ניהול סיכונים בהשקעות

בזמן האחרון מאוד מעניין אותי נושא ניהול סיכונים בהשקעות. אחת השאלות שאני מקבלת הכי הרבה היא איפה כדאי להשקיע את הכסף (שאני לא עונה עליה באמת כי אני לא יועצת השקעות). שאלה שאני מקבלת אפילו יותר זה אפילו אפשר להשקיע בלי שאפסיד את הכסף. הסיכון להפסיד כסף מפחיד רבים שבאים להתחיל את ההשקעה הראשונה שלהם ולא בכדי. כל המחקרים בכלכלה התנהגותית מראים שהרבה יותר כואב לנו להפסיד כסף מאשר משמח אותנו להרוויח.

 

ניהול סיכונים בהשקעות

 

חשוב להבין שסיכון ותשואה בהשקעות הולכים יד ביד. ככל שהסיכון גדול יותר, התשואה צריך להיות גדולה יותר כדי לפצות על הסיכון. לכן, חשוב להבין מה התשואה שאנחנו רוצים לקחת על עצמנו ומה הסיכון שאנחנו מוכנים לחיות איתו. כמעט כל מי שאי פעם דיבר עם יועץ השקעות,  התבקש לענות על שאלון קצרצר. השאלון הקצר הזה, אמור לתת ליועץ מושג לגבי איך לייעץ לכם בהשקעות ואיזה רמת סיכון כדאי להציע לכם.

הבעיה היא, שהשאלונים הללו כלליים מדי ולא באמת מספקים את התמונה המלאה. יש כל כך הרבה נתונים שצריך לקחת בחשבון כשמנסים לנהל את רמת הסיכון בהשקעות שלא ברור איך על בסיס שאלון קצר וכללי אפשר להבין זאת. החלטתי לחקור את הנושא יותר לעומק ופניתי לאדם שלדעתי יהיו לו את התשובות, דן אריאלי.

ניהול סיכונים בהשקעות
סיכון וסיכוי הולכים יד ביד בהשקעות. ככל שהסיכון גבוה יותר, כך פיצוי התשואה יהיה גבוה יותר ולהיפך

אריאלי בתגובה שלח לי את הסרטון הזה שאישש את מה שחשבתי בנושא סיכון. לאנשים אין באמת יכולת להעריך את סיבולת הסיכון שלהם. המחקר שאריאלי שלח מראה בבירור, אנשים בוחרים את רמות הסיכון באופן יחסי, ולא בהתחשב בצרכים וביכולות האמיתיים שלהם.

 

הסיכון הכי גדול בהשקעות

יש בדיחה בעולם אנשי התמיכה הטכנית שטוענים שהוירוס הכי בעייתי שיש נמצא בין הכסא למקלדת. כך גם בעולם ההשקעות, הסיכון הגדול ביותר בהשקעות הוא המשקיע עצמו. הדבר הכי חשוב בניהול סיכונים בהשקעות הוא להכיר את סיבולת הסיכון האישי כמשקיעים. כלומר, לנסות להבין מראש כמה סיכון אנחנו יכולים להתמודד איתו. אנשים שמשקיעים מעבר לרמת הסיכון האישית שלהם עלולים להיכנס לפניקה במקרה של הפסד ולבצע פעולות אשר מנוגדות לאסטרטגיית ההשקעה שלהם.

העניין הוא שגם הבנת סיבולת סיכון היא לא דבר פשוט כל כך. לא בטוח שנוכל להעריך מראש איך נגיב באמת במקרה של נפילת שווי ההשקעות שלנו. מעבר לכך, יש אנשים שמניחים שהם יכולים להשקיע אך קשה להם לישון טוב בלילה כשהם יודעים שהכסף שלהם נמצא בסיכון. כך שלמרות שהבנת סיבולת הסיכון היא קריטית, היא לא פשוטה כלל לביצוע.

לאחר מחקר וחשיבה מרובה בנושא ראיתי שיש בעצם 3 סוגים של סיבולת סיכון. כאשר כל אחד מהסוגים הללו מתאר אספקט אחר של ניהול סיכונים בהשקעות. הבנה של סיבולת הסיכון האמיתית שלנו מתייחסת לכל 3 הסוגים ומשלבת ביניהם.

 

סיבולת סיכון פסיכולוגית

 

סיבולת סיכון פסיכולוגית הינה כמה סיכון המשקיע יכול להתמודד איתו מנטלית. האם המשקיע יכול להשקיע את כספו לאחר לקיחת סיכון מושכל ולחיות עם התנודתיות בהשקעה בשלום? האם תנודתיות בהשקעה מדירה שינה מעיני המשקיע והפחד מהפסד אפשרי בהשקעה פוגע באיכות חייו?

