לקחת הלוואה – המדריך השלם

כתבתי בעבר על כמה רע זה לקחת הלוואות וכמה עדיף להימנע מכך. עם זאת, אם הגעתם למסקנה שאתם חייבים פשוט חייבים לקחת הלוואה, עדיף שתעשו זאת נכון. תכירו את האפשרויות שלכם, תבינו את מושגי הבסיס ותכירו את החישובים להלוואות. מצורף עבורכם המדריך השלם לקחת הלוואה, מתי כדאי לעשות זאת, מהם כללי הברזל שיש להקפיד עליהם ומאיפה אפשר לקחת הלוואות זולות.

הלוואה

מתי זה הגיוני לקחת הלוואה?

כשבאמת אין ברירה

בחיים ישנם מצבי חירום. אם אין לכם סכום כסף למקרי חירום, כדאי מאוד שתתחילו לשים כסף בצד לשם כך. אם במקרה הסכום שצברתם אינו מספיק לכם וקרה מקרה חירום רפואי, תביעה כנגדכם, פיטורים או כל צרה כלכלית אחרת ואין לכם ברירה אלא לקחת הלוואה. זה לא מצב שרצוי להגיע אליו וכפי שרשמתי חשוב לכסף למקרי חירום מראש. עם זאת, אם נתקלתם בצרה, כדאי לפני שלוקחים את ההלוואה שתהיה תוכנית מסודרת איך להחזיר אותה. על מה אתם הולכים לוותר כדי להחזיר את ההלוואה? מכון הכושר? עבודה נוספת? הוצאות מיותרות?  לא משנה מה, אם הגעתם למצב שאתם חייבים לקחת הלוואה דאגו שיהיה לכם גם איך להחזיר אותה.

התחייבות כנגד נכס

בספר אבא עשיר אבא עני, רוברט קיואסקי פורס את משנתו לגבי ההבדל בין התחייבות לנכס. בגדול התחייבות זה משהו שמוציא לכם כסף מהכיס בעוד נכס מכניס לכם כסף לכיס. אם למשל אתם מחליטים לקנות דירה להשקעה שאמורה להניב 2,000 שקלים שכירות ואתם לוקחים הלוואה שתצטרכו להחזיר בה 1,000 ₪ בחודש הנכס הזה משתלם עבורכם. במצבים כאלה שאתם משקיעים במשהו שיכניס לכם כסף הלוואה כמינוף להגיע לנכס יכולה להיות רעיון כלכלי טוב. כמובן שחשוב להבין את הסיכונים בעסקה, לשאול את השאלות הנכונות ולדאוג לא לקחת יותר מדי הלוואות ברמה שלא תהיה מסוכנת.

משכנתא

אמנם מבחינה כלכלית עדיף לשכור דירה מאשר לקנות, אבל קשה להתעלם מהרצון הפסיכולוגי לדירה. דירה מספקת יותר צרכים פסיכולוגיים מאשר כלכליים כמו תחושת שייכות וביטחון וללא ספק זהו נושא חשוב בחברה הישראלית. חשוב במשכנתא שתבינו באמת על מה אתם חותמים וכמה כסף אתם הולכים להחזיר בסופו של דבר. זו החלטה לא פשוטה ולא זולה וישראלים רבים לא מבינים איך הם יכולים לשלם במשך שנים משכנתא ועדיין להיות חייבים יותר מהסכום שהם לקחו. אם אתם לא מבינים איך זה קורה אל תיקחו משכנתא עד שתבינו.

הוצאה שתחזיר את עצמה

יש הוצאות שיכולות להחזיר את עצמן בסופו של דבר. למשל קורס בלימודים שיחזיר את עצמו בלקוחות נוספים לעסק או מבטיח עבודה בסוף הקורס. רכב לצורכי עבודה שההוצאות שלו מוכרות במס. קורס פיננסי שהידע שתפיקו ממנו יעזור לכם להתקדם ולהבין יותר. מקרים כאלו יכולים להחזיר את עצמם מבחינת הכנסות בעתיד או להתקזז כנגד הוצאות אחרות לכן יהיה איך לשלם עליהם. אם אין לכם איך לשלם על הוצאות אלו אך הן יכולות להגדיל את ההכנסה שלכם אז יש היגיון בלקחת הלוואה לצרכים אלו.

לקחת הלוואה
היזהרו מאנשי מכירות שימכרו לכם הלוואה ללא צורך

הלוואה – מושגי בסיס

החלטתם שאתם רוצים לקחת הלוואה ויש לכם איך להחזיר אותה. איך תדעו שזו ההלוואה הכי טובה או מה הם התנאים הכי טובים שתוכלו לקבל? בכלל מה חשוב שתכירו לפני שמתחילים? להלן כמה מושגי בסיס בנושא הלוואות שיש להכיר לפני שלוקחים הלוואה.

