זהירות מבצע! איך חוסכים כסף בקניות

איך חוסכים כסף

השבוע אני מתכבדת להציג פוסט אורח מאת אביה לבון. אביה היא מנטורית בתחום הפיננסית וגם חברה 🙂

לכן כשאביה אמרה שהיא רוצה להתחיל לכתוב ואם אוכל לתת לה פוסט אורח הסכמתי בשמחה. אז קבלו בבקשה את פוסט הביכורים של אביה לבון 🙂 איך חוסכים כסף?

זהירות מבצע ! 

שאלתם את עצמכם פעם מדוע אתם לא סוגרים את החודש? איך זה יוצא שההוצאות יוצאות גדולות יותר מההכנסות? איך בדיוק חוסכים כסף?

יש מספר סיבות לקושי בחיסכון. כמו למשל יוקר המחיה והוצאות קבועות גבוהות כגון גני ילדים והוצאות דיור.

אך יש עוד מספר סיבות והינה אחת מהם: מבצעים! כן ! המילה הזאת ועוד כמה חברות שלה כמו:

  • "מגיע לך מתנה"
  • "קנה ב600 שלם 400"
  • "מבצע חיסול "
  • "מבצע סוף עונה"
  • "קולקציה חדשה"
  • "חיסול מלאי"
  • "רק היום!"
  • "50% הנחה"
  • "1+1"
איך חוסכים כסף בקניות
המבצעים האלה בסוף עולים לנו הרבה כסף

כל הפיתויים הנ"ל גורמים לנו לא פעם להוציא כספים שכלל לא התכוונו להוציא. 

החברות דואגות לשכור מעצבים ועושות מחקרים לראות איך להוציא מאיתנו את המקסימום. הם ידאגו שנבלה זמן רב בקניון שיגרום לנו בסוף החודש לתפוס את הראש מגודל המינוס בחשבון הבנק.

יכול להיות שנקנה דברים רבים יפים וטובים, אך כנראה שרובם ישתייכו לקטגוריה של דברים שאנחנו לא  זקוקים להם באמת. ואם אנחנו לא זקוקים להם, למה לבזבז על זה כסף?

  • יכול להיות שנקנה 3 חולצות מתוך מבחר קיים כי הוא במבצע למרות שבפועל באמת אהבנו רק חולצה אחת.

 

  • אולי נקנה סט איפור שאנחנו לא צריכות רק כי זה היה ב-50% הנחה (כאילו מתי זה לא?)

 

  • ולפעמים סתם המבצע של 1+1 גורם לנו לקנות משהו במחיר כפול ולקבל שניים ממוצר שלא בטוח שרצינו מלכתחילה.
איך חוסכים כסף בקניות?
למה קשה לנו כל כך לעמוד בפני פיתוי של מבצע?

איך גורמים לנו לא לחסוך כסף?

 

כל תרבות הצרכנות של ימינו גורמת לנו לקנות בכמויות כמו שלא קנו אף פעם בהיסטוריה. אנחנו קונים דברים שאיננו זקוקים להם או כאלה שלא עומדים כלל בתקציב שלנו. או לא תואמים את רמת החיים שאנחנו יכולים להרשות לעצמינו כרגע.

פרסומות ותמונות מנקרות עיניים שמוכרות לנו אושר,יופי,  אהבה, מעמד והצלחה גורמות לנו לקנות ללא פרופורציה לא רק דברים קטנים. אלא גם דברים משמעותיים יותר כגון ריהוט, רכב ואפילו דירה. וכך אנו מתפתים להוציא כספים שלא תמיד יש לנו כדי לרכוש את רמת החיים שמוכרים לנו. רק שלא תמיד מדובר ברמת החיים שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו.

פעמים רבות במבצעים לא באמת נותנים לנו לרכוש מוצר בזול.

הטריקים השימושיים של החנויות

  • האם קרה לכם להגיע לחנות ולגלות שלא קראתם את האותיות הקטנות "עד 70% הנחה" כאשר בכל החנות המחירים בשמיים ורק סטנד אחד מסכן באמת ב70% הנחה.

 

  • האם קרה לכם שהגעתם למבצע חיסול מלאי של חנות רהיטים עם תמונות של ספות  יוקרה במחירים רצפה ובפועל גיליתם שהמחירים די רגילי ויש רק ספות פושטיות בצד של החנות ב20% הנחה?

 

  • אבל מה קורה כאשר כבר הגענו לחנות אחרי המבצע המיוחל? עם ספה היוקרתית שכבר הספקנו לדמיין אותה עומדת אצלנו בסלון וחברים ומשפחה מגיעים ומפרגנים לנו על כמה שהיא יפה ונוחה.
מבצעים משתלמים
50% זה לא תמיד חצי מחיר, הרבה פעמים זה המחיר המלא מלכתחילה

מה קורה אז?