סיבולת סיכון פסיכולוגית הינה היכולת המנטלית של המשקיע לקחת סיכונים. סיבולת סיכון זו חשובה להבנה של התנהגות המשקיע.  בני האדם שונים מבחינת יכולתם להתמודד עם סיכונים. יש כאלו שאוהבים סיכונים ויש כאלו שנמנעים מהם ככל האפשר.

הבעיה בסיבולת סיכון פסיכולוגית היא שחוסר התאמת בין סיבולת הסיכון לבין הסיכון בהשקעה יכולה לגרום להפסדים כבדים. בני האדם אינם רציונליים כשזה נוגע לכסף והשקעות. כבר הוכח בלא מעט מחקרים, שהכאב מהפסד כספי, גבוה יותר מההנאה מרווח כספי. מכיוון שהמוח שלנו מונע על ידי הימנעות מכאב ומקסום הנאה, רבים סולדים מסיכונים כלכליים. הסלידה הזו מסיכונים גורמת למשקיעים לקבע הפסדים, לצאת מהשקעות לפני הזמן או להפסיק להשקיע לאחר נפילה ראשונה.

לכן, חשוב מאוד להבין את סיבולת הסיכון הפסיכולוגית לפני שמתחילים להשקיע. זאת כדי למנוע מעצמינו כאב עתידי מיותר ולהוריד את הסיכוי שנעשה טעויות בהשקעות.

איך מבינים את סיבולת הסיכון הפסיכולוגית שלכם? בשביל זה בניתי לכם את השאלון הזה!

ניהול סיכונים
סיבולת הסיכון הפסיכולוגית שלנו קובעת את רמת הנוחות שלנו עם סיכונים בהשקעות

סיבולת סיכון פיננסית

 

סיבולת סיכון פיננסית היא כמה סיכון המשקיע יכול להרשות לעצמו לקחת. סיבולת זו לוקחת בחשבון פרמטרים כמו מצבו הכלכלי של המשקיע, מצב ההכנסות שלו, גיל המשקיע וכדומה. סיבולת הסיכון הפיננסי נועדה כדי לעזור לנו להבין רמות סיכון אפשריות שלא יובילו לקריסה כלכלית.

ההנחה בסיבולת סיכון פיננסית, היא גם אם ההשקעה היא זהה, הסיכון לא בהכרח זהה עבור שני משקיעים שונים. קחו למשל בחורה צעירה שעובדת משרה מלאה ועדיין גרה אצל הורים מבוססים יחסית. אם היא תיקח את כל החסכונות שלה ותשקיע אותם בהשקעה כושלת, היא תוכל להתמודד עם ההפסדים.

לעומת זאת, קחו אם חד הורית במשכורת הממוצעת במשך וללא גב או כלכלי או מזונות. אם היא תיקח את כל חסכונותיה ותשקיע אותם בהשקעה כושלת, ההפסד יהיה גדול פי כמה. במצבה היא יכולה להרשות לעצמה הרבה פחות סיכונים מכיוון שההפסד הוא משמעותי יותר עבורה.

לפני שמתחילים להשקיע חשוב להבין את סיבולת הסיכון הפיננסית שלנו כדי להבין את הסיכונים שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו לקחת. פרמטרים כמו גיל, מצב משפחתי וכלכלי נוכחי משפיעים מאוד על סיבולת הסיכון הפיננסית שלנו ועלינו לבצע ניהול סיכונים בהתאם.

איך מגלים את סיבולת הסיכון הפיננסית שלכם? בשביל זה בניתי לכם את השאלון הזה!

 

סיבולת סיכון נדרשת

סיבולת הסיכון האחרונה היא סיבולת הסיכון שנדרש לקחת. כלומר, מה הסיכון שצריך לקחת בהשקעות כדי להגיע לתשואות הדרושות. קוראים ותיקים יודעים כבר שמסוכן יותר לא להשקיע, עם זאת, מהי רמת הסיכון שכן צריך לקחת?

הדוגמא הכי טובה לכך הינה מעבר הפנסיה למודל הצ'יליאני כברירת מחדל באפיקי הפנסיה. המודל הצ'יליאני הינו מודל פנסיוני בו הסיכון בהשקעות מותאם לפי גיל. כאשר בגילאים צעירים ההשקעה היא באפיקים בעלי סיכון / סיכוי גבוהים יותר ובגילאים מבוגרים עוברים להשקעות סולידיות יותר.