 

ריבית הפריים

כתבתי בהרחבה על מושג הריבית הפריים כאן (מומלץ לקרוא ולהבין לפני שלוקחים הלוואה). בגדול אגיד כאן שנכון להיום ריבית הפריים עומדת על 1.6% ויכולה להשתנות מדי חודש. בפועל היא לא השתנתה בשנתיים האחרונות והצפי הוא שאם יהיה שינוי הריבית תעלה ולא תרד. כלומר שאם לקחתם הלוואה מבוססת על ריבית הפריים, הריבית שלכם בפועל תעלה. תבדקו או תשאלו מה הערך של ריבית הפריים נכון ליום לקיחת ההלוואה וקחו בחשבון שזה יכול להשתנות.

צמוד מדד

מדובר על מדד המחירים לצרכן, אותו מדד שמודד את יוקר המחיה. אם אתם מצמידים את ההלוואה למדד זה אומר שאם יוקר המחיה יעלה תהיו חייבים יותר כסף, אם יוקר המחיה ירד תהיו חייבים פחות כסף. חשוב להבין כאן שזה לא קשור לריבית אלא ממש הסכום עצמו שאתם חייבים ישתנה לפי המדד. כלומר, לוויתם 1,000 ש"ח והמדד עלה ב-3%? אתם חייבים עכשיו 1,030 ש"ח.  כמובן שעל זה מוסיפים ריבית אבל אל תתפתו להאמין שאם אומרים שהריבית קבועה אז אתם מוגנים מפני שינויים. להיפך, כדאי שתדעו שמבחינת בנק ישראל ישנו יעד להעלות את האינפלציה (כלומר עליה של המדד) ב- 1%-3% לשנה. כך שזה לא רק נדמה לכם שנהיה יקר יותר לחיות פה, זה לא במקרה זאת המדיניות הכלכלית. חשוב שתבינו שאם אתם מצמידים את ההלוואה ליוקר המחיה, היא תתייקר גם.

מחזור הלוואה

מחזור הלוואה אומר שלוקחים הלוואה קיימת (או כמה) ולוקחים אותה מחדש רק בתנאים טובים יותר. אם למשל הריביות ירדו בזמן תשלום ההלוואה, רוצים להקטין או להגדיל את התשלומים של ההלוואה, לשנות את הזמן של ההלוואה וכדומה. תהליך מחזור ההלוואה הוא תהליך מאוד משתלם שכדאי לבחון אותו מדי פעם ולבצע סקר שוק לראות אם ניתן להשיג תנאים טובים יותר להלוואות קיימות.

שיטת החזר

בגדול יש כמה שיטות החזר כאשר שיטת החזר הינה איך מחשבים את ההחזר החודשי (הסכום שתשלמו כל חודש) וממה הוא יורכב.

  • שפיצר – שפיצר גורם לכך שהתשלומים של ההלוואה יהיו אחידים כל חודש (בהנחה שהריבית לא עולה). הבעיה היא שבשפיצר רוב התשלום בהתחלה הוא הריבית שאתם חייבים וחלק קטן ממנו הוא הקרן (הסכום המקורי שלוויתם). כך שיוצא שמשלמים בעיקר את הריבית בהתחלה ורק אחר כן את הקרן עצמה. זו שיטת ההחזר הנפוצה בארץ. לדוגמא אם החלטתם להחזיר 1,000 שקל כל חודש כהלוואה. בתשלומים הראשונים רוב ההחזר יהיה מורכב מהחזר על הריבית נגיד 700 ₪ ורק מעט מחזיר את ההלוואה עצמה נניח 300 ₪. עם הזמן זה יתחלף כך ששילמתם את רוב הריבית ובסופו של דבר תחזירו 700 ₪ של הקרן ו-300 ₪ ריבית.
  • קרן שווה – בקרן שווה התשלומים של הקרן קבועים מדי חודש והתשלום על הריבית יורד עם הזמן. החיסרון של קרן שווה הוא שהתשלומים לא שווים, בהתחלה הם גבוהים ולאט לאט הם יורדים. היתרון הוא שמשלמים בה בסך הכל פחות ריבית. בקרן שווה התשלום יהיה קבוע של 1,000 ₪ של הקרן אבל עליו יהיה צריך להוסיף עוד 700 ₪ תשלום ריבית בחודש הראשון. בשני תשלום הריבית ירד ל-650 ₪ (בנוסף ל-1,000 ₪ של הקרן) ולאט לאט ירד כל חודש.

