קופת גמל להשקעה השוואה – איך לא לבחור קופת גמל להשקעה

השוואה קרן השתלמות

קופת גמל להשקעה השוואה

איך לבצע השוואה לקופת גמל להשקעה? האם עדיף חברה X או חברה Y?

את השאלה הזאת אני רואה אותה פעמים רבות בפורומים וקבוצות ברחבי הרשת.  הבעיה בעיני שהתשובה שמתקבלת לרוב היא פשוט לבצע השוואה לקופת גמל להשקעה לפי מי עשה את התשואה הכי גבוהה לאחרונה. כלומר כדי לבצע השוואת קופת גמל להשקעה ולבחור את הנכונה, פשוט תבדקו את התשואה במשך שנים אחורה ותקחו את זו עם התשואות הגבוהה ביותר. הבעיה היא שלבחור לפי תשואות העבר זו שטות גמורה שלא מחזיקה מים.

כתבתי בעבר על כך שניהול אקטיבי של השקעות בשוק ההון פשוט לא מצליח ממש לספק את התוצאות לאורך זמן. הבעיה היא שכל הזמן מפמפמים לנו שכן. שיש איזה חברה כלשהי, מנהל השקעות כלשהו, אנליסט כלשהו שכן יודעים מה הולך לקרות. שהם הווארן הבאפט הבא והם אלו שאחראים לתשואות.

אז איך תדעו לעשות השוואה לקופת גמל להשקעה? ולמה ללכת על מי שעשה את התשואה הכי גבוהה זה דבילי? שימו לב, כל מה שאני רושמת כרגע לגבי השוואה לקופת גמל להשקעה נכון לגבי כל מוצר השקעות מנוהל כגון:

  • קרן השתלמות
  • פוליסת חיסכון
  • קרן נאמנות
  • קרן פנסיה (רק שבפנסיה יש גם את הנושא הביטוחי שיש להתייחס אליו מעבר למה שרשום כאן)

השוואת קרנות השתלמות – הניסוי שלי

החלטתי לבצע ניסוי.

הניסוי התבצע על קרנות השתלמות ולא על השוואה של קופות גמל להשקעה. זאת מכיוון שרציתי לבדוק נתונים לאורך זמן וקופת גמל להשקעה קיימת רק מסוף 2016. אך העיקרון זהה, בשני סוגי ההשקעות הללו יש מנהלי השקעות אשר משקיעים את הכסף בשוק ההון. ההבדל הוא בהגדרה ובהטבות המס המתקבלות במוצרים השונים.

כל הקרנות שנבדקו היו במסלול כללי שמשלב במידה כזו או אחרת אג"ח ומניות בהתאם למדיניות הקרן. התמקדתי בבדיקה שלי בשתי הקרנות המובילות ושתי הקרנות בעלות התשואות הנמוכות ביותר בשנים האחרונות ובדקתי זאת אחת לשנתיים. מה היו התוצאות?

השוואת קרנות השתלמות 2013

בשנת 2013 מי שהובילה משמעותית את התשואות היא חברת אילון (שמאז הספיקה למזג את פעילותה עם מיטב דש). באמצע היו כלל ומגדל ובתחתית בהפרש משמעותי של פחות מחצי (!) מהתשואה של אילון הייתה קרן השתלמות של אלטשולר שחם.

השוואת קרנות השתלמות 2015

בשנת 2015 התבצע מהפך.  אלטשולר שחם עלתה לראש הרשימה שלנו בעוד איילון ירדה לתחתית. התשואות באופן כללי ב-2015 היו נמוכות משמעותית בכל הקרנות. עם זאת, הפעם התשואה של אילון היא פחות מחצי מהתשואה של אלטשולר שחם. כלל ומגדל נשארו בין שתי הקרנות הללו ובהפרשים דומים לשנת 2013.

תחשבו רגע על מה שהיה קורה למישהו שבתחילת 2014 בחר את אילון בגלל שהיא השיגה את התשואה הגבוהה ביותר ב-2013. איזה אכזבה חיכתה לו. ב-2015 אילון עשתה שישית מהתשואה שהיא עשתה ב-2013!

קופת גמל להשקעה השוואה

 

השוואת קרנות השתלמות 2017

בשנת 2017 אלטשולר מובילה שוב. בשנת 2016 אילון התמזגה לתוך פעילות הגמל והפנסיה של מיטב דש ולכן נשתמש בתשואה של מיטב דש לאותה השנה. ניתן לראות שההפרשים בין התשואות בין אילון, כלל ומגדל הם די קטנים בשנה זו.

תחשבו שוב על אותו אחד שבחר ב-2013 את אילון כי הם הובילו באופן משמעותית על התשואות על פני אלטשולר שחם שפיגרו בתשואות. מה הוא היה מרגיש? מפטר את היועץ שהמליץ לו בזמנו לשים את הכסף באילון?