במצב הזה גם כאשר נראה שהמחיר רחוק ממה שפורסם או החיסול מתייחס רק לספות הרבה פחות יפות ,  והתמונה היתה להמחשה בלבד, לא תמיד יהיה בנו את הכוח לצאת מהחנות בידיים ריקות. החלום שמכרו לנו וכבר התמכרנו אליו יקשה עלינו מאוד לוותר על הקניה.  בנוסף לכל, גם איש מכירות מיומן יבוא ויספר לנו שגם על הספה הזו שעולה 12,000 ש"ח יש מבצע שמקבלים כורסא במתנה וניתן לחלק את הקניה ל 24 תשלומים ולהגשים את החלום.

לא תמיד מבצע חוסך לנו כסף

חשבתם שתמיד כשאומרים מבצע יש מבצע? אתם הרי יודעים שזה לא נכון. יצא לי גם לראות מבצעים של 2 ב16 כאשר יחידה אחת עולה 8.

מבצע עוד יותר מפתיע שראיתי היה יוגורט במבצע של 5 ב25. כאשר על כל יחידה המחיר שמופיעה היה 4.5 ש"ח. ניגשתי לקופאית לבדוק ואכן אלה המחיר וזה המבצע.

יש מבצעים שבאמת נותנים לנו הנחה על מוצר. כגון 5 ק"ג  של אבקת כביסה שעולה 51 ש"ח והמבצע נותן לנו 2 ב100. לא מעט פעמים אנחנו נקנה את המוצרים גם כשהמלאי בבית עוד לא נגמר רק בגלל שיש מבצע. מבצע כזה יגרום לנו להוציא 100 ש"ח מיותרים בקניה זו על מוצר שלא הינו זקוקים לו. למה? כי יש מבצע.

האם אנחנו מכורים למבצעים?

זה נראה שלמילה מבצע יש השפעה מיוחדת על המוח שלנו. גם אם זה לא הגיוני, גם אם המחיר לא באמת משתלם. אם אומרים מבצע אנחנו כבר נותנים יותר תשומת לב.

הסיפור המוזר של JCpenny

לא מאמינים לי? תשמעו סיפור. בארה"ב יש רשת קמעונאית די פופלארית שנקראת JCPenny. החנות הייתה ידועה ב"מבצעים" הרבים שלה. כלומר, היו רושמים מחיר גבוה פי 2 ואז רושמים מתחת באותיות גדולות מבצע 50% הנחה! הקונים אהבו מאוד להיכנס ולהרגיש שהם תמיד "דופקים את המערכת" ומוצאים מציאות.

ב-2011, חברת JCpenny שכרה את שירותיו של רון ג'ונסון להיות המנכ"ל שלה. ג'ונסון הגיע לאחר הצלחה גדולה בחברת Apple ולכן האמינו שהוא ישפר את מצב החברה. ג'ונסון הציע משהו מהפכני. אין יותר מבצעים! כל המחירים שמוצגים בחנויות יהיו המחירים האמיתיים במקום מחירים מנופחים ומומצאים. הוא החליט שהוא רוצה להיות כנה והוגן עם הלקוחות שלו ולא לעבוד עליהם עם מחירים גבוהים רק כדי לתת להם הנחה.

לכאורה זה נשמע רעיון מדהים. מי לא רוצה שחברות הענק יהיו יותר הוגנות ויפסיקו לשחק איתנו משחקים? בפועל מה שקרה זה שנה לאחר מכן החברה הציגה הפסדים של 25% בהכנסות ו-50% ירידה בשווי המניות! מדובר כאן על מאות מיליוני דולרים!

מסתבר שאנשים אהבו למצוא "מציאות" גם אם עבדו עליהם. האמריקאים שאהבו את JCpenny אהבו את המבצעים ואהבו להרגיש שהם מקבלים הנחות. מבחינתם, כנות והוגנות פחות רלוונטי. מה שחשוב זה שהם יקבלו מחיר אחרי הנחה ו"הטבות" גם אם הן מומצאות.

הסיפור הזה ממחיש את הגודל של ההשפעה של מבצעים על המוח שלנו. זה תופס אותנו ומקשה מאוד את ההתמודדות. החנויות יודעות את זה מצויין ודואגות לנצל זאת לטובתן. אז עשו לעצמכם טובה, אל תגידו שעליכם זה לא משפיע, תהיו מודעים לנושא כי זה לא פשוט כמו שזה נראה.

מבצעים מסוכנים
כשהכריזו שהמחירים מראש הוגנים בלי מבצעים ומשחקי מוח, אנשים פשוט הפסיקו לבוא

אז איך חוסכים כסף למרות פיתוי המבצעים?

 

כדי לא להתפתות למבצעים, דאגו לשאול את עצמכם את השאלות הבאות:

  1. האם אני קונה מוצר שאני באמת זקוק/ה לו או רק כי יש מבצע?