    לקחת הלוואה זולה
    בקרן שווה תשלמו פחות ריבית משפיצר אבל החזר חודשי גבוה יותר בהתחלה
  • בלון –הלוואה בה משלמים רק את הריבית במשך תקופה מוגדרת מראש. בתום התקופה הזו משלמים בתשלום אחד את הקרן ואת הריבית. למה זה טוב? למשל אם מישהו רוצה לקנות בית, לשפץ אותו ולמכור אותו ברווח. הוא יכול לקחת הלוואת בלון על הבית למשך שנה, לשפץ את הבית בינתיים ולמכור אותו במחיר גבוה יותר. לאחר שהוא מכר את הבית הוא משלם את כל הסכום כולל הריביות שנצברו ומשאיר לעצמו את ההפרש.
  • גרייס – הלוואה שמתחילים לשלם אותה רק מספר חודשים לאחר לקיחתה. כלומר, מקבלים תקופת "גרייס" של לא לשלם כלל. לאחר מכן ניתן להחזיר את כל ההלוואה בבת אחת או להתחיל לשלם את ההלוואה בתשלומים בהתאם למה שהוגדר מראש. זה טוב למשל כאשר קונים דירה על הנייר וייקח זמן עד שעוברים לגור לשם. בינתיים גרים בשכירות וכדי לא לשלם במשך כמה חודשים גם שכירות וגם משכנתא לוקחים גרייס. אל תטעו על התקופה שלא משלמים מחזירים את הכל עם ריבית דריבית.
לקחת הלוואות
בבלון תשלמו רק את הריבית מדי חודש ובגרייס לא תשלמו החזר חודשי כלל

איך קורה שאחרי שנים חייבים יותר ממה שלווינו?

עכשיו כשאתם יודעים קצת מושגי בסיס האם אתם יכולים לנחש איך יוצא שאנשים אחרי שנים של תשלומים חייבים לבנק יותר כסף ממה שהם לקחו?

  1. ריבית – הריבית מצטברת ומחושבת על ידי ריבית דריבית, הפלא השמיני בתבל. כך שככל שלוקחים את ההלוואה לתקופה ארוכה יותר הריבית מצטברת להיות גדולה יותר. אם לקחתם ריבית פריים והריבית עלתה, הסכום שאתם חייבים לשלם יעלה גם הוא.
  2. שיטת ההחזר – אם לקחתם גרייס, לא שילמתם במשך כמה החודשים הראשונים אף אחד לא מוותר לכם על הכסף הזה. הכסף הזה והריבית שהייתם אמורים לשלם צוברים גם הם ריבית דריבית. אם הלכתם על שפיצר, שילמתם רוב הזמן בעיקר את הריבית על ההלוואה ולא את ההלוואה עצמה. כך שבעצם במשך שנים כמעט ולא שילמתם את החוב על הלוואה אלא רק את הפיצוי לבנק, ובכל זאת את הסכום המקורי צריך גם להחזיר.
  3. הצמדה למדד – אם הצמדתם את ההלוואה ליוקר המחיה ויוקר המחיה עלה אתם חייבים יותר כסף! אם לוויתם 1,000 ₪ ויוקר המחיה עלה ב-3% אחוז אתם חייבים עכשיו 1,030 ₪. אם ההצמדה למדד לא הספיקה וההלוואה כללה גם ריבית (מה שנקרא קבועה צמודה) אז הריבית מעכשיו תחושב עם ריבית דריבית על ה-1,030 ₪ ולא על ה-1,000 ₪ המקוריים שלוויתם.
  4. קנסות ופיגורים – פעם אחת לא הצלחתם לשלם? שילמתם לא בזמן? שלמו קנס! אם לא תוכלו לשלם את הקנס הוא יתווסף לחוב שלכם ויצבור גם הוא ריבית דריבית. פשוט תענוג.

 

כך יכול להיות שאנשים לקחו משכנתא של 500,000 ₪, שילמו במשך אפילו 10 שנים ואיכשהו עדיין חייבים לבנק יותר מ-500,000 ₪ . לא אינטואיטיבי בעליל, אבל מתמטית זה נכון.

 

איפה לוקחים הלוואה?