קופת גמל להשקעה השוואה

 

אני לא יודעת מה יהיה בשנים הבאות. נראה בסוף 2018 ובסוף 2019 מי יוביל בתשואות ובמדדים. אני כן יכולה להבטיח לכם שאף אחד לא יודע. אף אחד גם לא יכול להבטיח שבגלל שהם הובילו בשנה הקודמת זה אומר שהם יובילו בשנה הבאה.

 

השוואת קרנות השתלמות לפי תשואה – אני לא היחידה שחושבת כך

חושבים שהמחקר שלי מוטה? שאני ממציאה והיחידה שהגיעה לנתונים האלה? שבמקרה יצא שעשיתי השוואת קרנות השתלמות ויצא לי הנתונים שחיפשתי? שאם הייתי בוחרת במסלול אחר אז דווקא הייתה אחידות בהובלה של התשואות?

אז תנו לי לחדש לכם. אני לא היחידה שעשתה את המחקר הזה. תסתכלו על הכתבה הזו, באמת תתאמצו לקרוא אותה, יש שם מידע מאיר עיניים. תראו בטווח של 3 שנים מה הייתה ההשפעה של לבחור בקרנות עם התשואות הכי גבוהות והכי נמוכות. פשוט ההיפך ממה שהיינו מצפים?

קופת גמל להשקעה השוואה
קטע, דווקא לבחור בתשואות הנמוכות מניב תשואות גבוהות בעתיד

 

 

למה אי אפשר לבצע השוואה של קופות וקרנות לפי תשואות העבר?

 

כי אין ביצועי העבר מעידים על ביצועי העתיד.

זהו פשוט לא.

  • כמה שהיינו רוצים להאמין שכן
  • כמה שנראה לנו שזה נכון והגיוני
  • כמה שכל הזמן מוכרים לנו שזאת הדרך להשיג תשואות
  • השוואת קרנות לפי תשואות פשוט לא עובדת!

 

אז איך לבצע השוואה לקופת גמל להשקעה?

 

אם לבדוק תשואות אחורה לא רלוונטי מה כן?

שאלה מצויינת!

יש כמה פרמטרים שיותר רלוונטיים כמו למשל:

1. השוואה של קופות גמל להשקעה לפי מסלולי ההשקעה

מסלול ההשקעה הוא החשוב ביותר כשבאים לבחור מכשיר השקעה. מסלול ההשקעה קובע את רמת הסיכון והתשואה שניתן יהיה לקבל מההשקעה. לכל בתי ההשקעות יש מגוון רחב של מסלולים לכל מכשיר פיננסי ועלינו לבחור את מה שמתאים לנו.

איך תדעו מה מסלול ההשקעה שמתאים לכם? בחנו והבינו קודם כל את סיבולת הסיכון שלכם מבחינה פסיכולוגית ופיננסית. כשתדעו את סיבולת הסיכון שלכם, תוכלו לנסות להתאים את המסלול לצרכים שלכם. באתר מייגמלנט תוכלו למצוא השוואה של קופות גמל להשקעה וקרנות השתלמות לפי מסלולים כגון מניות, אג"ח, הלכה וכדומה.

במסלול ההשקעה כדאי לכם לבחון את הדברים הבאים:

  • כמה אחוז מניות וכמה אג"ח? החלוקה צריכה להתאים לסיבולת הסיכון האישית שלכם
  • האם יש חשיפה למט"ח ? חשיפה למט"ח מוסיפה גורם אי ודאות נוסף להשקעה שיכול להוריד או להעלות את התשואה
  • באיזה בורסה מושקעים ? האם רק בארצנו הקטנטונת ויש הטיית ביתיות או בחו"ל?
  • האם הקרן מנוהלת באופן אקטיבי או פסיבי? את דעתי על נושא הניהול האקטיבי כבר כתבתי

2. השוואת קרנות השתלמות לפי דמי ניהול

התשואה על ההשקעה שלנו אינה מובטחת. יכול להיות שנרוויח המון ויכול להיות שנפסיד המון. מה שכן בטוח זה כמה נשלם על ניהול ההשקעה.

תבינו, גם אם הקרן שלכם מפסידה כסף, אתם עדיין משלמים למנהלי ההשקעות את אותם דמי ניהול. כך שהתשואה אינה בטוחה, אך כמה תשלמו זה בטוח. לכן כדאי ורצוי להתמקח כמה שיותר על דמי הניהול ולוודא שיש לכם הסכם טוב. כל עשירית אחוז שאתם משלמים יורדת ישירות מהתשואה שלכם. אם אנחנו מתחשבים בריבית דריבית לאורך זמן, גם עשירית אחוז הופך להיות לא מעט כסף.

קופת גמל להשקעה
דמי הניהול נראים קטנים, אך עם הזמן יוצא שאנו משלמים לא מעט כסף

3. השוואת קרנות השתלמות לפי מדד שארפ

מדד שארפ הינו מדד שבודק כמה תשואה הושגה ביחס לסיכון שנלקח. כלומר האם הייתה תשואה גבוהה ביחס לסיכון שנלקח שפיצתה על הסיכון?