לפני שאתם מושיטים יד למוצר שבמבצע תשאלו את עצמכם האם אתם באמת זקוקים לו . בדקו אם המוצר הזה נמצא ברשימת הקניות שלכם. אם לא פשוט אל תקחו אותו. הוא סתם יגדיל לכם את סל הקניות יתפוס מקום בארון ויכניס את החשבון שלכם למצב פחות נעים.

  1. האם אני זקוק/ה למוצר הזה עכשיו או שניתן לרכוש אותו בחודש הבא?

אם בכל זאת השתכנעתם שאתם רוצים שיהיה לכם את המוצר בבית תשאלו את עצמכם אם אתם חייבים את זה עכשיו.

לעיתים כשאנחנו רוצים משהו קשה לנו לווותר עליו לחלוטים אך אם נגיד לעצמינו שנקנה את זה בחודש הבא. נגלה שהדחיה של קניה הרבה יותר קלה מאשר ויתור אליה.

השיטה הזאת עובדת גם בדיאטה. כשמאוד בא לנו שקולד נאמר לעצמינו שנוכל אותו מחר. ככה גם ביום למחרת. מיום ליום  נוכל לחסוף לעצמינו אלפי קלוריות. ואם נחזור לחשבון הבנק זה יכול לחסוך לנו מאות ואף אלפי שקלים.

אם אתם שואלים איך נדחה את קניית המוצר לעוד חודש? הרי יש מבצע עכשיו. דחיית של קניות תגרום לנו במצטבר להוציא פחות. לפעמים קל לדחות את החשק לאחר כך מאשר להימנע ממנו לגמרי.

  1. האם אני באמת אוהב/ת כל אחד מהפריטים שאני קונה או שחלקם מיותרים?

אם כבר החלטתם לקנות תקנו רק מה שאתם באמת אוהבים, רק מה שיושב עליכם מושלם ורק מה שבדיוק מתאים לעיצוב הבית שלכם. כל השאר יהיה כסף מבוזבז לחלוטין כי אפילו עונג אמיתי זה לא יביא לכם.

אם מצאתם את הפריט שאתם באמת ממש אוהבים מתוך כל המבצעים, כדאי לכם לעצור בשלב הזה. לרוב מכל שאר הפריטים תהנו פחות והם סתם יתפסו לכם מקום בארון או בבית. וגם הסיפוק שתקבלו מ 5-10 פריטים לא יהיה גדול יותר מאשר בקניית  פריט אחד שבאמת מתאים לכם.

  1. האם החלום שהצליחו למכור לי עומד במבחן המציאות?

רגע לפני הקניה נסו לשאול את עצמכם האם גם בסוף החודש הקניה הזאת תעשה לכם נחת או שאולי תכניס אתכם ללחץ בגלל אוברדרפט שהולך וגדל. מקווה שתשובה קנה תעזור לכם לעשות החלטה נבונה וטובה עבורכם.

  1. האם אני יכול/ה להחליף רכישה זו בהנאה אחרת?

יש המון דברים שגורמים לנו הנאה חוץ מקניות. רבים מהם לא עולים הרבה כסף. כמו לצאת לטייל בטבע עם חברים או סתם לשבת עם חברה טובה על כוס קפה. לצפות בסדרה שאתם אוהבים או אפילו לקנות לעצמכם פרח ב15 שקלים שיעמוד על השולחן וישמח אתכם. אז עשו רשימה של דברים לא עולים הרבה או לא עולים בכלל ושאתם אוהבים ותהנו מהם.

איך חוסכים כסף?
תעצרו רגע ותחשבו, אם זה לא היה במבצע האם הייתם קונים את זה?

אז איך אתם מתמודדים עם מבצעים? ספרו בתגובות!

 

2 מחשבות על “זהירות מבצע! איך חוסכים כסף בקניות”

  1. פוסט טוב!
    אני קונה במבצעים רק את הדברים שאני קונה קבוע. לדוגמה מזון לבית.
    אם בכל אופן אני קונה בכל חודש מותר X ב40 ש"ח. ועכשיו יש עליו מסצע 3 ב100 אז אני קונה את 3 וככה חוסך 20.
    בשאר הדברים שהם קניות חד פעמיות ולטווח ארוך אני קונה את המוצר עם האיכות הכי טוב בתקציב שלי

    1. תודה רבה מני!
      כל עוד אתה נשמר לתקציב זה בסדר גמור. הרעיון כאן הוא להראות שלא צריך לקנות סתם כי יש מבצע אלא כי יש צורך אמיתי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top

שמעת על כך שאפשר בעזרת מדדים להשקיע בקלות ולעשות "שגר ושכח"?

רצית לפתוח תיק השקעות אבל לא ידעת בדיוק מה לעשות ומה לקנות ולא היה לך עם מי להתייעץ?

זאת בדיוק הסדנא עבורך! מזמינה אותך להצטרף אליי לסדנא שבה נבנה ביחד ונמצא את התיק השקעות המותאם במיוחד עבורך. 

דילוג לתוכן