 

נתחיל באיפה לא לוקחים הלוואה. לא הולכים אוטומטית לבנק שלכם ולוקחים כל הצעה שהם נותנים לכם. גם לא הולכים לחברות כרטיסי האשראי או עונים להודעות SMS שכל הזמן שולחים לכם. הריביות על ההלוואה יהיו גבוהות יותר וחבל זה מצטבר להיות הרבה כסף.  לפני שלוקחים הלוואה תבדקו אם יש לכם אפשרות זולה יותר. בודקים קודם מה מבין האפשרויות הבאות יכול להיות רלוונטי עבורכם ומנסים כאן קודם:

קרן השתלמות וקופת גמל

אם יש לכם קרן השתלמות או קופת גמל, גם אם הן לא נזילות תוכלו לקחת הלוואה זולה במיוחד כנגד הכספים הצבורים. הריבית שתוכלו לקבל היא פריים מינוס חצי לתקופה של עד 7 שנים (זה יוצא ריבית של 1.1% נכון להיום) וזאת ללא ספק ריבית טובה מאוד.

שעבוד נכס קיים

אם יש לכם בית בבעלותכם, או תיק השקעות למשל תוכלו לקבל הלוואה מאוד זולה כנגד הנכס. שימו לב שזה נותן לבנק זכות בעלות על אותו הנכס המשועבד במידה ואתם לא משלמים.

חברות מועדון

חיילים, סטודנטים, שוטרים, מורים, הייטקיסטים, עובדי מדינה וקבוצות נוספות זכאיות לרוב לתנאים מועדפים כחלק מכח המיקוח של הקבוצה. בררו אם אתם שייכים לקבוצה מסויימת שכבר התמקחה עבורכם והשיגה לכם תנאים טובים.

פנסיה

בחלק מהמקרים ניתן לקחת הלוואה כנגד כספי הפנסיה. בררו מול הגוף שמנהל עבורכם את הפנסיה האם זה אפשרי ובאילו תנאים.

הלוואות עמית לעמית

נקרא גם הלוואות חברתיות או P2P. תחום יחסית חדש בארץ שנועד לתת פייט למערכת הפיננסית. זה לא חדש שאין ממש תחרות בין הבנקים וחברות האשראי ולכן נועד הצורך לתת לאנשים אפשרות לאשראי זול יותר. בעצם מי שמלווה לכם זה אנשים רגילים שרוצים אפשרות להרוויח יותר על החסכונות שלהם. לכם כלווים עדיין יש סיכוי לקבל ריביות יותר נמוכות מהבנקים וחברות האשראי.

מעבר בנק

פעמים רבות בנקים נותנים הטבות רבות כדי שיעברו אליהם. אחת מההטבות הללו יכולה להיות הלוואה בריבית נמוכה מאוד ולעיתים אפילו ללא ריבית. אם אתם לא מרוצים מהבנק שלכם, רוצים להוריד עמלות ולשפר תנאים וגם להשיג הלוואה טובה יותר שווה לבחון את האפשרות הזו.

משפחה וחברים

כן, זה לא נעים אבל לרוב המשפחה והחברים לא יקחו ריבית או ריבית מאוד נמוכה ויתנו לכם תנאים טובים יותר. עם זאת, זה יכול להרוס קשרים טובים וליצור מתח ותחושות לא נעימות  אז קחו זאת בחשבון.

מקום העבודה

מקומות עבודה גדולים מאפשרים לעיתים לעובדיהם לקחת הלוואה בתנאים נוחים כחלק מההטבות לעובד. בררו אם זה אפשרי במקום עבודתכם ומה ההשלכות של ההלוואה. עשו זאת במידה ואתם לא חושבים שזה יכול להוביל למצב לא נעים ומתיחות במקום העבודה.

 

כללי ברזל להלוואה

  • יכולת החזר– בשום פנים ואופן לא לוקחים הלוואה אם אתם לא יודעים מאיפה תוכלו להחזיר אותה. ודאו שאתם יודעים מאיפה הכסף שאמור להחזיר את ההלוואה יגיע. האם אתם יכולים להחזיר 1,000 ₪ בחודש? 100 ₪ בחודש? עד שלא תדעו את הנתון הזה עדיף שלא תיקחו הלוואה.
  • תבינו  כמה אתם הולכים לשלם – חישוב של ריבית דריבית זה לא אינטואיטיבי כלל, תיעזרו במחשבוני הלוואה באינטרנט כמו זה או זה.
  • מטרת ההלוואה – לא לוקחים הלוואה למותרות או צריכה שוטפת. זה בסדר לחיות טוב, מותר לכם ליהנות אבל צריך לחסוך לזה מראש. לא משלמים על מותרות בכסף שאין כי אחר כך לא יהיה גם כסף להחזיר אותו.
  • עושים סקר שוק – עושים השוואה ובודקים את התנאים הטובים ביותר שניתן. החברות הפיננסיות סתם נראות רציניות זה שוק כמו כל דבר, לכו לכל בנק ותגידו שקיבלתם הצעה יותר טובה במקום אחר ושישוו לכם.
  • מתמקחים – שוב, זה שוק פתוח. אל תתביישו לבקש הורדה של הריבית, שיטת החזר שמתאימה לכם יותר או פריסה לפחות תשלומים. בסופו של דבר הבנק מרוויח מזה שאתם לוקחים הלוואה.
  • שמים לב לתקופת ההלוואה – ככל שלוקחים הלוואה לתקופה ארוכה יותר, משלמים יותר ריבית, עם זאת ההחזר החודשי יהיה קטן יותר כי הוא מתפרש על יותר זמן.
  • מבינים את התנאים – אם לא מבינים את התנאים או האותיות הקטנות תשאלו. הם בונים על זה שתתביישו או תרגישו מטומטמים ולכן דואגים להשתמש במונחים מסובכים. שיעצרו ויסבירו לכם למה הם מתכוונים ומה המשמעות עבורכם. תבדקו אחר כך כמובן שמה שאמרו לכם אכן נכון.