קחו לדוגמא שתי קרנות שמושקעות באותם הנכסים, נניח מניות חו"ל. נניח ששתי הקרנות עשו תשואה זהה באותה שנה. עם זאת אחת השקיעה במניות של חברות מבוססות ויציבות והשנייה השקיעה בחברות סטארט אפ וטכנולוגיה שלא ברור העתיד שלהן. במקרה הזה ניתן לראות ששתי הקרנות לקחו רמות סיכון שונות אך הגיעו לאותה התשואה. זה בדיוק מה שמדד שארפ מודד.

לרוב, נעדיף את הקרן שיש לה את מדד השארפ הגבוה יותר מכיוון שזו אומר שקרן זו השיגה את אותה התשואה תוך לקיחת פחות סיכון. את מדד השארפ ניתן למצוא באתרים כמו פאנדר שיפרטו את מדד השארפ של הקרן / קופה שבחרתם.

4. השוואת קרנות השתלמות לפי מדד איכות השירות

חשוב שבית ההשקעות שנשקיע דרכו יהיה זמין עבורנו לשאלות, תמיכה ועזרה במידת הצורך. אנחנו רוצים לדעת שבית ההשקעות לא ייבש אותנו שעות בהמתנה לנציג שירות או יתחמק מהשאלות שלנו. משרד האוצר עורך סקר בין בתי ההשקעות לאיכות השירות וניתן לראות זאת בלינק הזה.

5. השוואת קרנות השתלמות לפי תשואה

אם אתם מתעקשים אבל ממש מתעקשים אחרי כל ההסברים שלי כן להתייחס לתשואה אל תשוו לקרנות האחרות או למי הוביל באותה השנה. תשוו למדד הייחוס (Benchmark).

מה זה מדד הייחוס? מדד של ביצועים הכלליים באותו התחום. למשל אם יש קופת גמל להשקעה שמושקעת במניות בארץ אפשר להשוות אותה לביצועים של מדד תל אביב 125 (הביצועים הממוצעים של 125 החברות הגדולות בבורסה הישראלית).

אפשר גם לבצע השוואת תשואה של קופת גמל להשקעה לתשואה הממוצעת של קופות גמל להשקעה באותו מסלול. אך השוואה זו היא קצת בעייתית יותר מכיוון שלכל בית השקעות קריטריונים אחרים לכל מסלול. תוכלו להיעזר באתר הזה או הזה למצוא תשואות של מכשירי ההשקעה הרלוונטיים.

השוואה למדד הייחוס היא חשובה להבנת התשואה האמיתית באותה השנה. מכיוון שבניהול אקטיבי בוחרים ניירות ערך באופן ספיציפי, כדי להצדיק את העבודה שלהם, על מנהלי ההשקעות להשיג תשואה גבוהה יותר מהמדד. כלומר, להשיג תשואה גבוהה יותר מהממוצע באותו שוק, אחרת למה צריך אותם?

קופות גמל להשקעה השוואה – סיכום

קופת גמל להשקעה

 

 

 

את קורס ההשקעה הראשונה שלי כבר הכרתם?

קורס ההשקעה הראשונה שלי ילמד אתכם לא רק איך לבחור קופות וקרנות ולהבין מה עומד מאחוריהן אלא גם הסברים מפורטים על השקעות רבות אחרות. השקעתי זמן רב כדי להכין קורס שיעזור לאנשים להתגבר על הפחדים ולהתחיל להשקיע. הקורס מספק את כל הידע הבסיסי הנחוץ להשקעות, היכרות והבנה של מכשירי ההשקעה השונים וכל מה שצריך כדי להתחיל להשקיע. הקורס אף עוזר לך לבנות תכנית השקעות אישית כדי להגיע להישגים כלכליים ולגרום לכסף שלך לעבוד בשבילך!

פרטים על קורס ההשקעה הראשונה לי כאן.

25% הנחה לגולשי האתר בעזרת קוד קופון website

ההשקעה הראשונה שלי

4 מחשבות על “קופת גמל להשקעה השוואה – איך לא לבחור קופת גמל להשקעה”

  1. פינגבאק: קופת גמל להשקעה - כל הבעיות שלא מדברים עליהן - האופטימית

  2. פינגבאק: השקעות קטנות למתחילים - השקעות מנוהלות בשוק ההון - האופטימית

  3. פינגבאק: 6 המלצות נפוצות של יועצים פיננסיים ופנסיוניים שלא כדאי לכם ליישם - האופטימית

  4. פינגבאק: השקעות קטנות למתחילים בשוק ההון - מהגרוע למצויין - האופטימית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top

שמעת על כך שאפשר בעזרת מדדים להשקיע בקלות ולעשות "שגר ושכח"?

רצית לפתוח תיק השקעות אבל לא ידעת בדיוק מה לעשות ומה לקנות ולא היה לך עם מי להתייעץ?

זאת בדיוק הסדנא עבורך! מזמינה אותך להצטרף אליי לסדנא שבה נבנה ביחד ונמצא את התיק השקעות המותאם במיוחד עבורך. 

דילוג לתוכן