, הגדיר שבסוף השנה הנוכחית (2018), כבר לא יהיו תעודות סל. השינוי שקורה עכשיו הוא שתעודות הסל, הופכות להיות קרנות סל או קרנות מחקות. בעצם, המוצר שנקרא תעודות סל בקרוב ייעלם מנוף הבורסה.

ומה אם יש לי תעודות סל קיימות?

אז לא תרגישו כלום. בגדול, תעודות הסל הקיימות יהפכו להיות קרנות סל ללא אירוע מס. ניירות הערך שלכם יוסבו אוטומטית מבלי שתצטרכו לעשות דבר. אז אין מה לדאוג, רק להבין מה בדיוק קרה.

אם אתם רוצים לדעת איזה ניירות ערך בדיוק יהפכו לקרנות סל ומתי, תוכלו להסתכל ברשימה המלאה כאן.

למה נדרש השינוי מתעודות סל לקרנות סל?

היו סיבות רבות למה החליטו להפסיק להשתמש במכשיר שנקרא תעודות סל ולהתמקד במקום בקרנות סל. השינוי הזה בסופו של דבר הינו לטובה ונועד להגן על המשקיעים בצורה טובה יותר.

שקיפות נמוכה בתעודות הסל

הייתה רמת שקיפות נמוכה בתעודות סל והיו עלויות ניהול נסתרות רבות. היה קיים פער רגולטורי בין תחום קרנות הנאמנות (פיקוח) לתחום תעודות הסל.  בפועל חברות תעודות הסל לקחו עמלות נסתרות מהלקוחות כמו למשל לקיחת הדיבידנדים של לקוחות לעצמם ועוד שאר דברים מחרידים.

הפיכת תעודות הסל לקרנות הסל גרמה לכך שקרנות הסל הינן תחת הרגולציה של קרנות נאמנות. רגולציה זו מעמיקה יותר ודורשת רמת שקיפות גבוהה יותר. בפועל, זה אומר שאנחנו נדע מראש על כל העמלות שגובים מאיתנו ולא יהיו עוד עמלות נסתרות.

היה סיכון מנפיק בתעודות הסל

חשוב לדעת כי כאשר משקיעים רכשו תעודות סל בפורמט הקודם הם רכשו התחייבות להשיג את תשואות המדד ללא סטייה. מבחינה חוקית במידה וישנו פער על חברת תעודת הסל להשלים את התשואה ללקוחות  – בתרחישי קיצון זה עלול היה להוביל להתמוטטות שלהם וסכנה לכספי המשקיעים.

תעודות סל קרנות סל
אם מנפיק תעודת הסל היה קורס, גם כספי המשקיעים היו נעלמים איתו

בתעודות הסל היה ביטוח לכספי המשקיעים

בתעודות הסל, כספי המשקיעים לא ישבו בנאמנות (כמו בקרנות סל / נאמנות) אלא בחשבונות החברה. קריסה של החברה הייתה מובילה להפסד כספי לא מבוטח של המשקיעים. דבר זה היווה סיכון גבוה מאוד למשקיעים במיוחד לנוכח ההיקף הכספי הגדול של תעודות הסל.

הגברת התחרות במוצרים עוקבי מדד

כדי להנפיק תעודות סל, מנהלי התעודות נדרשו להעמיד ביטחונות בהיקפים גבוהים מאוד. הדבר מובן, מכיוון שתעודות הסל התחייבו לעקוב בדיוק לאחר המדד והיה עליהן להשלים מכיסם במידה ולא עשו זאת. דבר זה הקשה מאוד על כניסת שחקנים חדשים לשוק. לכן, היו רק 4 חברות שהנפיקו תעודות סל עד כה והן שלטו ברוב השוק.

קרנות סל, בניגוד לתעודות סל אינן מחויבות לעקוב באופן מדויק אחרי המדד. דבר זה, מהווה סיכון קטן יותר עבור קרנות הסל ובכך מקל על הכניסה של שחקנים חדשים. זאת אומרת שאנחנו יכולים לצפות בקרוב לעוד הרבה מאוד קרנות סל מסוגים שונים ולתחרות גדולה יותר בתחום החשוב הזה.

קרנות סל – יתרונות וחסרונות

קרנות סל כוללות כמו כל מוצר פיננסי, יתרונות וחסרונות. עכשיו שהבנתם שלא יהיו יותר תעודות סל והן יוחלפו בקרנות סל, כדאי להבין את היתרונות והחסרונות במוצר זה.