 

 

לסיכום לקיחת הלוואות אינה דרך פעולה מומלצת באופן שוטף ולא תביא אתכם לעצמאות כלכלית (למעט מקרים שמדובר על מינוף לרכישת נכסים). אם החלטתם בכל זאת שעליכם לקחת הלוואה חשוב שתעשו זאת נכון, מתוך הבנה של כל המושגים והפרמטרים ושתשיגו את הדיל הכי טוב שתוכלו. כמובן הכי חשוב, הלוואות צריך להחזיר כך שעליכם לוודא שתוכלו להחזיר את הסכומים שלקחתם.

11 מחשבות על “לקחת הלוואה – המדריך השלם”

  1. ביולוג ירושלמי

    כל הכבוד! פוסט מצויין ומוסבר בצורה מעולה.

    האופטימית, ישנן דרכי פעולה "מומלצות" במקרים מסויימים שהם די נפוצים, בהינתן יכולת החזר "ראויה"?
    נניח מה "עדיף" כשלוקחים הלוואה ל:
    1. משכנתא?
    2. רכישת רכב?
    (שואל ויודע את הכשל – שאלו שאלות כלליות מדי).

    לא חושב על עוד מקרים…
    אישית, אני נמנע מלהיות חייב כסף לכל אדם/מוסד/חברה כמו מאש בשדה קוצים. זה לא מתאים לאנשים כמוני שהם בעלי סבילות נמוכה מאוד לחובות (מדיר שינה מהמוח חושב היתר שלי).

    1. תודה ביולוג =)
      בגדול כל הפוסט היה על מה עדיף – להבין את המסלול, להתמקח על ריביות, לעשות סקר שוק ולבדוק איפה ניתן למצוא את התנאים הכי טובים.
      ואני בעד לקחת חובות במקרה שהם נועדו לכסות את עצמם ולהגדיל את ההון

  2. פינגבאק: פרויקט עצמאים כלכלית – רעיונות להכנסה פסיבית : שיווק שותפים - האופטימית

  3. פינגבאק: יוקר המחיה? בורות פיננסית? ארגון מתייעלים הולך לפתור את זה - האופטימית

  4. פינגבאק: עמלות ניירות ערך - איך להוריד אותן ולהוזיל עלויות בהשקעות - האופטימית

  5. פינגבאק: איך לעשות כסף בגיל צעיר? 10 הדברים על כסף שהלוואי והייתי יודעת אחרי הצבא - האופטימית

  6. פינגבאק: השלמת הכנסה - 73 דרכים לייצר הכנסה נוספת - האופטימית

  7. פינגבאק: הלוואות עמית לעמית - האם זה משתלם? - האופטימית

  8. פינגבאק: מה זה קרן השתלמות? ולמה היא כל כך משתלמת? - האופטימית

  9. פינגבאק: 5 הרגלים יקרים - איך חוסכים כסף על ידי שינוי הרגלים - האופטימית

  10. פינגבאק: חוכמה בדיעבד מראש - הטריק שיעזור לך להוריד סיכון בהשקעות - האופטימית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top

שמעת על כך שאפשר בעזרת מדדים להשקיע בקלות ולעשות "שגר ושכח"?

רצית לפתוח תיק השקעות אבל לא ידעת בדיוק מה לעשות ומה לקנות ולא היה לך עם מי להתייעץ?

זאת בדיוק הסדנא עבורך! מזמינה אותך להצטרף אליי לסדנא שבה נבנה ביחד ונמצא את התיק השקעות המותאם במיוחד עבורך. 

דילוג לתוכן