המודל הצ'יליאני מסתמך על כך שבטווח הארוך, שוק ההון עולה כך שגם אם יש נפילות, במשך הזמן השוק מתאושש ועולה חזרה. באופן זה אנשים צעירים יכולים למקסם את התשואה שלהם ואנשים מבוגרים לא יסכנו את החסכונות שלהם. הפעלת המודל הצ'יליאני כברירת מחדל לוקח בחשבון שאנשים צעירים צריכים להשקיע בסיכון גבוה יותר עקב אופק ההשקעה הארוך שלהם. אנשים לקראת פרישה לעומת זאת, צריכים לשמור על החיסכון שלהם ולא לסכן אותו לשווא.

איך מגלים את סיבולת הסיכון הנדרשת? משתמשים במחשבוני תשואה!

 

ניהול סיכונים
חשוב להבין את כל סוגי סיבולת הסיכון שלנו לפני שנשקיע

אז איך מבצעים ניהול סיכונים בהשקעות?

 

כדי לבצע ניהול סיכונים בהשקעות, עלינו להבין את כל רמות סיבולת הסיכון שלנו. שזה לא פשוט כלל. לכן, בשבועות הבאים יעלו שאלונים אישיים שתוכלו לענות ולהבין קצת יותר טוב את סיבולת הסיכון הפסיכולוגית והפיננסית שלכם.

סיבולת סיכון נדרשת נמדדת  על ידי הגדרת מטרות כלכליות מדידות ותחומות בזמן. למשל אם החלטתם שעוד 5 שנים ברצונכם לקנות דירה ולשם כך תצטרכו הון עצמי של 500 אלף ₪. כיום יש לכם 350 אלף ₪ כהון עצמי. מה התשואה שאתם צריכים כדי להגיע להון העצמי הדרוש עוד 5 שנים? מה התשואה שתצטרכו אם תפקידו 2,000 שקל כל חודש להשקעה?

עבור שאלות אלו בניתי מחשבונים שיעזרו לכם לחשב את התשואות הדרושות להשקעות שלכם. כך תוכלו בקלות להבין את סיבולת הסיכון הנדרשת שלכם.

  • אז אם בא לכם להבין את סיבולת הסיכון האישית שלכם יותר
  • אם אתם רוצים להתאים את רמת הסיכון למצבכם האישי
  • אם רוצים להבין את הסיכונים והתשואות הדרושים עבורכם

 

מוזמנים להירשם לעקוב או להירשם לקבלת עדכונים לשאלונים ומחשבונים שיעזרו לכם להגיע לכך.

 

ידעתם שגם לי יש קורס שילמד אתכם להשקיע בשוק ההון?

הקורס מתמקד בלהסביר את מושגי הבסיס שחייבים לדעת בצורה הכי ברורה שיש ובללמד שתי אסטרטגיות השקעה: השקעות במדדים ובמניות ערך. בקורס הצעד הראשון למיליון – איך להרוויח בשוק ההון אני מלמדת את בסיס של השוק ההון עם חלקים פרקטים וצ'ק ליסטים שממש מלמדים אתכם איך להשקיע. הקורס קליל ובעל ערך שיעזור לכם להתחיל לבנות את תיק ההשקעות שלכם ולהשקיע בעצמכם! 40% הנחה לקוראי האתר באמצעות קוד קופון ORAVIP

איך להרוויח בשוק ההון

8 מחשבות על “ניהול סיכונים בהשקעות”

  1. כתבת "עבור שאלות אלו בניתי מחשבונים שיעזרו לכם…"
    איםה המחשבונים האלה? אין קישור אליהם.

  2. פינגבאק: קופת גמל להשקעה השוואה - איך לא לבחור קופת גמל להשקעה - האופטימית

  3. פינגבאק: סיכון בהשקעות - השקעה סולידית עד סיכון גבוה - האופטימית

  4. פינגבאק: הסתפקות במועט - למה בהשקעות כדאי להסתפק בממוצע - האופטימית

  5. פינגבאק: מחשבון תשואה - חשבו איזה תשואה אתם צריכים? - האופטימית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top

שמעת על כך שאפשר בעזרת מדדים להשקיע בקלות ולעשות "שגר ושכח"?

רצית לפתוח תיק השקעות אבל לא ידעת בדיוק מה לעשות ומה לקנות ולא היה לך עם מי להתייעץ?

זאת בדיוק הסדנא עבורך! מזמינה אותך להצטרף אליי לסדנא שבה נבנה ביחד ונמצא את התיק השקעות המותאם במיוחד עבורך. 

דילוג לתוכן