יתרונות קרנות סל

  • פיקוח – קרן הסל, תהיה נתונה לאותו פיקוח רגולטורי ככל קרנות הנאמנות.
  • מסחר רציף בכל שעות היום – בניגוד לקרנות מחקות, ניתן לסחור באופן רציף בקרנות סל.
  • עלויות ניהול – מנהל הקרן יכול לגבות דמי ניהול ומעבר לכך כל היתרות שנצברות אצל המנהל ביחס לדיבידנד/ ריבית/ עלויות גידור מהווים חלק מנכסי הקרן ומכאן שאין דמי ניהול נסתרים.
  • אפשרות לרצועת ביטחון – מנהלי קרנות סל שיבחרו בכך, יוכלו לספק למשקיעים "רצועת ביטחון". רצועת ביטחון זו תאפשר למנהל הקרן לגבות דמי ניהול משתנים בין 3%-0.1%. דמי ניהול אלו ישולמו לקרן במידה והיא השיגה תשואה עודפת על המדד (זוכרים? קרן סל היא לא מוצר שעוקב במדויק). כך שבמידה והשיגו לנו יותר כסף, נשלם קצת יותר דמי ניהול. מצד שני, במידה והקרן עשתה תשואה נמוכה מהמדד, דמי הניהול הללו ישולמו למשקיעים על ידי הקרן.

חסרונות קרנות סל

  • תשואת Best Effortבדומה לקרן מחקה, קרן הסל מיועדת להשיג תשואה קרובה ככל הניתן לנכס הבסיס (best effort) אך אינה מתחייבת לתשואה המדוייקת.
תעודות סל קרנות סל
אין מוצר השקעות מושלם, לכל דבר יש יתרונות וחסרונות

סיכום ההבדלים – תעודות סל, קרנות סל וקרנות מחקות

טריליוני דולרים של כספי משקיעים המושקעים באפיקי השקעה פסיביים לא טועים. העקיבה אחר מדדים צברה תאוצה משמעותית בעשור האחרון. מדובר בסגנון השקעה בעל יתרונות רבים. ומעכשיו ניתן להשקיע בצורה פשוטה ובטוחה יותר.

אז למי שלא ברור, הכנתי טבלה שמסכמת את ההבדלים. זכרו שמעכשיו יהיו לנו רק קרנות מחקות וקרנות סל.

תעודות סל

כל מה שרציתם לדעת על ההבדלים בין תעודות סל, קרנות סל וקרנות מחקות

סיכום – מעבר תעודות סל לקרנות סל

 

התיקון של רשות ני"ע הינו מהלך נכון להסדרת התחום בדגש על הגברת השקיפות והפחתת הסיכון בהשקעה באפיק זה . עד סוף 2018 המהלך צפוי להסתיים והחל מ2019 כל מוצרי העקיבה אחר מדדים תהיה באמצעות השקעה בקרנות מחקות וקרנות סל. לנו כמשקיעים זה יתרום ויגרום להשקעה שלנו להיות בטוחה ושקופה יותר.

אז אם החלטת שמתאים לכם להשקיע בשוק ההון, ומעניין אתכם להשקיע במדדים באופן פסיבי. דבר ראשון תדעו שעשיתם מהלך חכם מאוד 🙂

דבר שני, התחום צפוי להשתפר בקרוב ולכן התחום הזה טוב להשקעה מאי פעם. אם תרצו ללמוד איך להשקיע בשוק ההון מוזמנים להצטרף לקורס וללמוד על שוק ההון.

ידעתם שיש לי יש קורס שילמד אתכם להשקיע בשוק ההון?

אם בא לכם להכיר יותר טוב את שוק ההון ולהשקיע בו לבד ולא באופן מנוהל זה הקורס בשבילכם! הקורס מתמקד בלהסביר את מושגי הבסיס שחייבים לדעת בצורה הכי ברורה שיש ובללמד שתי אסטרטגיות השקעה: השקעות במדדים ובמניות ערך. בקורס הצעד הראשון למיליון – איך להרוויח בשוק ההון אני מלמדת את בסיס של השוק ההון עם חלקים פרקטים וצ'ק ליסטים שממש מלמדים אתכם איך להשקיע. הקורס קליל ובעל ערך שיעזור לכם להתחיל לבנות את תיק ההשקעות שלכם ולהשקיע בעצמכם! 25% הנחה לקוראי האתר באמצעות קוד קופון website

איך להרוויח בשוק ההון

 

3 מחשבות על “תעודות סל וקרנות סל – מה זה אומר ומה השתנה?”

  1. פינגבאק: עמלות ניירות ערך - איך להוריד אותן ולהוזיל עלויות בהשקעות - האופטימית

  2. פינגבאק: כוחה העצום של ריבית דריבית - האופטימית

  3. פינגבאק: ריבית דריבית – קאופמן יעוץ משכנתא ופיננסיo

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top

שמעת על כך שאפשר בעזרת מדדים להשקיע בקלות ולעשות "שגר ושכח"?

רצית לפתוח תיק השקעות אבל לא ידעת בדיוק מה לעשות ומה לקנות ולא היה לך עם מי להתייעץ?

זאת בדיוק הסדנא עבורך! מזמינה אותך להצטרף אליי לסדנא שבה נבנה ביחד ונמצא את התיק השקעות המותאם במיוחד עבורך. 

דילוג לתוכן